Astfel, intre ianuarie octombrie 2011, autoritatile publice au platit 137 milioane de lei (circa 32,5 milioane euro) pentru achizitia de spatiu publicitar. Majoritatea acestor contracte (67%) au avut drept criteriu de alocare "pretul cel mai mic", criteriu care nu tine seama de impactul asupra publicului si eludeaza criteriile profesioniste de alocare a publicitatii, spun oficialii CJI.

"In jur de 115 din cele 137 milioane de lei din procedurile analizate provin din proiecte europene, dar doar in detrimentul transparentei si raspunderii autoritatilor. In conditiile in care bugetele de publicitate din sfera privata au scazut pana aproape de jumatate, pe fondul crizei economice, cele publice s-au dublat, facand din stat unul dintre principalii jucatori pe piata de media din Romania ", a declarat Ioana Avadani, director executiv al Centrului pentru Junalism Independent.

Este foarte posibil ca statul sa fi cheltuit anul trecut pentru publicitate mai mult decat Procter&Gamble, filiala celui mai mare producator de bunuri de larg consum din lume si totodata cel mai mare investitor in media romaneasca. Anul trecut P&G a avut un buget de publicitate brut (cifre la rate card, fara discount) de circa 545 de milioane de euro, conform datelor Alfacont MediaWatch furnizate wall-street.ro de catre agentia Initiative. Astfel, de foarte multe ori, bugetul net ajunge si la 90% sau chiar mai putin.

Daca luam in considerare si cele doua luni care nu au fost analizate de CJI, inseamna ca statul roman a investit anul trecut aproape 40 de milioane de euro pe reclame, un buget de marketing care este putin probabil sa il aiba in prezent vreo companie prezenta pe piata locala.

Citeste si:

Datele arata de asemenea ca statul roman ar reprezenta in jur de 13% din investitiile totale in publicitate pe plan local, piata de media fiind estimate in 2011 la circa 306 milioane de euro, conform Initiative. In timp ce bugetul pentru promovarea statului a crescut, aproape dublandu-se anul trecut, investitile companiilor in advertising scad continuu din 2008.

Cercetarea pietei de publicitate publica din Romania elaborata de CJI a avut drept scop identificarea efectelor pe care le-au avut modificarile legislative din domeniul achizitiilor publice din anul 2010.

Au fost verificate procedurile de achizitii (licitatii si cereri de oferte) publicate in perioada iulie 2009 - octombrie 2011 pe site-ul www.e-licitatie.ro, respectiv a fost analizata respectarea regulilor de publicare a anunturilor/invitatiilor de participare pe www.publicitatepublica.ro.