Cea mai mare problema a pietei romanesti de carte este reteaua slaba de distributie si, tocmai de aceea, foarte multi editori au inceput parteneriate cu diferite companii de presa pentru a vinde carti impreuna cu ziare ori reviste, a afirmat pentru wall-street.ro Dan Vidrascu, cofondator si director general al Editurii Litera International, companie cu o cifra de afaceri in jurul a 10 milioane de euro anul trecut.
In Romania sunt in prezent in jur de 200-300 de librarii si cateva mii de chioscuri.

Pentru a-si creste vanzarile, Editura Litera International a inceput sa dezvolte de la finalul lui 2010 propria retea de distributie, mai exact a investit in deschiderea de magazine pentru vanzarea de carte (bookstop). In prezent, detine 28 de astfel de unitati la nivel national, iar pana la finalul anului managerul companiei vrea sa ajunga la 50. Investitia intr-un astfel de magazin este de circa in jur de 5.000-7.000 de euro.

De asemenea, pentru a-si creste businessul compania a inceput sa colaboreze din 2008 cu diferiti editori de presa. Primele carti lansate in astfel de parteneriate au fost impreuna cu Saptamana Financiara.

“Pentru noi, chioscul a reprezentat accesul la o retea de distributie mult mai eficienta. In Romania este un consum redus de carte si din cauza unei distributii foarte slabe. Cea mai mare problema pe care o are industria editoriala din Romania vine din distributie”, explica Vidrascu.

Vanzarile de carte cu ziare/reviste au scazut simtitor in ultimul an

Pe de alta parte, contractele cu editorii de ziare si reviste au crescut veniturile si notorietatea companiilor care s-au implicat in acest tip de business si a permis romanilor sa cumpere carti la preturi foarte mici. De exemplu, Editura Litera a lansat pe piata editii cartonate si cu noua lei. Insa daca in urma doi, trei ani aceasta piata era in plin avant, in ultimul an vanzarile de ziare/reviste cu carte au scazut simtitor, iar industria va continua acest trend.

Astfel, daca in 2009-2010, cand vanzarile de publicatii insotite de carti ajungeau la tiraje de 100-150.000 (in cazul cotidianului Adevarul), in prezent colectiile de succes ajung la in jur de 40-50.000 per editie, conform conducerii Litera International.

“Anii 2009-2010 au fost plini cu proiecte editoriale. Insa, de atunci a inceput un regres, vanzarile sunt mult mai slabe acum. Probabil anul viitor vor ajunge la circa 10-15.000 de exemplare per editie. Nu este vorba de faptul ca oamenii au mai putini bani, oamenii s-au plictisit”, afirma managerul companiei care a avut anul trecut o cifra de afaceri de circa 10 milioane de euro si 140 de angajati.

Pentru anul acesta, Vidrascu estimeaza ca veniturile companiei vor ramane la un nivel similar cu cel din 2011, dar va fi o inversare in privinta businessului generat de editiile insotite de ziare si reviste si cel pentru librarii.

„Au fost lansat numeroase astfel de proiecte cu carti si ziare si s-a ajuns la o saturatie in piata. Mizam pe cresterea vanzarilor de carti prin intermediul librariilor”, explica Dan Vidrascu.

In 2011, in jur de 55% din cifra de afaceri de 10 milioane de euro a companiei a fost generata de cartile cu ziare/reviste. In primul trimestru din acest an Editura Litera International a avut o cifra de afaceri de doua milioane de euro, la nivelul lui T1 2011.

Cele mai bine vandute carti insotite de ziare sau reviste din portofoliul Editurii Litera din 2008 si pana acum au fost cele din Enciclopedia Britanica. Cifra se refera la intreaga colectie cu 16 titluri. Pe de alta parte, raportat la un singur titlu, cele mai de succes carti au fost Dieta Montignac si Nostradamus, acestea fiind cumparate in peste 100.000 de exemplare.

Un bestseller se vinde in 10.000 de exemplare pe an

Comparativ, o carte care nu se vinde impreuna cu ziare sau reviste poate fi considerata de succes daca ajunge sa fie cumpara in aproximativ 5.000 de exemplare pe an. Tirajul mediu al unei carti in Romania este in jurul a 2.000 de exemplare, iar un bestseller ajunge la circa 10.000 de copii vandute.

Piata de carte era estimata in 2010 la circa 120 de milioane de euro, insa jumatate din aceasta suma au reprezentat-o vanzarile de manuale si cartile insotite de ziare si reviste (vanzarile la chiosc). Cel mai bun an pentru industria romaneasca de carte a fost 2007, cand aceasta ajunsese la circa 100-110 milioane de euro.

“Noi ne asteptam la finalul anului trecut sa incepem sa crestem dupa ce timp de trei ani piata a fost in declin. Dar nu exista semne de crestere pentru acest an, vanzarile sunt slabe, stagneaza. Nu exista niciun motiv de optimism.Piata editoriala din Romania este foarte slaba raportat la numarul populatiei”, afirma Dan Vidrascu.

Cea mai mare piata de carte din Europa: Germania

El adauga ca Romania se afla pe ultimul loc in Europa in privinta vanzarilor de carte, pe primul loc aflandu-se Germania cu o piata de circa 7 miliarde de euro si 14 carti cumparate anual pe cap de persoana. Piata din Germania este urmata de cele din Marea Britanie si Franta - cu circa 4 miliarde de euro, Spania- aproximativ 3 miliarde de euro, Italia- un miliard de euro, Ungaria – in jur de 200 de milioane de euro.

In Romania, vanzarile de carte (fara manuale si editiile cu ziare si reviste) au fost in jurul a 60 de milioane de euro in urma cu doi ani. Piata a scazut cu circa 40% fata de anul 2008, potrivit lui Dan Vidrascu.

In Romania sunr 45-50.000 de titluri active

In Romania sunt in jur de 45-50.000 de tituri active de carte (carti care sunt reeditate). Pe de alta parte, anual sunt editate in jur 15.000 de titluri, unele in tiraje foarte mici (cum sunt anumite carti de specialitate).

Editura Litera are in jur de 1000 de tituri active in portofoliu. Compania a editat anul trecut in jur de 400 de titluri, si anul acesta managementul isi doreste sa editeze tot in jur 400-450 de titluri. Tirajul mediu al companiei este de circa 3.000 de unitati, peste media pietei de 2000-2500. Cifra mai mare este determinata de faptul ca in portofoliul editurii sunt foarte multe carti pentru copii. Cartile pentru copii au un tiraj mediu de circa 5000 de exemplare per titlu.

Anul trecut Editura Litera Interational a vandut in jur de un milion de carti. Cele un milion de copii nu includ si cartile insotite de diferite publicatii.

Cartile care reprezinta cea mai mare pondere in cifra de afaceri a companiei sunt cele pentru copii. Dintre titlurile care nu sunt distribuite impreuna cu reviste/ziare, cele mai bine vandute carti ale companiei in 2011 au fost “Se numea Sara” (aproximativ 10.000 de exemplare vandute), "O zi" (8.000 de copii) si "Clopotele" (5.000 de copii).

Din 2011, toate cartile neilustrate sunt si in editie electronica

Editorul de carte se devolta din ce in ce mai mult in zona de carte electronica, Vidrascu dorind ca din in acest an toate cartile neilustrate sa apara atat in format tiparit cat si electronic. In prezent compania are in portofoliu 180 de titluri de carti digitale (e-book) si vrea sa adauge inca 200 de titluri pana la finalul anului. Compania colaboreaza cu Elefant.ro, cea mai mare librarie online din Romania, pentru convertirea titlurilor in format digital.

In prezent in Romania sunt in jur de 1000 de carti electronice, iar cei de la Elefant.ro isi doresc sa ajunga pana la finalul anului la circa 2000-2500 de titluri.

“Ca sa avem vanzari de carte digitala ar trebui sa fie macar 5-7000 de titluri in format electronic. Best-seller-ele trebuie aduse in format digital. Aici este miza, la titlurile care fac vanzari in marile lanturi de librarii. Iar pana nu avem in jur de 100-150.000 de cititoare de carti electronice (e-readere) nu vom avea vanzari de carte digitala. Iar in Romania, in prezent sunt in jur de 15.000-20.000 de e-readere. De asemenea, probabil s-au vandut 70-80.000 de tablete. Amazon a avut succes pentru ca a avut o tehnica revolutionara prin care poti comanda o carte cu doua clickuri. Insa in Romania ai nevoie de 20 de clickuri ca sa iti poti cumpara o carte in format digital. Atunci cand se va ajunge la aceasta performanta, de a avea doar doua clickuri, poate si ritmul de vanzari de carte digitala va fi mai accelerat”, spune Vidrascu.

Cartile in format digital sunt de obicei mai ieftine cu 45% fata de cele tiparite.

Pe langa lansarea de editii electronice pentru titlurile neilustrate, compania vrea ca pana in toamna sa dezvolte 10-15 aplicatii de iPhone ori iPad pentru carti pentru copii.

“Costurile pentru o carte ilustrata sunt de 20 mai mari decat pentru una neilustrata”, afirma managerul Editurii Litera International.

Printre titlurile pentru care compania vrea sa lanseze aplicatii de iPad ori iPhone se numara Pacala si Tandala si Povestile lui Ion Creanga.

Compania condusa de Dan Vidrascu a fost lansata pe piata locala in 1998 de catre Anatol Vidrascu (tatal sau) si Marin Vidrascu. Insa Editura Litera a fost lansata initial in Republica Moldova in 1989.

Anul trecut, publisherul a avut o cifra de afaceri de circa 10 milioane de euro si un profit net de circa 100.000 de euro.

“Profitul nu a fost foarte mare raportat la cifra de afaceri pentru ca proiectele de chiosc genereaza cifra foarte mare cu adaos foarte mic. Speram ca piata sa revina la nivelul din 2007, moment in care cu portofoliul pe care il avem, am putea ajunge la un profit mai mare chiar daca cifra de afaceri ar fi mai mica”.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri