Asemenea copiilor din tarile vestice, romanilor le plac gadgeturile, internetul si divertismentul, iar umorul este foarte important in programele pe care le urmaresc.

Copiii romani se uita 3,7 ore pe zi la televizor

Dar, spre deosebire de vestici, copiii din Romania petrec mai mult timp uitandu-se la televizor cu familia, la programe care nu sunt destinate varstei lor. Cei mici petrec in medie 3 ore si sapte minute pe zi la televizor, insa in mai putin de 40% din acest timp urmaresc continut pentru copii.

„Restul timpului e dedicat emisiunilor pentru adulti, nu neaparat telenovele, dar se observa un apetit mai mare pentru acest tip de divertisment in randul copiilor romani. Spre deosebire de Romania, in Germania sau Franta, copiii sunt mai orientati catre serialele de actiune”, afirma Gordana Moriarty.

O explicatie ar putea fi ca in alte tari sunt mult mai multe posturi de desene animate, in vreme ce in Romania cei mai mari operatori de pe piata locala (RCS-RDS, Romtelecom si UPC) au in oferta intre 6 si 10 posturi pentru copii.

O alta diferenta fata de vestul Europei este varsta la care copiii se uita la desene animate. De exemplu, Cartoon Network se adreseaza copiilor intre 6 si 12 ani, dar in Europa de Est (inclusiv Romania), copiii urmaresc frecvent desene si la varsta de 14 ani.

„Baietii romani urmaresc Ben 10 si la varsta de 14 ani, ceea ce in Marea Britanie nu se intampla”, afirma managerul TBS.

De asemenea, in Romania, exista si foarte adulti care urmaresc desene animate, fie tineri adulti (in cazul Cartoon Network), fie parinti cu copii (in cazul Boomerang), numarul acestora ajungand la 30% din totalul telespectatorilor. Explicatia este ca, de multe ori, desenele animate au mai multe niveluri de umor, iar programele pot fi urmarite si de copii, si de cei mari.

„Cand ne uitam impreuna la desene, la ce rad eu copiii mei nu rad”, spune Gordana Duspara Moriarty.

Cele mai bune audiente inregistrate de Cartoon Network sunt pe publicul intre 4 si 9 ani. "Ben 10" este cel mai urmarit program al Cartoon Network, atat in Romania cat si in strainatate. Alte animatii de succes pe piata locala sunt "Scooby-Doo" (cel mai urmarit serial de-a lungul anilor), sau "Sa-nceapa aventura".

In general, costul unui minut de desene animate este intre 10.000 de lire sterline (n.red.12.300 de euro), pentru ceva foarte simplu, si 80.000 – 100.000 (100.000-120.000 de euro) pentru o productie din Marea Britanie, insa nu exista o limita maxima a pretului. Costul variaza in functie de tehnica folosita si de complexitate.

Nu ne trimitem publicul pe retelele sociale

Deoarece copiii sunt din ce in ce mai interesati de internet, Turner investeste tot mai mult in online. Site-ul Cartoon Network a atras in februarie peste jumatate de milion de utilizatori si aproape 200.000 de vizitatori unici, cele mai cautate aplicatii fiind jocurile si concursurile.

„Odata cu evolutia internetului, pe viitor, intrebarea nu va fi <<cum sa aducem copiii in fata programelor TV>>, ci <<cum sa aducem programele noastre in fata copiilor>>”, spune managerul TBS.

Turner vrea sa isi extinda prezenta pe mai multe platforme si discuta cu parteneri, inclusiv din Romania, despre posibilitatea de a prezenta online programele companiei.

Pe de alta parte, daca in cazul CNN, compania este foarte activa in social media, in principal pentru ca oamenii doresc sa fie conectati la stiri instant, fara a fi nevoiti sa aprinda televizorul, in cazul Cartoon Network si Boomerang, prezenta pe YouTube sau Facebook este dedicata parintilor.

„Nu ne trimitem publicul pe retelele sociale”, explica presedinta TBS.

Citeste si:

Printre programele pe care Cartoon Network urmeaza sa le lanseze in acest an se numara o noua serie din "Uimitoarea lume a lui Gumball", primul serial produs de studiourile Cartoon Network din Europa, noi sezoane din "Sa-nceapa aventura", "The Looney Show" si patru premiere "Ben 10". Pe de alta parte, Boomerang va continua sa difuzeze desene animate clasice, iar in cadrul programului Cartoonito, difuzat la Boomerang si dedicat copiilor intre 3 si 6 ani, vor fi lansate noi seriale. TCM are in plac sa difuze 130 de premiere anul acesta.

Turner Broadcasting a achizitionat anul trecut compania care produce serialul LazyTown si a inceput productia unui nou sezon, care va fi difuzat in cadrul blocului de programe Cartoonito incepand din 2013.

Estimeaza o crestere cu 10% a veniturilor

In ceea ce priveste veniturile din publicitate ale filialei din Romania, Gordana Moriarty afirma ca 2012 nu este un an deloc usor, dar perspectivele sunt optimiste, dupa ce in 2011 compania a localizat in totalitate postul Boomerang si a lansat Cartoonito. Tot anul trecut, vanzarile de publicitate au fost preluate de Discovery, companie care se ocupa de spatiul de publicitate al Turner si in Polonia.

„Acum avem audiente mai mari si un portofoliu mai mare. Daca nu am fi facut aceste mutari, probabil am fi vazut o scadere a cifrelor, dar, acum, ne asteptam chiar la o crestere anul acesta”, spune Moriarty.

Compania mizeaza pentru 2012 pe o crestere de 10 – 11%.

Piata de publicitate pe televiziune ajunge la circa 920 de milioane de euro in Polonia, aproximativ 500 de milioane de euro in Cehia, in timp in Romania este estimata la putin peste 250 de milioane de dolari (in jur de 190 mil. euro).

„O mare parte din acesti bani merg catre posturile libere la retransmisie”, adauga sefa TBS Europe.

Cele mai mari piete pentru Turner in zona Europei Centrale si de Est sunt Polonia, Romania si Ungaria. Tara noastra si cea vecina au venituri apropiate ca valoare, desi Romania are o populatie dubla decat cea a Ungariei.

Filiala locala a Turner Broadcasting System a fost deschisa in iulie 2008, in prezent biroul din Romania avand trei angajati. Programele companiei care pot fi vizionate in grilele operatorilor romani sunt CNN, Cartoon Network, Boomerang si TCM (Turner Classic Movies). De asemenea, din octombrie anul trecut compania a lansat in Romania si Cartoonito, un bloc de programe dedicat prescolarilor si difuzat de trei ori pe zi la Boomerang.

Turner Broadcasting System (TBS) Europe emite in prezent 18 posturi de televiziune in 26 de limbi, in peste 130 de tari din Europa, Orientul Mijlociu si Africa. Printre brandurile companiei prezente in aceste regiuni se numara Cartoon Network, Boomerang, Cartoonito, CN Too, TNT, Boing, Adult Swim, TCM (Turner Classic Movies) si CNN International. Turner Broadcasting este o companie Time Warner.

Cine este Gordana Duspara Moriarty

Gordana Duspara Moriarty este vicepresedinte si manager general al companiei Turner Broadcasting System (TBS) Europe , fiind totodata responsabila pentru zona Europei Centrale si de de Est si Benelux.

Pentru aceste regiuni, Moriarty coordoneaza toate activitatile comerciale si editoriale ale posturilor Cartoon Network, Turner Classic Movies (TCM) si Boomerang. Acestea includ incheierea de contracte cu operatorii locali, vanzarile de publicitate, activitatile de marketing si relatii publice, serviciile creative si operatiunile de new media. De asemenea, este responsabila pentru dezvoltarea si strategia manageriala a canalelor, inclusiv localizarea acestora, lansarea de noi canale, contractele de asociere si achizitii.

Ea lucreaza de 12 ani in TBS Europe. Cariera in media a Gordanei Duspara Moriarty a inceput la reteaua de radiouri a BBC. A trecut apoi in industria TV, unde a lucrat pentru Touch Productions, o companie specializata in productii independente, in special documentare pentru BBC si Channel 4.

Nascuta in Bosnia-Hertegovina, a absolvit Limba si literatura engleza la Universitatea Queen Mary, din Londra, si are un masterat in Studii de Film si Televiziune la Universitatea din Westminster.