Tinerii care vor sa lucreze pentru agentii sau departamente de relatii publice nu au pasiunea pe care au avut-o in urma cu 10-15 ani cei care sunt acum seniorii industriei, a declarat pentru wall-street.ro, Loredana Visa, directorul general al agentiei de relatii publice V+O Communications Romania.
Visa conduce din 2008 V+O Communications Romania, agentia care a fost lansata in 2006 si care anul trecut a avut o cifra de afaceri de circa 1,06 milioane de euro.

„In 1997 cand am inceput sa lucrez in relatii publice, nu exista o scoala de PR. Am inceput cu cartea lui Dennis Wilcox (n.red. autorul "Relatii publice. Strategii si tactici") si cateva traininiguri pe care compania pentru care lucram (n.red. MobiFon-operatorul brandului Connex) m-a trimis sa le fac. Era spectaculos pentru ca aveam foarte multa dorinta de a face, foarte mult entuziasm”, spune Loredana Visa (37 de ani).

In urma cu 15 ani, in general, existau departamente de relatii publice in trei tipuri de companii: telecomunicatii, bunuri de larg consum (FMCG - companii precum Coca-Cola) si tigarete.

In schimb, acum piata de relatii publice „este uriasa”, este formata din cateva agentii si clienti cu departamente de PR remarcabile, dar si din specialisti „mai putin straluciti”, dupa cum spune managerul V+O Romania.

Visa: Foarte multi tineri se multumesc sa faca corect anumite lucruri de la punctul A la punctul B

„S-au dezvoltat generatii si generatii de profesionisti care au terminat, zic ei, scoala de PR, adica au trecut 3-4 ani prin cursuri. Mi-am facut un obicei de a vedea in fiecare an studenti care termina si pot sa spun ca, da, avem mult mai multi jucatori importanti pe piata, sunt cateva agentii remarcabile, cativa clienti care au departamente remarcabile. Industria a explodat. Dar tinerii care termina scoala de PR nu mai au pasiunea pe care am avut-o noi, nu mai au motivatia de a fi cei mai buni, de a face ceva extraordinar. Foarte multi dintre ei se multumesc sa faca corect anumite lucruri de la punctul A la punctul B. A disparut acea nebunie care a guvernat integral primii ani de publicitate, nu doar de PR”, explica Loredana Visa.

Ea adauga ca in prezent PR-ul este o industrie la moda, iar multi tineri aleg acest domeniu fie ca stiu sau nu ce vor sa faca.

„Astfel, sunt foarte multi oameni care au fost produsi intr-un timp extrem de scurt in aceasta industrie, pentru ca o industrie de 10-15 ani este foarte tanara, si exista si profesionisti mai putini straluciti. Si acei profesionisti ingreuneaza procesul de apreciare a valorii si benficiilor PR-ului, pentru ca este evident ca sunt semne de intrebare care se ridica si asupra industriei”, afirma Visa.

Cum a ajuns sa lucreze pentru Connex

Managerul V+O si-a inceput cariera la Connex (in prezent Vodafone Romania), cand pentru operatorul de telefonie mobila lucrau in jur de 30-50 de angajati. Visa a absolvit Facultatea de Biochimie de la Universitatea din Bucuresti si s-a angajat in cadrul Connex „dintr-un accident”. Mai exact, tramvaiul care o ducea de la laboratoarele private de analiza Rombel (in prezent Synevo, laboratoarele grupului suedez Medicover) spre casa facea coltul pe langa strada Nerva Traian, acolo unde in 1997 se afla sediul Connex. A ajuns sa lucreze pentru operatorul telecom pentru ca la un moment dat a observat ca unul dintre blocurile gri, construite in perioada comunista, era refacut cu sticla pe exterior.

Din curiozitate, a urcat pana la etajul noua al cladirii, iar in lift s-a intalnit cu Dana Radulescu, manager de resurse umane in cadrul Connex la acea perioada.

„Eu m-am uitat la ea, ea la mine, m-a intrebat daca vreau un job, iar eu i-am spus ca nu stiu. Era in 1997 si erau 30-40-50 de angajati acolo. A doua zi m-a chemat la un interviu. Si dupa o ora mi-a zis ca eu nu sunt facuta sa stau intre patru pereti, in laborator. Mi-a zis <<Tu esti o people person (n.red. persoana care socializeaza usor), un comunicator innascut. Vei fi foarte buna pentru PR>> . Si i-am raspuns: <<Cu tot respectul, nu prea stiu ce este PR>>. Si de acolo a pornit totul”, afirma Visa.

Dupa patru ani de „start-up”, in care angajatilor li s-a dat foarte multa libertate sa lanseze foarte multe proiecte, sa experimenteze, compania a intrat „intr-o restructurare, rearanjare” pentru a se pregati de vanzarea catre Vodafone.

„Tot ce am facut noi in acei patru ani, cand s-a rearanjat s-a schimbat. A devenit o companie concentrata pe eficientizare si EBITDA (n.red. profit operational), un oarecare conflict cu ideea de a fi lider. Marea noastra tristete este ca aceasta companie, dupa transformari si schimbari, nu mai este lider”.

Pentru ca trecerea de la un start-up la un business care se concentra pe profitabilitate nu o incanta, in 2001 a ales sa plece si a condus timp doi ani departamentul de relatii publice al Graffiti BBDO, una dintre cele mai mari agentii de publicitate de pe piata locala. Printre clientii cu care a lucrat in acea perioada se numara Pepsi (Quadrant Amroq Beverages), Renault, Henkel, Wrigley’s si Romtelecom.

Doi ani mai tarziu a plecat in Canada impreuna cu sotul ei Alex Visa (fondatorul si managerul Hyperactive, agentia de digital a grupului de comunicare Lowe) pentru ca voiau sa lucreze intr-o piata in care serviciile de comunicare aveau traditie. De exemplu, daca in Romania se vorbeste de relatii publice de 15 ani, in Canada domeniul are in jur de 60-70 de existenta.

Manager de comunicare la Avon Canada

Peste Ocean a lucrat timp de un an pentru o asociatie profesionala care reprezenta distribuitorii de bunuri de larg consum pentru magazine de tip Mic.ro (NACDA - National Convenience Stores Distributors Association, pentru ca din iunie 2005 sa fie timp de trei ani managerul de comunicare al Avon Canada.

„Daca nu ne-am fi intors in tara, probabil as fi fost si astazi acolo pentru ca era o companie in care nu aveai cum sa te plictisesti”, afirma Visa, adaugand ca producatorul de cosmetice lanseaza in fiecare an 300 de produse noi.

Dupa ce au revenit in tara, sotul ei Alex Visa a fondat in martie 2008 impreuna cu Dorin Boerescu compania Hyperactive, care un an si jumatate mai tarziu a fost integrata in grupul Lowe, dupa ce agentia de creatie Lowe&Partners si cea de media Initiative au cumparat 80% din actiuni.

Pe de alta parte, Lori Visa a trimis trei CV-uri, dintre care unul a ajuns la un head-hunter care era angajat de managementul grupului V+O Communication din Atena pentru a alege un nou director pentru filiala din Romania. Visa a inlocuit-o atunci pe Mirela Pitu, cea care a condus compania de la lansarea pe piata in 2006 si care dupa plecarea de la V+O a lansat agentia Pi2 PR.

Sefa V+O afirma ca la acel moment a restructurat complet compania, pastrand doar o persoana care fusese angajata cu cateva zile inainte de venirea ei.

„In fiecare dintre ultimii trei ani am crescut si pastram acest trend”, spune managerul adaugand ca anul trecut agentia a avut o cifra de afaceri de circa 1,06 milioane de euro, fata de aproximativ 0,76 mil. euro in 2010.

Au lansat o agentie si o divizie noua in ultima jumatate de an

In ceea ce priveste evolutia pietei de PR in acest an, Visa afirma ca 2012 este un dificil despre nu isi doreste sa faca estimari.

„Este un an care a inceput cu schimbari puternice, cu framantari de strada si e foarte greu de spus cum va fi. Singura piata care cred ca va creste este cea de digital”, mai spune managerul V+O.

Compania are in jur de 35 de clienti printre care se numara ATE Bank Romania, ABN Systems, Cosmote Romania, Germanos, Farmec Cluj-Napoca, Impact, Kanal D, Kraft Foods (Belvita), Rio Bucovina, Trenkwalder, Wizrom Group si Zapp (Telemobil).

In urma cu o luna si jumatate, V+O a lansat Briefcase, o divizia de BTL (organizare de evenimente) care este condusa de Dan Mogosanu, cel care anterior a coordonat departamentului de BTL al agentiei GMP Advertising. Printre clientii Briefcase se numara Cosmote, Germanos, Kanal D si Wizrom.

Infiintarea unei divizii noi a avut loc dupa ce in octombrie anul trecut V+O Communication a lansat Bakers Digital Communication, agentie de publicitate online care ar trebui sa ajunga in primii cinci jucatori in domeniu pana la finalul lui 2013. Cand a fost lansata, agentia avea zece clienti, in prezent aceasta lucrand pentru 18 conturi printre care Impact, Cosmote, Kanal D, Titan sau Germanos. Compania este condusa de Costin Cocioaba, manager cu experienta de peste 11 ani in comunicarea online si unul dintre cei mai cunoscuti bloggeri din Romania. Cocioaba detine blogul de specialitate www.refresh.ro si pe cel personal www.costin.ro.

In prezent pentru V+O si Bakers Digital lucreaza 20 de angajati si colaboratori.

Grupul V+O Communication a fost lansat in 2000 odata cu infiintarea agentiei de relatii publice V+O Grecia. In prezent, acesta are filiale in sase tari: Grecia, Serbia, Romania, Bulgaria, Cipru si Albania. Agentia din Romania a fost infiintata la inceputul lui 2006, fiind a treia lansata dupa cele din Grecia si Bulgaria.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri