Firmele autohtone isi trec in cont marci pe banda rulanta. Numarul cererilor de inregistrare a crescut exponential, depasind 20.000 la finele anului trecut. Iar integrarea in Uniunea Europeana va accelera, cu siguranta, acest proces.

Tot mai multe companii de pe piata autohtona aleg sa-si protejeze marcile, inregistrandu-le la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM), desi o parte dintre acestea nu sunt lansate imediat pe piata. “Companiile dobandesc astfel un drept exclusiv asupra denumirii si au siguranta ca marca le este protejata impotriva contrafacerii si imitarii”, spune Florina Iazu, avocat in cadrul firmei stefanica, Dutu & Partners.

“Aceasta strategie este foarte profitabila pentru titular, intrucat poate obtine importante sume de bani prin transmiterea drepturilor asupra marcii inregistrate, prin contracte de cesiune si de licenta de marca”, explica ea motivul acestui dute-vino continuu la OSIM. Strategia este cat se poate de simpla si eficienta: firmele incep sa constientizeze valoarea unei marci si, drept urmare, incep sa isi rezerve denumirile pentru momentul in care vor lansa produse noi pe piata.

Citeste si:

Asa au aparut companii care au inregistrate sute de denumiri din cele mai variate domenii. Doru Resmerita, administratorul grupului de firme Galmopan din Galati, care activeaza in domeniul alimentar, spune ca a depus cereri pentru aproape 900 de denumiri de produse. Intr-un clasament al detinatorilor de marci inregistrate din Romania, firma galateana figureaza pe pozitia a doua, dupa compania Intermark, parte a grupului European Drinks, care a oprit peste 900 de denumiri.

“Galmopan are o activitate diversificata. In prezent avem in portofoliu peste 350 de produse alimentare. In aceste conditii si tinand cont de planurile de dezvoltare pe termen scurt, am considerat ca este necesar sa inregistram un numar mare de marci, astfel incat sa acoperim intreaga gama de produse si servicii pe care o vom realiza”, explica Resmerita. Din toate cele aproape 900 de marci ale Galmopan, in prezent sunt utilizate doar circa 50% din ele.

Restul sunt puse la pastrare pentru a fi utilizate mai tarziu. “Le vom folosi insa intr-un termen scurt”, continua Resmerita. Intr-un fel, acesta va fi obligat sa le lanseze pe piata rapid, deoarece legislatia in vigoare spune ca, daca titularul marcii nu o foloseste vreme de cinci ani de la data intregistrarii, decade din dreptul de proprietate asupra acesteia. “Daca nu am fi inregistrat marcile, am fi pierdut mai mult. Tranzitia de la marca la brand presupune investitii insemnate. Daca cineva inregistra intre timp o anumita denumire, ne-ar fi putut cere retragerea produselor de pe piata”, spune administratorul Galmopan.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=22774&shift=1