Concurenta companiilor romanesti a ajuns in publicitate. Retailerii de electrocasnice, producatorii de lactate, de detergenti sau de pasta de dinti monitorizeaza asiduu reclamele adversarului, solicitind sanctiuni pentru nereguli. Lupta se da la CNA.

Sloganul „Domo te scuteste de TVA“ a fost gasit vinovat de membrii CNA, in urma unei reclamatii din partea Altex. Aceasta arata ca Domo „isi aroga drepturi pe care doar legiuitorul le are“, scutirile de TVA nefiind „la bunul plac al comerciantului“. Reprezentantii Domo au declarat ca formularea vinovata era o „metafora“ care sugera o reducere, dar au acceptat sa modifice spotul radio, iar noul slogan este „Domo plateste TVA-ul in locul tau. Pentru ca poate. Pentru ca vrea“.

Ochiul pe concurenta

„Nu este neaparat o lupta intre rivali, dar sint reguli, legi care trebuie respectate. Sintem atenti la tot ce face concurenta“, explica Andreea Guran, PR manager Altex. Irina Pencea, group account direct Odyssey si realizatoarea reclamei cu pricina, accepta regulile jocului. „Piata este competitiva, iar jucatorii ei se folosesc de toate mijloacele pe care le au la dispozitie ca sa cistige. Concurenta este agresiva pe cit ne permite legea si, bineinteles, limitele bunului-simt“, adauga publicitarul.

Practica traditionala

„Nu am vrea sa deschidem o lupta intre firme pe piata mediatica“, spune Attila Gasparik, vicepresedintele CNA, adaugind ca situatia nu este o premiera pentru companiile romanesti. „Sint patru mari distribuitori in acest domeniu, Altex, Flanco, Cosmo si Domo. De multe ori s-a intimplat ca unul sa se foloseasca de ideile celuilalt. De exemplu, dupa «Foarte deschis» al lui Flanco, a venit «Foarte suparat?» al lui Domo, pe care l-am oprit ulterior“. Domeniile cu cele mai multe reclamatii de la concurenta sint lactatele, detergentii si pasta de dinti. „Cineva a reclamat Danone, pentru substanta aceea, bifiduss, plingerea nu a fost luata in considerare. A mai fost cazul detergentilor care spala vasele in parc si unde se puteau recunoaste etichetele celor care spala mai putin. Sau al medicilor care apar in reclamele la pastele de dinti“, isi aminteste Gasparik.

CNA-ul are piinea si cutitul

„Altex si Domo sint doi competitori directi. Ei decid pina unde li se intinde teritoriul si ce este decent sa faca sau sa nu faca, deci e dreptul lor sa-si apere fiecare aspirator sau aer conditionat vindut. Eu, personal, nu cred ca as fi ajuns aici cu o alta agentie. Pina la urma, buldogul pietei a luat decizia si, fie ca o comentam sau nu, ea nu mai poate fi schimbata“, spune Adrian Dura, vicepresedintele Consiliului Roman pentru Publicitate (RAC). El a adaugat ca CNA-ul a interzis multe reclame care aveau ok-ul institutiei de autoreglementare. „CNA-ul are piinea si cutitul, iar noi sintem simpli bagatori de seama atita timp cit el este singurul mandatat de lege sa interzica anumite reclame. Noi avem un acord cu CNA-ul si doar in zece la suta din cazuri avem pareri comune, restul de 90% din decizii fiind luate fara sa consulte parerea industriei“, sustine Dura.

„Nu ne plac piriciosii“

Marius Negrea, director de creatie la DDB Bucuresti, considera ca „s-a ajuns la sanctiuni pe teme mirifice“. „Asta este extrema la care s-a ajuns in razboiul dintre firmele de retail si cistiga cel care are cea mai mare iuteala de mina. CNA-ul s-a transformat in cazul asta intr-o instanta lingvistica. Reclama, prin esenta ei, este metaforica si nu cred ca dupa ce asculta cineva reclama asta intelege ca va fi scutit de TVA, ci de o suma echivalenta acestei taxe“, apreciaza Negrea. „Pe de-o parte, inducerea in eroare a consumatorului este un fapt care merita sanctionat, pe de alta parte, nu ne plac nici cei care pirasc sau, cum se mai spune in termeni populari, „cei care dau cu binga...“, declara Alina Gavrila, Creative Director „Gavrila si Asociatii“.