Steaua, Rapid si rivalele lor din Cupa UEFA au batut toate recordurile de audienta in martie, detasandu-se, in ochii romanilor, fata de programele traditionale ale televiziunilor, fie ca este vorba despre spectacole de divertisment, filme sau stiri.

Prima luna a primaverii 2006 a readus pe micile ecrane vedetele posturilor de televiziune. I-a dezmortit din hibernare pe politicieni, intrati direct in emisiunile de stiri, dupa vacantele petrecute pe partiile austriece sau in tarile calde. A dat jos straiele dansatoarelor in noile emisiuni de divertisment. Si, mai presus de toate, a trimis doua echipe romanesti in sferturile Cupei UEFA. Sub avalansa de spectacole, filme, informatii, confruntari fotbalistice si scandaluri politice, ce i-a interesat cel mai mult pe telespectatorii romani?

Maximele audientelor inregistrate de principalele posturi de televiziune si pe intreaga populatie urbana de TNS-AGB International, in martie a.c., arata ce a reusit sa-i retina pe canapele pe cei mai multi.

Succes garantat cu UEFA

Infruntarile dintre Steaua si Rapid din Cupa UEFA au produs, potrivit datelor citate, cel mai mare interes in randul telespectatorilor romani, inregistrand audiente chiar de doua ori mai mari decat cele mai urmarite emisiuni de stiri, spectacole si filme artistice. Inaintea meciului Rapid-Steaua de saptamana trecuta, audientele inregistrate de cele doua echipe cu Hamburger SV si, respectiv, Betis Sevilla batusera toate recordurile lunii, intre ele „infiltrandu-se“ si meciul Steaua-Poli Timisoara.

Astfel, inaintea meciului Rapid-Steaua de saptamana trecuta, Betis Sevilla-Steaua inregistra un rating-record pentru luna martie, de 23,6%, urmat de Steaua-Betis si Hamburger SV-Rapid, ambele cu un rating de peste 20%. Toate meciurile au asigurat o audienta extraordinara pentru postul public, care ocupa - cu un rating de 17,2 - si pozitia a patra in clasamentul celor mai urmarite emisiuni sportive, inaintea meciului Rapid-Hamburg ce aducea, pentru Antena 1, un rating de 15,7. Cotele de piata inregistrate de TVR si Antena 1 cu ocazia acestor meciuri au depasit pragul de 40%, infruntarea Betis-Steaua atingand chiar 55,5%.

Efervescenta fotbalistica a facut ca printre meciurile cu rating de peste 10% sa se numere si unul din Liga Campionilor - cel dintre Barcelona si Chelsea, difuzat de PRO TV. Procentul este de cinci ori mai mare decat cea mai mare audienta medie maxima inregistrata in martie de Realitatea TV (2,0% pentru emisiunea „Realitatea de la ora 11“) - postul care spera sa doboare toate recordurile cand va transmite, saptamana aceasta, meciul Steaua-Rapid din returul sferturilor de Cupa UEFA.

Divertismentul vechi si nou

Doar cinci emisiuni de divertisment au reusit „sa se puna“ cu fotbalul in martie. Liderul de audienta, din acest punct de vedere, a fost „Surprize, Surprize“, cu un rating mediu lunar de 14,8% si o cota de piata de 31,5%. Altfel spus, aproape cu zece puncte procentuale mai putin decat ratingul maxim in materie de sport si mai slab chiar decat cel mai putin vizionat meci din optimile Cupei UEFA - Rapid-Hamburg.

Hitul primaverii propus de PRO TV, „Dansez pentru tine“, s-a apropiat insa vertiginos, la prima emisiune, de spectacolul Andreei Marin, inregistrand un rating de 14,0% si o cota de piata de 33,1%. Este, de altfel, singurul astfel de spectacol ce plaseaza PRO TV in randul liderilor de audienta in domeniul programelor de acest fel. In cazul lui Teo, vedeta PRO, ratingul mediu lunar inregistrat de aceasta a fost de 7,6%.

Dintre cele mai urmarite zece spectacole TV, cinci apartin Antenei 1, trei postului public, unul PRO TV si unul canalului Acasa. Dupa emisiunea Andreei Marin si dupa „Dansez pentru tine“, Antena 1 a inregistrat ratinguri medii lunare de 13,6% cu „Din Dragoste“, 11,9%, si 9,2 cu „Divertis“/ „Piata Divertis“, 8,9% cu „Zodia Fluturelui“ si 8,6% cu „Ziua Judecatii“. Iar singura aparitie a Acasa TV printre primele zece cele mai vizionate spectacole si seriale este data de telenovela „Lacrimi de iubire“.

Citeste si:

Pentru Prima TV, audienta cea mai mare a unei emisiuni de divertisment a avut-o „Tradati in dragoste“, care a reusit un rating mediu de 6,8% - cu 1,1 puncte procentuale peste unul dintre cele mai mediatizate spectacole-cheie ale TVR, dedicat mass-mediei din Romania - ultima editie a Galei Premiilor Clubului Roman de Presa. In categoria programe, aceasta Gala se afla imediat in urma altei emisiuni de la Prima - „Schimb de mame“.

A sti stiri

Din punctul de vedere al emisiunilor informative, Stirile PRO TV din prime-time si de la ora 17 au inregistrat cele mai mari ratinguri medii - 10,8% (26,2% cota de piata) -, respectiv 9,4% (36% cota de piata) -, urmate de Observatorul de seara de la Antena 1, cu un rating de 9,4% (cota 22,8%).

La nivel „All Urban“, Jurnalul de la ora 19 al TVR s-a limitat la 4,9% (cota 12,2%), in pofida noului format propus de postul public incepand din 13 martie, prezentat de fosta vedeta a Realitatii TV, Cosmin Prelipceanu. Pentru Prima TV, la principalul buletin de stiri, Focus 18, ratingul s-a limitat la 3,0%.

In ceea ce priveste emisiunile informative de dupa-amiaza, Observatorul calca pe urmele buletinului de la ora 17 al PRO TV cu un rating de 4,8%, urmat de TVR si Jurnalul sau de pranz, cu un rating de 3,4%.
Clasamentul se pastreaza si pentru stirile de noapte, Stirile PRO TV de la ora 23 inregistrand un rating de 4,4%, urmate de Observatorul de noapte (4.2%), Jurnalul de Noapte (3,1%) si de Focus Plus 23 al Prima TV (1,8%). Acelasi lucru se poate spune si pentru emisiunile informative de dimineata, cand Stirile PRO TV s-au detasat cu un rating de 4,1%, Observatorul Antenei 1 a inregistrat 1,8%, iar Jurnalul de dimineata - 1,6%.

Jackie Chan l-a invins pe Attila Cuceritorul

Aceste cifre palesc nu doar in fata celor inregistrate in cazul fotbalului si al emisiunilor de divertisment, ci si fata de filmele difuzate de marile posturi de televiziune. Desi doar doua dintre filmele artistice difuzate de acestea au reusit sa depaseasca un rating de 10,9% in martie a.c., clasamentul celor mai vizionate filme la nivel urban dovedeste ca multa, multa actiune - daca include arte martiale, cu atat mai bine - garanteaza ratinguri de peste 4% indiferent de calitatea peliculelor.

Din acest punct de vedere, demn de remarcat este faptul ca cele mai vizionate 14 filme difuzate in martie - toate pe PRO TV - sunt filme de actiune, iar opt dintre primele zece au inregistrat ratinguri de peste 8% multumita artelor martiale practicate fie de Jackie Chan, fie de Steven Seagal, fie de multi karatisti de categorie B.

Cel mai bun rating inregistrat de un film al Antenei 1 a fost „Dragonul de Aur“, cu Jean-Claude Van Damme, iar pentru TVR – „Attila Cuceritorul“. Singurul blockbuster american fara legatura cu artele martiale, care a reusit sa se claseze printre primele zece cele mai vizionate filme, a fost „Regii Desertului“, difuzat de PRO TV.

Nota: Rating: procent din posesorii TV care urmaresc un post TV intr-un anumit interval orar. Cota de piata: procent din posesorii TV care deschid televizorul pe un anumit post, intr-un anumit interval orar