“Nu estimam evolutii pozitive in a doua jumatate a anului si asta datorita contextului international, evolutiei din zona euro si mai ales instabilitatii politice si economice interne. Piata de media va atinge maximum 315 milioane euro, cu o scadere minima de 3% fata de 2011. Nu trebuie insa ignoranta evolutia cursului care poate face ca suma in euro sa fie mai mica decat cea anticipata”, spune Prajisteanu.

In prima jumatate a anului, piata de media a fost de circa 145 de milioane de euro, in scadere cu trei procente fata de primul semestru din 2011.

“Bugetele au scazut pe toate mediile, exceptie facand online-ul, unde cresterea a venit din search si investitiile in social media”, explica manageul MEC Romania.

Unilever a cumparat cea mai multa publicitate in S1

Practic, in prima parte a anului, televiziunea a atras in jur de 90 de milioane de euro din bugetele de achizitie de spatiu publicitar, presa tiparita 10 milioane de euro, radioul tot 10 milioane de euro, OOH-ul (panotaj stradal, reclame in lifturi, toalete, parcari, sali de asteptare) aproximativ 16-17 milioane de euro, iar internetul in jur de 17 milioane.

Cei mai mari advertiseri in primul semestru au fost Unilever, Procter&Gamble, Orange, Cosmote si Kraft Romania. Dintre clientii MEC Romania, companiile care si-au marit cel mai mult bugetele de promovare sunt cele din zona de bunuri de larg consum (ingrijire personala si food). Printre companiile cu care lucreaza agentia de media se numara Beiersdorf, Danone, BCR, Colgate, Strauss Romania si United Romanian Breweries Bereprod (URBB

“In prima jumatate a anului, au fost companii care au cheltuit bugete de comunicare mai mari, dupa cum altele au mers cu frana trasa. Tine de strategia fiecarei companii, insa, pana la sfarsitul anului, putem observa si alte schimbari. Daca luam ca exemplu comunicarea pe TV, mediul unde se investesc cele mai mari bugete din totalul mixului de comunicare, aproximativ 62%, observam ca jumatate din companiile din top 30 investitori au comunicat mai mult in primul semestru din 2012 fata de perioada similara a anului trecut”, spune Bogdan Prajisteanu.

El ofera ca exemplu faptul ca Orange, Vodafone si Cosmote, cei mai mari jucatori din telecom, si-ar fi redus spatiul media cumparat cu intre 15-30% in timp ce Unilevera investit cel mai mult in promovare, compania de FMCG marindu-si cu 69% achizitia de puncte de audienta, pe publicul comercial (populatia intre 18-49 de ani din mediul urban).

Citeste si:

Telecomul este domeniul care in Romania aloca cei mai multi bani pentru achizitia de publicitate, cu sume nete de circa 42 de milioane de euro anul trecut, urmat de companiile de cosmetice cu 40 de milioane de euro si cele din domeniul farmaceutic cu 25 de milioane de euro, conform datelor agentiei de media Initiative.

Banii merg catre televiziunile de stiri

In general, in prima parte din an, cele mai mici investitii in media se inregistreaza in ianuarie si februarie.

“Insa surpriza neplacuta anul acesta a fost ca nu au mai fost varfuri evidente de comunicare in martie, aprilie si mai”, mai spune Prajisteanu.

Problemele politice din ultima luna nu au determinat diminuarea bugetelor clientilor MEC Romania, insa managerul afirma ca a fost inregistrata o majorarea a sumelor alocate televiziunilor de stiri.

“Asa cum era de asteptat, interesul romanilor pentru politica s-a tradus prin cresteri ale audientelor televiziunilor de stiri - Antena 3, Realitatea TV, RTV, B1TV, care si-au majorat cu 35% cota de piata pe segmentul comercial, si, implicit, prin migrarea bugetelor de media de la celelalte statii catre acestea, fiind vandute cu 32% mai multe puncte de audienta pe segmentul comercial”, spune seful agentiei de media.

MEC Romania este una dintre cele mai mari agentii de media de pe piata locala, compania inregistrand in 2010 un business de 31,1 milioane de euro si un profit net de circa 560.000 de euro, conform Ministerului de Finante.