Astfel, definirea consumatorului nu se mai face doar dupa profilul socio-demografic, ci si dupa capacitatea acestuia de a influenta procesul de cumparare al celorlalti consumatori.

“Un alt element care devine extrem de important este ascultarea activa si in timp real a opiniilor consumatorilor pentru ca strategiile de marketing sa poata fi adaptate rapid, in functie de feedbackul primit de la consumatori”, mai spune Dinescu.

In jur de 10% din consumatori influenteaza procesul de cumparare al celorlalti consumatori, ei fiind considerati “influentatori de top”. De asemenea 50% dintre acestia ajung sa recomande produse sau servicii in mediul online cel putin o data pe zi, conform The Age of Influence, un studiu online realizat de reteaua Initiative. La sondaj au participat peste 8.000 de persoane cu varste cuprinse intre 16 - 54 ani din tari precum Argentina, Australia, China, Germania, Olanda, Statele Unite ale Americii si Marea Britanie.

Nu angajati influentatori. Relatia ideala este una de colaborare

Desi studiul nu include si date despre Romania, Dinescu afirma ca sondajul indica modele de consum similare pentru asa-numitii utilizatorii frecventi de internet (heavy internet users).

“Acest tip de consumator va fi la fel sofisiticat, va folosi intr-o mare masura aceleasi servicii si va fi la fel de influent prin parerile exprimate. Exista particularitati de la tara la tara, dar aparitia acestui nou val de consumatori e un fenomen care va prinde din ce in ce mai multa amploare”, mai spune oficialul Initiative.

In acest context, este indicat ca o companie sa angajeze un influentator? Sa fie un fel de ambasador al brandului sau pe pozitii de comunicare in social media?

“Relatia ideala cu influentatorii este una de colaborare, influentatorii avand rolul de consultanti chiar, daca luam ca exemplu testarea produselor inainte de lansarea campaniilor. Asa ca acest rol trebuie gandit in asa fel incat libertatea de exprimare si obiectivitatea parerilor sa nu fie deteriorate. Asadar, angajarea lor de catre o anumita companie, <<afilierea>> fortata la un anumit brand, nu ar face decat sa le scada influenta. Puterea lor sta tocmai in neasocierea cu un brand anume”, afirma Andreea Dinescu.

In general, “influentatorii” au un impact mai important in categoriile care genereaza un volum mare de discutii online post-cumparare, precum sunt cele de tehnologie, calatorii, fashion, muzica, cosmetica.

“In schimb, produsele cu implicatii pe termen lung, a caror decizie de achizitionare presupune o cercetare mai amanuntita si necesita parerea unui specialist avizat, sunt cele pentru care de obicei oamenii sunt destul de greu de influentat”, explica Andreea Dinescu.

Profil de influentator. Cine sunt cei care ne fac sa cumparam anumite produse sau servicii

Recunosti un influentator dupa numarul de contacte pe care le are, atat online, cat si offline.

Citeste si:

Superinfluentatorii au cercuri sociale mai mari decat media, pastreaza legatura online cu un numar mare de contacte si sunt mai atrasi de tehnologie.

Este mai probabil sa detina smartphone-uri sau tablete.

Influenta lor se bazeaza pe intensitatea si frecventa cu care folosesc social media. 79% folosesc social media cel putin o data pe zi, petrecand in medie trei ore pe saptamana conectati la retele sociale.

Au o inclinatie naturala catre a cauta informatii si transmit des recomandari. Deci consumul de media este o calitate vitala a unui influentator, plus interesul pentru o categorie vasta de produse. Modul in care superinfluentatorii selecteaza si agrega informatiile dintr-o multitudine de surse le confera o putere de convingere mult mai mare in comparatie cu orice alta sursa luata separat.

In plus, ei filtreaza mesajele pe care le propaga in cercurile lor sociale si sunt extrem de activi in comunicare in momentul in care fac decizia de achizitie.

Influentatorii sunt perceputi in grupurile de prieteni ca si mini-experti pe diverse domenii. Transmit recomandari si sugestii, parerea lor fiind considerata una obiectiva, conturata in urma unui consum ridicat de media si a unei activitati intense in mediul online, de exemplu prin participarea la forumuri de discutii, dar si offline - influentatorii interactioneaza cu multi oameni.

In acelasi timp insa, influentatorii beneficiaza de un grad de credibilitate foarte mare si in afara cercurilor de prieteni. Astfel, consumatorii au incredere in recomandarile primite chiar daca nu cunosc personal influentatorul si relatia este una strict online.