In urma cu mai bine de 15 ani, una dintre cele mai mari companii online din lume, eBay, dadea un nou sens traditiei americane cunoscute sub numele de „magazinul din garaj“. Mobila veche, pozele de familie ramase dupa divort si alte obiecte fara folos nu mai erau vandute de copii duminica, la tarabe improvizate in garajul casei, ci plecau oriunde in lume, prin licitatii online.

Dupa un deceniu, aceasta forma profitabila prin care oamenii scapau de balastul din propriile locuinte avea sa plaseze eBay si pe numerosii sai epigoni pe orbita unei noi afaceri - cea a reciclarilor online. Afacere din care au de profitat numeroase companii, comunitati locale din toate colturile lumii si majoritatea sectoarelor industriale, coplesite de muntii de fiare vechi, de sticla sparta si de plastic rezultati din cresterea vertiginoasa a consumului.

EBay „regandeste“ reciclarea

La inceputul anului trecut, eBay dadea tonul unei noi tendinte printre marile corporatii dornice sa-si dovedeasca responsabilitatea sociala. Atunci, grupul online aduna o serie de nume grele din industria IT intr-o initiativa comuna de promovare a reciclarii si refolosirii de produse electronice.

Sprijinit de nume grele precum Apple, Hewlett-Packard si IBM, demersul nu era lipsit de beneficii pentru eBay si pentru sustinatorii sai. Programul, botezat „Rethink“, oferea consumatorilor detalii despre cum sa se descotoroseasca in mod corect de calculatoarele vechi, dar le oferea si alternativa de a le vinde pe cele inca functionabile pe eBay. Mai mult, era evitata o inasprire a legislatiei in domeniu, avand in vedere ca unele state americane propuneau deja noi taxe pentru reciclarea produselor electronice.

Donatii pe grupuri Yahoo

Doar un an a trecut de atunci, iar reciclarea pe Internet a capatat deja mult mai multe sensuri. Zeci de site-uri s-au transformat in burse de informatii privind oportunitatile de re-ciclare in nenumarate state ale lumii, fiecare mandrindu-se cu milioane de membri - militanti pe probleme de mediu, simpli cetateni, companii care ofera astfel de servicii si afaceri care au nevoie de cineva care sa le scape de „gunoaie“.
Luna aceasta, datorita unui articol aparut in publicatia britanica „The Independent“ si care a facut inconjurul lumii in doar cateva zile, un serviciu online avand scopul declarat „sa rezolve problema reciclarii“ poate spera la o explozie a audientei sale. O audienta care, fara niciun fel de publicitate, se ridica deja la doua milioane de utilizatori inaintea respectivului articol.

Este vorba despre Freecycle.org, unde membrii a sute de comunitati locale din SUA si Europa anunta ce obiecte au de aruncat. Acestea, fie ele cadouri fara niciun folos, sticle goale sau casetofoane stricate, sunt listate pe grupuri de discutii gen Yahoogroups, randuite de Freecycle.org, de unde pot fi comandate de vecini sau de oameni dintr-o comunitate apropiata. Totul gratis si la indemana oricui, fara niciun cost.
Ideea i-a apartinut unui american, Deron Beal, profesionist in industria reciclarii, care a infiintat un ONG care sa-i ajute pe americanii din Arizona sa scape de obiectele nedorite, fara ca acestea sa ajunga la groapa de gunoi. Lipsita de link-uri speciale sau artificii pe Google, initiativa lui Beal a facut rapid inconjurul lumii, prin viu grai sau - mai curand - prin e-mail.

30 de dolari cutia de carton

Daca Freecycle.org este o initiativa nonprofit, altii dovedesc ca pot scoate bani buni folosind Internetul in domeniul reciclarii. Compania texana GreenDisk, de exemplu, primeste online comenzi de ridicare a produselor electronice si electromagnetice de tip CD, DVD sau casete audio si video. Pentru 30 de dolari platiti online, compania trimite la domiciliu ambalajul necesar pentru obiectele respective, le ridica prin intermediul postei si le duce la centre de reciclare din diverse colturi ale Americii. Avand in vedere volumul imens de CD-uri promotionale sau stricate existente pe piata, afacerea se dovedeste, potrivit companiei, un veritabil succes.

Exista si alte modalitati de a scoate bani din aceasta afacere, in special prin comertul cu informatii, care s-a dezvoltat vertiginos inclusiv in aceasta bransa pe parcursul ultimului deceniu. Nord-americanii, de exemplu, au acces la RecyclingMarkets.net, la o baza de date de peste 17.000 de companii din SUA si Canada, implicate in industria reciclarii - cea mai mare baza de date de acest fel.

O alta afacere este Recycler’s World (Recycle.net), portal comercial cu peste 2,5 milioane de utilizatori, care se prezinta drept o platforma de comert cu informatii in domeniul reciclarii si reutilizarii de bunuri. Recycler’s World este, de altfel, unul dintre cele mai vechi portaluri de acest fel, fiind infiintat in 1995.

Second-hand la jumatate de pret

Pe piata au intrat si centre de licitatii ale unor grupuri mari, precum Amazon.com, care preiau modelul eBay si ofera platforme dedicate pentru anumite zone de interes. Amazon.com ofera, de exemplu, nu doar o zona de licitatie pentru carti si materiale audio-video la mana a doua, ci si o pagina de vanzare pentru carti prafuite pe care nu le cumpara nimeni, precum si vanzari directe de carti si produse electronice folosite.

Acelasi model il urmeaza si alte pagini precum Half.com, care vinde carti si produse electronice folosite, dar in stare excelenta, la jumatatea pretului de pe piata.

Iar tendintele sunt completate de explozia de portaluri de mica publicitate concentrate pe micile comunitati, precum Craigslist.com, care faciliteaza vanzarile second-hand printr-o audienta de 3 miliarde de pagini vizualizate lunar si cu o medie lunara a utilizatorilor de 10 milioane in toata lumea.