Agentia a fost lansata in 2002 de catre Calin Coman (36 de ani) in Arad, iar de anul trecut are un birou si in Timisoara.

„Urmatoarea tinta este Capitala, dar inca nu am stabilit o data. Totul depinde de succesele pe care le vom avea pe piata din Bucuresti, iar 2-3 conturi care sa se transforme intr-o colaborare pe termen lung ar fi un inceput bun. Dorim sa crestem numarul clientilor nationali din portofoliul nostru si am inceput sa prospectam piata din Bucuresti. Stagnarea nu ne caracterizeaza. Daca nu-ti continui ascensiunea, daca ramai pe loc, mai devreme sau mai tarziu, ti se va parea mai usor sa cobori”, spune Coman.

Managerul estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri in jurul a 250.000 de euro, in crestere cu circa 20.000 de euro fata de 2011. Pe de alta parte, Handsome Advertising a inregistrat anul trecut un profit net de aproximativ 20.000 de euro, potrivit Ministerului de Finante.

Anul acesta a fost greu pentru toti

„Anul acesta a fost greu pentru toti si asta nu exclude nici o agentie din vestul tarii. Nu as putea sa dau o cifra aproximativa pentru ca pana la sfarsitul anului se pot schimba multe. Iar momentan ne luptam sa castigam niste conturi mari”, afirma Coman.

Handsome Advertising are zece angajati si aproximativ 30 de clienti, printre care compania de transport rutier Edy International Spedition. De asemenea, a mai lucrat cu centrele comerciale Armonia Shopping Center, Atrium Mall si Arad Galleria Mall.

„Situatia financiara globala din ultimii ani a afectat toate industriile, iar publicitatea nu a scapat de aceasta napasta. Clientii, in comparatie cu acum trei, patru ani, au redus drastic bugetele de marketing si advertising, astfel ca in cea mai mare parte lupta se da in pret. Din acest punct de vedere, concurenta este acerba. Inclusiv producatorii- tipografiile, firmele de productie publicitara si-au dezvoltat departamente in-house de design, care intra in competitie cu noi”, spune Calin Coman.

El adauga ca cele mai cerute servicii agentiei sale sunt cele de promovare si productie. Pe de alta parte, cele mai eficiente mesaje pe piata din Arad sunt cele promovate in special prin outdoor si radio, si ulterior in presa scrisa si pe internet.

Piata din Arad este pretentioasa

„Daca ar fi sa caracterizez piata din Arad intr-un singur cuvant, acesta ar fi: pretentioasa. Te-ai astepta ca piata din Bucuresti sa fie asa. In schimb, piata din Bucuresti este plina de noi oportunitati si provocari”, mai spune managerul Handsome Advertising.

Coman a lansat agentia in 2002, inainte studiind la Cluj si lucrand aproximativ doi ani ca graphic designer pentru Vitrina Advertising, una dintre cele mai mari agentii din provincie si probabil cea mai mare din orasul Cluj-Napoca. Spune ca atunci cand a infiintat Handsome Advertising a facut-o pentru ca avea nevoie de un loc de munca, nu pentru ca s-ar fi gandit sa devina antreprenor.
Investitia initiala a fost de cativa lei, banii provenind din propriile economii.

Antreprenor de nevoie: La inceput lucrurile nu erau roz, nici macar magenta. Dormeam 3-4 ore pe noapte

„A fost mai mult crearea unei oportunitati decat lansarea unei afaceri. Aveam nevoie de un loc de munca in domeniu, iar acel domeniu era practic inexistent. Am inceput cu foarte putin. Proaspat casatorit, intr-un oras nou, lucrurile nu erau roz, nici macar magenta. Primul lucru pe care l-am facut a fost sa caut clienti dispusi sa-si imbunatateasca imaginea, sa-si promoveze produsele si serviciile. Fara sa-mi dau seama, deschideam o piata noua in Arad. Fiecare zi era cumplita. In timpul zilei ma intalneam cu clienti si posibili clienti, iar noaptea lucram: logo-uri, carti de vizita, pliante, panouri publicitare, website-uri. Dormeam in medie 3-4 ore pe noapte”, explica Coman.

El adauga ca tot in acea perioada convingea foarte greu managerii de companii sa ii devina clienti.

„Nu intelegeau de ce ar avea nevoie de o campanie complexa, bazata pe un concept si o idee creativa. Insa, spre dezamagirea mea si astazi mai sunt astfel de clienti. Nu inteleg ca utilizand aceleasi strategii ca toata lumea, acelasi tip de promovare, de design, ajungi sa te pierzi”, afirma antreprenorul.

A vandut jumatate din business in 2007

Insa lucrurile au evoluat, pentru ca in 2007 a primit o „o oportunitate de nerefuzat” din partea lui Michael Bulzan, un om de afaceri din zona de vest a Romaniei care mai detine si Grup West, dealer oficial si reparator autorizat pentru marcile BMW, Saab, Opel si Chevrolet, Coman vanzandu-i acestuia jumatate din business.

Citeste si:

„Din 2007 pana astazi Michael Bulzan a fost si este singurul meu asociat”.

Spune ca intre timp nu a mai primit oferte de achizitie, dar ca nici nu stie daca ar mai lua in considerare o astfel de oferta.

„Dar nu se stie niciodata, nu?”, adauga el.

Iar mai important decat tranzactia dintre Coman si Bulzan este evolutia generala a pietei. Pentru ca „daca in 2002 in Arad nu exista nicio agentie de publicitate”, acum se organizeaza adesea evenimente pentru companii, iar orasul este impanzite de panouri publicitare.

„Ziarele si revistele par sa contina mai multe reclame decat continut, in fiecare zi cand vin la birou sunt oprit de o domnisoara care imi ofera un pliant cu o noua promotie, as putea spune ca piata din Arad este extrem de deschisa pentru publicitate”, spune managerul.

Vrea sa castige la Festivalul de la Cannes

Iar planurile antreprenorului nu se opresc aici.

Vrea ca in doi-trei ani agentia sa fie cunoscuta la nivel national, sa isi mareasca echipa si ca cele trei birouri (Arad, Timisoara si Bucuresti) sa ajunga la afaceri de circa 600.000 de euro.

„Si, de ce nu, cativa Lei de la Cannes (n.red. cel mai important festival de publicitate din lume) in portofoliu”, mai spune Calin Coman.