Potrivit unui studiu dat publicitatii de Incoma Research Cehia si GfK, o importanta deosebita in ceea ce priveste decizia de cumparare o au ofertele promotionale. Constatarea este valabila pentru obiceiurile consumatorilor din Europa Centrala si de Sud-Est. Studiul citat arata ca ofertele promotionale ale lanturilor comerciale au atras, pana la sfarsitul anului 2005, 66 milioane de persoane din tarile Europei Centrale si de Est, printre care si Romania, reprezentand mai mult de jumatate din populatia adulta din regiune.

Invitatii la cheltuit

Nu e de mirare ca, la astfel de cifre, marketingul marilor lanturi de magazine nu poate ramane insensibil. Mai ramane de cercetat si cat scoate din buzunar fiecare dintre cei care se lasa ademeniti de cantecul de sirena al promotiilor si cel putin o parte din negustorie este asigurata. Faptul ca metoda aduce castig se vede in numarul tot mai mare al magazinelor care o folosesc.

Cora, Carrefour, Practiker, Bricostore, Metro, Billa, La Fourmi, Cristim sunt retele care si-au obisnuit clientii sa primeasca regulat informatii despre promotii pentru diferite produse. Directorul de marketing al Carrefour, Andreea Mihai, ne-a spus ca ofertele promotionale ale grupului sunt de ordinul catorva mii la fiecare doua saptamani, acestea fiind prezentate prin mai multe canale, unul dintre ele fiind catalogul tiparit si distribuit fie in propriile magazine, fie prin alte modalitati.

Loc viran pe piata tiparului

Moda cataloagelor s-a raspandit iute si a devenit sursa de bani pentru o alta afacere: tipografia. Cativa proprietari de tipografii ne-au spus ca, pentru tiparirea cataloagelor promotionale, magazinele cheltuiesc lunar de la cateva mii de euro pana la zeci de mii de euro, in functie de complexitatea comenzii, calitatea hartiei si tiraj.

"Pentru comanda unui catalog de opt pagini, de exemplu, de format A4, cu tiraj de 500.000 de exemplare, pretul de tiparire ajunge la 9.000 de euro, fara TVA, in timp ce un tiraj de un milion de cataloage, cu acelasi format si in aceleasi conditii, ar putea sa coste un comerciant 17.000 de euro fara TVA", am aflat de la reprezentantul unei tipografii, care a dorit sa ramana anonim.

Sursa spune ca cele mai frecvente comenzi de cataloage promotionale, din partea lanturilor comerciale care activeaza pe piata romaneasca, se situeaza intre 400.000 si un milion de exemplare.

"Foarte rar se intampla sa primim comenzi mai mari de un milion de exemplare, iar tirajele mai mici nu-si mai au rostul pentru ca inseamna costuri foarte mari. Oricum, cererea pentru tipar rotativ este foarte mare", a mai spus sursa citata, adaugand ca tipografiile au investit in acest gen de tipar, insa nu suficient cat sa contrabalanseze cererea, care s-a dublat in ultimii doi ani.

Atractia mall-ului

Pliantul cu promotii nu e singurul lucru care atrage clientul sa cumpere dintr-un anumit centru comercial. Vadul sau locul unde este amplasat magazinul e la fel de important ca si in cazul micilor afaceri negustoresti. Totusi, ce este pana la urma mai important: locatia sau promovarea magazinului prin tot felul de metode?

"Ambele elemente sunt determinante, insa intre ele trebuie gasit mixajul optim care sa aduca cele mai bune rezultate", spune Ibrahim Paksoy, directorul general al companiei Anchor Group, care detine doua centre comerciale importante din Bucuresti, respectiv Bucuresti Mall, deschis in anul 1999 si Plaza Romania, care este functional din anul 2004.

Sursa: http://www.baniinostri.ro/stiri/article.php?ContentID=1112