Perioada de dinaintea si din timpul campaniei electorale pentru alegerile generale a fost una foarte tensionata pentru media. Presiunile politice asupra jurnalistilor, fie ei angajati in institutii private, fie in televiziunea si radioul publice, s-au intensificat. Pe acest fond, au izbucnit conflicte majore intre grupuri de jurnalisti de la „Evenimentul zilei“, „Romania libera“, TVR si Radio. Acestia au denuntat cenzura practicata in redactiile lor si au protestat public. Iar iesirile la rampa nu s-au incheiat. Un grup de ziaristi din Societatea Romana de Radiodifuziune a facut public, ieri, intr-o conferinta de presa, un raport privind ingradirea libertatii de expresie in institutie si afacerile dubioase facute de conducerea Radioului.

Pe de alta parte, piata a inceput sa se reaseze. „Romania libera“ si „Ziua“ au fost preluate de alti investitori, „Independent“ si „Gardianul“ vor fi vindute, in parte sau integral, in curind.

Unul dintre cei mai mari patroni de presa este Global Media, firma sindicatelor din industria petroliera.
Sfirsitul lui 2004 si inceputul acestui an au fost marcate de o agitatie fara precedent in presa centrala. Protestele vehemente ale unor grupuri de jurnalisti, migratia in masa a unor gazetari de la principalele ziare si schimbarea patronilor unor publicatii intregesc tabloul.

Recentele miscari din presa centrala contureaza o tendinta de coagulare a institutiilor de presa in trusturi importante. Prin urmare, vor fi mai putini patroni de media influente. Dar apare riscul ca institutiile de presa care conteaza sa fie mai usor de controlat, prin presiunile Puterii politice asupra proprietarilor. Un risc de luat in seama, mai ales prin prisma conflictelor de la „Evenimentul zilei“ si „Romania libera”. Dincolo de aceste doua scandaluri, care au tinut capul de afis multe luni, s-au petrecut si alte manevre in presa demne de semnalat.

Ziarul „Cotidianul” a fost relansat, intr-o noua formula publicistica, impreuna cu trustul „Academia Catavencu”. Spre acest ziar au migrat o serie de jurnalisti de la „Jurnalul national”, „Adevarul” si „Evenimentul zilei”.

Pe de alta parte, trustul Global Media - al sindicalistilor petrolisti, trust ce detine Realitatea TV, Alfa TV, Radio Total, ziarul „Ziua” si o salba de televiziuni si posturi de radio locale - a facut achizitii importante. Dupa Realitatea TV, sindicalistii condusi de Liviu Luca au cumparat, luna aceasta, inca 30% din actiunile ziarului „Ziua”, astfel incit acum cotidianul le apartine in totalitate. De asemenea, Global Media negociaza cu Horia Alexandrescu preluarea pachetului majoritar de actiuni la ziarul „Independent”. Ieri, Alexandrescu ne-a declarat ca se afla in faza de finalizare a negocierilor si ca, daca isi va vinde toate actiunile, nu va ramine la conducerea cotidianului.

Ziarul lui Turturica

Citeste si:

Global Media a semnat o colaborare cu echipa lui Dan Turturica plecata de la Ev.z., care s-ar putea implica fie in intarirea ziarului „Ziua”, fie in relansarea „Independent”. Insa Dan Turturica ne-a spus ca el si oamenii care i-au ramas alaturi sint interesati sa faca un ziar nou, nu sa resusciteze unul aflat deja pe piata.

Liviu Luca e peste tot

Global Media a devenit, in ultimul an, unul dintre cele mai mari trusturi de presa de la noi. Iar Liviu Luca, liderul sindicalistilor petrolisti actionari la Global Media, este una dintre cele mai influente persoane din viata publica. Pe linga media cumparate, trustul are un parteneriat cu Prima TV si Radio Star - ale lui Cristian Burci. De altfel, Global Media si Burci sint asociati in Graffiti Press, axata pe editare.
Ultimul ziar care isi va schimba proprietarul in curind este „Gardianul”. Cotidianul a fost infiintat in 2002, de Gabriel Stanescu si Sorin Ovidiu Balan, cu banii lui Serban Roibu, fiul senatorului Aristide Roibu - trezorierul PSD. „Gardianul” trece drept oficina a PSD. Dupa alegeri, Gabriel Stanescu si Serban Roibu au inceput sa caute un investitor. Gabriel Stanescu ne-a spus ca negociaza cu Sorin Rosca Stanescu, pentru ca acesta sa preia o parte din actiuni si managementul ziarului.

Val de demisii

\Contactul dintre patronii de presa si puterea politica s-a soldat in ultimul an cu conflicte aprige in cel putin doua redactii: „Evenimentul zilei” si „Romania libera”.
Dupa ce a preluat Ev.z., Ringier a dat asigurari ca nu va schimba conducerea redactiei si nici politica editoriala. In octombrie anul trecut insa, fara sa invoce un motiv de ordin managerial, Ringier l-a inlaturat pe Cornel Nistorescu din functia de director editorial. Majoritatea ziaristilor de la Ev.z. au protestat, spunind ca demiterea lui Nistorescu este o cedare a patronatului in fata presiunilor PSD. Conflictul s-a stins relativ repede, dar a reizbucnit inainte de Craciun, cind redactorul-sef Dan Cristian Turturica a fost detasat la Bacau, iar in locul lui a fost instalat Razvan Ionescu. La capatul a 10 zile de proteste, 35 de ziaristi au demisionat. Cei mai multi dintre ei colaboreaza cu Global Media.

Petre Mihai Bacanu cistiga

La „Romania libera”, disputa dintre patronat si redactie s-a transat prin schimbarea actionariatului. Din septembrie pina in decembrie 2004, ziarul a dus o lupta furibunda chiar impotriva propriului proprietar, grupul german WAZ, pe al carui reprezentant, Klaus Overbeck, l-a acuzat de presiuni pentru favorizarea PSD. O incercare a WAZ - patron si al ziarului „National”, care a sustinut pe fata PSD in campania electorala - de a impune o noua conducere a redactiei a esuat. Intr-un tirziu, Petre Mihai Bacanu, directorul R.l., a gasit un investitor, Dan Adamescu, patronul magazinului Unirea, dispus sa preia o parte din actiunile trustului WAZ si sa pastreze echipa redactionala.