Chiar daca a continuat sa scada si in prima parte a anului, piata de media s-a diminuat cu procente mai mici comparativ cu anii anteriori.

Investitiile advertiserilor au ajuns la un nivel maxim in 2008, cand au fost in jurul a 540 de milioane de euro, de atunci si pana acum sumele contractandu-se cu peste 40%.

“Pentru prima jumatate de an estimam piata la aproximativ 140 milioane euro, cifra in usoare scadere, cu 5-10%, fata de prima jumatate a anului precedent. Daca calculam in lei, scaderea este una si mai mica”, explica Petcu.

El adauga ca bugetele de media pentru online au continuat sa creasca comparativ cu cele pentru alte canale de promovare precum televiziune, presa scrisa, radio sau outdoor.

Televiziunile de stiri atrag bugete de la statiile generaliste

"Din pacate, o buna parte din crestere se duce pe .com (Google, Facebook) fara a contribui la cresterea reala a pietei locale", spune mamagerul Starcom MediaVest Group.

De exemplu, anul trecut investitiile in publicitate online au fost de circa 34 de milioane de euro, din care 21 de milioane de euro au fost pentru achizitia de publicitate pe site-urile romanesti (display advertising), iar restul de 13 milioane de euro au fost pentru performance media, adica cumpararea de publicitate pe Google, Facebook si Yahoo, conform estimarilor agentiei Hyperactive.

Publicitatea online ajunge la 41,2 mil. euro, de patru ori mai mult fata de acum cinci ani

Publicitatea online ajunge la 41,2 mil. euro, de patru ori mai mult...

Citeste si:

Dintre clientii Starcom MediaVest, cei care au avut cele mai mari bugete de promovare in prima parte a anului sunt companiile din zona de bunurilor de larg consum, cele din domeniul sanatatii si al electronicelor.

“In general modelul investitiilor a fost cel clasic: cu sume mai mici in ianuarie si februarie ,si-au revenit apoi in martie, dar aprilie si mai nu au excelat la fel ca in alti ani. Ne asteptam la investitii mai mari, insa imediat dupa Paste s-a simtit “o relaxare” in piata media. In schimb, avem un iunie-iulie sold-out. Acum in plina vara sunt multe statii TV care refuza comenzile din lipsa de spatiu. Vor fi luni bune si pentru statiile de stiri care si-au crescut ratingul pe fondul crizei politice si care vor atrage bugete de la statiile generaliste”, afirma Petcu.

Speram ca piata de media sa fie de 280 mil. euro. Exista o incertitudine din cauza crizei politice

Criza politica nu duce doar la orientarea bugetelor dinspre statiile generaliste catre posturile de stiri, dar, in acelasi timp, ar putea duce la micsorarea sumelor cheltuite de clienti pentru publicitate.

“Nu am primit inca semnale de scadere a bugetelor. Insa o stare de ingrijorare evident ca exista. Si exista si posibilitatea ca investitiile sa scada. Pana acum doua luni am fi spus ca piata se va stabiliza si ca ne asteptam la cresteri in partea a doua anului generate de impactul alegerilor din toamna. In clipa de fata, exista un sentiment de incertitudine cauzat de instabilitatea politica si evolutia relatiilor cu UE. Evolutia negativa a valorii leului va afecta de asemenea nivelul investitiilor masurate in euro. Speram ca piata totala de media sa atinga un nivel de 280 milioane de euro. Dar este o speranta, nu o estimare, pentru ca in clipa de fata e greu sa estimam ceva, mai spune reprezentantul agentiei de media.

Starcom MediaVest Group este una dintre cele mai mari agentii de media de pe piata locala cu afaceri de 31,6 milioane de euro anul trecut.
Compania face parte din Leo Burnett Romania, grup de comunicare cu o cifra de afaceri de 61,2 milioane de euro in 2011, mai mult cu aproape cinci milioane de euro fata de 2010. Din grupul Leo Burnett fac parte agentiile Leo Burnett&Target, Starcom MediaVest Group, The Practice, iLeo, The Geeks, Digital Star, 23 Communication Ideas si 2Parale.

TOP: Cele mai mari grupuri de comunicare din Romania

TOP: Cele mai mari grupuri de comunicare din Romania