Vezi mai jos discursul prin care institutia i-a oferit acest titlu fondatorului conceptelor care au pus bazele marketingului.

"Stimate Domnule Rector,
Stimati membri ai Senatului Universitatii din Bucuresti,
Dragi colegi si invitati,

Dedicam ceremonia de astazi parintelui marketingului modern, Profesorul american Philip Kotler, cel care a definit bazele comunicarii comerciale contemporane si care inoveaza in continuare modul de comunicare catre consumatori, in special in aceste vremuri, marcate de utilizarea Internetului.

Universitatea din Bucuresti recunoaste meritele personalitatilor care au marcat evolutia si dezvoltarea societatii si a mediului comunicational, iar profesorul Philip Kotler s-a distins prin tratarea unui domeniu deosebit de important in acest sens, numele sau ajungand sa fie asociat cu marketingul, atat in Romania, cat si la nivel mondial.

Marketingul a devenit omniprezent si ne defineste viata cotidiana. Marketingul nu este doar o simpla comunicare comerciala, ci este, asa cum a indicat Profesorul Kotler, o abordare holistica a modului in care companiile interactioneaza cu consumatorii. Nu cumparam un anumit produs sau serviciu doar pentru calitatile sale, ci pentru ca ne place, ne reprezinta, ne schimba viata. Marketingul, asa cum a fost redefinit de profesorul Kotler pentru lumea academica si pentru industrie, se refera la modurile in care companiile, organizatiile nonguvernamentale sau guvernele trebuie sa comunice, astfel incat consumatorii sa isi doreasca produsele si serviciile lor.

Decernarea titlului de Doctor Honoris Causa al Universitatii din Bucuresti este legitimata atat de prestigiul universitar si stiintific, la nivel mondial, al profesorului de marketing Philip Kotler, cat si de recunoasterea din partea industriei. Philip Kotler poate fi considerat unul din parintii fondatori ai marketingului contemporan, prin contributia sa stiintifica - el este creator, printre altele, al teoriei celor 4 P in marketing - produs, plasare, pret si promovare, si al conceptului de societal marketing, si prin contributia sa academica - Philip Kotler este autorul manualului clasic pentru programele de publicitate si marketing din intreaga lume, Managementul marketingului.

Cariera academica si profesionala

Philip Kotler este S.C. Johnson & Son Professor of International Marketing la Kellogg Graduate School of Management, Northwestern University, Evanston, Illinois, Statele Unite ale Americii. Profesorul Kotler s-a nascut in 1931, in Chicago. A primit diploma de master in economie de la University of Chicago, in 1953, si diploma de doctor in economie de la Massachusetts Institute of Technology, in 1956.

Ulterior, a urmat studii postdoctorale in matematica la Harvard University si in stiinte comportamentale la University of Chicago. Scoala de Management Kellogg de la Northwestern University este considerata una dintre cele mai bune scoli de marketing si de afaceri din Statele Unite ale Americii, datorita contributiei semnificative a profesorului Kotler, atat la nivel stiintific, cat si la nivel academic. Din diverse functii de conducere, profesorul Kotler a marcat dezvoltarea mai multor institutii academice si asociatii ale industriei, din Statele Unite ale Americii si din lume.

Philip Kotler a fost Presedinte al College of Marketing of the Institute of Management Sciences, unul dintre directorii al American Marketing Association, un Trustee al Marketing Science Institute, unul dintre directorii pentru MAC Group, membru al Yankelovich Advisory Board si membru al Copernicus Advisory Board. Profesorul Kotler este in prezent membru al Comitetului de conducere al School of the Art Institute of Chicago si membru al Bordului pentru Drucker Foundation.

In mai mult de jumatate de secol de cariera, Philip Kotler a fost consultant pentru strategii de marketing, organizarea activitatii de marketing si marketing international pentru companii renumite, printre care IBM, General Electric, AT&T, Honeywell, Bank of America sau Merck, pentru companii din Europa, Asia sau America de Sud, dar si pentru guverne de pe diverse continente.

Laureat al unor distinctii internationale de notorietate in mediul academic, Philip Kotler este primul profesor american care a primit titlul de „Distinguished Marketing Educator Award” de la American Marketing Association's (AMA), in 1985. In Europa, The European Association of Marketing Consultants and Sales Trainers i-a acordat lui Philip Kotler premiul pentru „Excelenta in marketing”. Pentru cercetarea academica, in 1989, el a primit premiul Annual Charles Coolidge Parlin Marketing Research Award. Pentru contributiile aduse industriei, in 1995, Asociatia Sales and Marketing Executives International (SMEI) l-a numit „Marketer of the Year”.

Citeste si:

Ca o recunoastere a contributiilor sale academice in domeniul marketingului si al publicitatii, Profesorul Kotler este Doctor Honoris Causa al Universitatii din Stockholm, Suedia, al Universitatii din Zurich, Elvetia, al Universitatii de Economie si Afaceri din Atena, Grecia, al Universitatii DePaul, din Chicago, Statele Unite ale Americii, al Scolii de Afaceri si Economie din Cracovia, Polonia, al Scolii de Inalte Studii Comerciale (Groupe H.E.C.) din Paris, Franta, al Universitatii de Economie si Afaceri din Viena, Austria, al Universitatii de Stiinte Economice si Administratie Publica din Budapesta, Ungaria, si al Universitatii Catolice din Santo Domingo, Republica Dominicana.

A contribuit semnificativ la dezvoltarea cunoasterii in domeniul marketingului si al publicitatii

Philip Kotler este considerat unul dintre cei mai importanti experti mondiali in strategie de marketing, definind una dintre cele mai importante paradigme ale domeniului. Astfel, el a spus ca „marketingul trebuie vazut ca functia care da directia strategica a companiei, si nu doar ca un departament care trebuie sa intervina in schema dupa ce produsul a fost conceput numai pentru a-l vinde”.

Kotler a mutat accentul in analiza de marketing, de la vanzatorul unui produs sau al unui serviciu, la cumparatorul acestora, subliniind importanta nevoilor utilizatorilor si importanta beneficiilor pe care le poate aduce un produs cumparatorilor sai. Astfel, activitatea de marketing a fost transformata, dintr-o activitate cu importanta redusa, intr-o activitate cheie a unei companii comerciale. Aceasta viziune inovatoare a dus la crearea teoriei mixului de marketing bazat pe inlantuirea logica a celor Patru P: produsul, plasarea sau distributia, pretul si promovarea. Marketingul devenea, atat pentru mediul academic, cat si pentru industrie, dintr-o activitate putin sistematizata, o activitate care putea fi administrata, pentru a avea impact asupra vanzarilor si profitului.

Philip Kotler a definit apoi marketingul ca „un proces social si managerial prin care indivizii sau grupurile de indivizi obtin ceea ce le este necesar si ceea ce doresc, prin crearea, oferirea si schimbul de produse si servicii de valoare”.

Tot el a lansat o paradigma incomoda pentru multi, la vremea respectiva: „Marketingul si vanzarea sunt aproape antagonice. Vanzarea incepe numai atunci cand ai deja un produs. Marketingul incepe inainte de a concepe produsul”.

Ulterior, Philip Kotler a lansat conceptul de societal marketing, punand accentul pe efectele sociale si pe responsabilitatile activitatii de marketing. Profesorul Kotler a sustinut ca activitatea de marketing poate fi benefica si pentru organizatiile non-profit, cum ar fi, de exemplu, muzeele, spitalele sau organizatiile religioase. Viziunea lui Philip Kotler este ca marketingul poate contribui la crearea unei lumi mai bune, prin imbunatatirea calitatii vietii. Drept urmare, in 2012 a avut loc, la initiativa Profesorului Kotler, primul World Marketing Summit, in Bangladesh, iar temele de discutie au fost hrana, educatia, sanatatea si protectia mediului.

A marcat, la nivel mondial, dezvoltarea marketingului si a publicitatii

Profesorul Kotler este autorul sau coautorul mai multor volume de referinta, dintre care le vom mentiona aici numai pe cele care au fost deja traduse in limba romana.

Cel mai cunoscut manual de marketing, la nivel global, Managementul marketingului, are traduse in limba romana deja cinci editii, care au aparut la editura Teora, incepand din 1997. Se adauga Principiile marketingului, cu trei editii traduse de editura Teora, incepand cu 1998, Marketingul locurilor (Teora, 2001), Marketing de la A la Z: 80 de concepte pe care trebuie sa le cunoasca orice manager (Codecs, 2004), Marketing lateral: noi tehnici pentru descoperirea ideilor de succes (Codecs, 2004), Marketing in sectorul public (Meteor Press, 2008), Marketingul in era digitala: o noua viziune despre profit, crestere si innoire (Meteor Press, 2008), Chaotics: management si marketing in era turbulentelor (Publica, 2009) sau Marketing 3.0: de la produs la consumator si la spiritul uman (Publica, 2010). In plus, pe langa cele peste 40 de carti, Philip Kotler a publicat peste 100 de articole in reviste academice de prestigiu, pentru care a primit de mai multe ori titlul de „cel mai bun articol”.

Managementul marketingului, ajunsa la editia a XIV-a, este cel mai utilizat manual de marketing la nivel global. Penultima editie, semnata de Philip Kotler si Kevin Keller, de exemplu, a fost tradusa in peste 20 de limbi si a fost adaptata pentru editii destinate Asiei, Canadei, Europei, Africii, Orientului Mijlociu si Australiei. Manualul are peste 21 000 de citari, conform scholar.google.ro.

In egala masura practician si creator de concepte teoretice cu mare influenta, Philip Kotler se afla intr-una dintre cele mai bune pozitii pentru a indica directia in care se va dezvolta studiul si practica marketingului si a publicitatii la nivel mondial. Opera sa este ghidata de o viziune a activitatilor de marketing care pot imbunatati modul prin care companiile, organizatiile non-profit si guvernele au un impact asupra vietilor oamenilor obisnuiti si prin care pot schimba lumea in care traim".

Philip Kotler se afla in aceste zile pentru a doua oara la Bucuresti, prima sa vizita in tara noastra avand in loc in 2005.