Daca la inceputul acestui deceniu existau doar cateva case independente de productie de televiziune, numarul lor a crescut accelerat in ultimii ani. Insa, la inceput de 2006, multe dintre acestea isi cauta inca rostul pe o piata departe de a fi stabila, unde concurenta e fragila, multe televiziuni sunt inca precaute in a-si externaliza productia, iar banii sunt, in general, putini.

Cu doar cativa ani in urma, productia independenta era sinonima, pe piata romaneasca de televiziune, cu numele Valeriu Lazarov. Intre timp, acestuia i s-au alaturat zeci de case mici de productie TV, dar, dupa cum spun reprezentanti ai industriei, cei care conteaza pot fi numarati pe degete.

Daca PRO TV lucreaza in continuare aproape exclusiv in circuit intern, Antena 1, TVR, Realitatea TV si Prima TV sunt televiziunile care au prins curaj si fie au achizitionat unele productii independente, fie si-au externalizat unele productii, fie colaboreaza cu respectivele case la diverse emisiuni. Insuficient insa, in conditiile in care cei care vin din urma nu pot spera decat la productii mici si doar daca, vorba unuia dintre realizatorii independenti, „ii loveste norocul“.
Economie de timp, bani Si resurse

Colaborarea marilor posturi cu casele independente poate aduce beneficii substantiale pentru toata lumea, este de parere Marius Toader de la Media Factory, compania care realizeaza in prezent emisiuni precum Animat Planet de la Antena 1. „Televiziunile apeleaza la casele de productii pentru creatiile originale ale caselor respective, dar si pentru emisiuni mai greu de facut in interior“, fie ca este vorba despre divertisment, despre talkshow-uri sau despre emisiuni de dezbatere politica, economica sau culturala, spu-ne Toader. Casele independente „semneaza contractul, realizeaza produsul, daca merge, bine, daca nu, la revedere“, afirma el, precizand ca, in general, un independent nou-venit poate spera la un profit de 10-20% pe sezon. Altfel spus, la „cateva mii de dolari“.

De aceeasi parere este si Adela Harnagea de la Direct Target, potrivit careia prin externalizare „televiziunile ies mai ieftin, pentru ca platesc strict la proiect si elimina astfel bataile de cap“ pe care le presupune dedicarea de resurse permanente pentru emisiuni la care ar putea renunta oricand.

Pentru inceput, o emisiune-doua sunt OK

In pofida acestor beneficii, televiziunile nu se inghesuie. „Pentru o casa mica de productie, daca are o emisiune pe sezon, e bine“, spune Harnagea, a carei companie realizeaza in prezent o emisiune pentru Antena 1, pregateste inca una pentru acelasi post, lucrand in paralel la doua emisiuni pentru Prima TV, la una pentru Realitatea TV si discutand pentru o alta cu TVR.

Si Marius Toader spune ca „doua emisiuni pe sezon sunt OK“ pentru o casa mica de productie. Daca vor mai mult, este nevoie de bani si experienta, pentru a putea intra in randul caselor mari, care pot veni cu propriile resurse tehnice si umane.

Potrivit lui Toader, dintre zecile de companii de pe piata, casele care se pot mandri cu resurse complete pentru productie „pot fi numarate pe degetele de la o mana“. Fapt pentru care, „desi se poate vorbi de concurenta firava, loc de dezvoltare a pietei este suficient“. „E loc pentru toata lumea sub soare“, este de acord Harnagea, potrivit careia nou-venitii pot spera totusi la unele proiecte deoarece, „daca nu ai bani sa-ti cumperi mijloace, poti sa produci cu mijloacele televiziunilor“.

Citeste si:

Parteneriate si coproductii

Faptul ca piata se misca e dovedit de cifrele marilor posturi. Potrivit lui Florin Nicoara, directorul de programe al Antenei 1, acest post si Intact Production lucreaza in prezent cu nu mai putin de zece case de productie independente, incepand cu Sagitarius-ul lui Valeriu Lazarov. „Programele de nisa gen hobby si lifestyle difuzate de Antena 1 sunt coproduse in proportie de 100% cu firme independente“, declara Florin Nicoara, in timp ce pentru productiile generaliste de tip talkshow, divertisment sau fictiune ponderea este de 40%.

Un alt mare contractant, TVR 1, deruleaza in prezent contracte de parteneriat cu doar trei firme de productie, excluzand din calcul proiectele negociate in prezent cu aceia care au castigat la concursul de programe anuntat in noiembrie, spune Irina Radu, director TVR 1. Potrivit acesteia, anul trecut postul a derulat contracte cu peste 20 de case si „circa 45,8% din bugetul de cheltuieli de productie al canalului a fost alocat contractelor cu producatorii independenti in vederea realizarii de emisiuni“. Bugetul alocat in acest sens pentru anul in curs urmeaza a fi stabilit dupa ce postul va incheia negocierile pentru proiectele castigatoare la recentul concurs. Pentru TVR 2, directorul acestui canal, Razvan Nicolescu, precizeaza ca „numarul productiilor contractate cu producatori independenti va creste in acest an. In prezent, sunt in curs de semnare contracte de achizitie cu sase companii“.

Problema bugetarilor

Aparentele insa insala pe alocuri, in special cand vine vorba de postul public, pretind reprezentantii unor firme care au incercat o colaborare cu acest canal. „TVR a organizat ceva similar si anul trecut, dar s-a ales praful“, spune unul dintre acestia, potrivit caruia doar cateva dintre multele parteneriate de anul trecut ale Televiziunii Romane au fost semnificative si de durata. Iar unul dintre perdantii la ultimul concurs sustine ca este aproape imposibil sa obtii un proiect complet independent pentru acest post, avand in vedere ca este vorba despre un „colos bugetar“, unde lucrurile s-ar misca foarte greu in lucrul cu tertii. Motivul? Atitudinea manifestata de sindicalisti si mentalitatea ca poate anunta un concurs de proiecte cu termen de doua luni, doar pentru a se plange ulterior, in comunicatul de presa, ca acestea „sunt scoase de la sertar“.

Lipsesc Banii

Pentru Marius Toader insa, dezvoltarea pietei de productie independenta este una generala, care tine de bani. „Chestiunea este ca, de doi-trei ani, bugetele televiziunilor stagneaza, fapt pentru care in anii viitori nu vor aparea case mai mari de productie. Bugetele unora dintre televiziunile romanesti sunt de zece ori mai mici decat cele medii ale televiziunilor din Uniunea Europeana, desi, la nivel de publicitate, disproportia este mai mica“, spune Toader.

Tot el concluzioneaza: „Fara bani, niciodata nu o sa existe emisiuni independente mai tari“. Iar daca patru-cinci companii au avut suficienta experienta si noroc pentru a se impune pe piata, una noua „are nevoie fie de vreo idee geniala, fie sa-i dea statul niste bani“.