Bugetele de media ale jucatorilor din industria de produse si servicii medicale au fost de 538,7 milioane de euro anul trecut, mai mult cu aproximativ o treime comparativ cu 2011. Domeniul medical a fost printre cele mai dinamice in ultimii ani, atat datorita vanzarilor de medicamente in crestere, dar mai ales datorita extinderii clinicilor private de sanatate.

De altfel, investitiile jucatorilor din zona medicala au fost 160% mai mari decat ale companiilor din telecom, un domeniu care prin traditie a investit semnificativ in media. De exemplu, pe intreg anul 2011, telecomul a fost cel mai mare advertiser cu investitii nete de 42 de milioane de euro in achizitia de media, conform Initiative.

Sumele pentru primul semestru din acest an reprezinta bugetele la rate card, adica nu includ discounturile care de multe ori ajung si la 80-90%, diferenta dintre investitiile nete in publicitate si cele la rate card fiind foarte mari.

Comparativ, bugetele la rate card ale primelor zece domenii ca investitii in media au fost de circa 1,89 miliarde de euro in primul semestru din an, in timp ce la net intreaga piata de media a fost intre 130 si 145 de milioane de euro, conform estimarilor mai multor companii de media.

Au iesit din top bancile, asigurarile si presa scrisa

Printre domeniile care au intrat in top zece anul acesta se numara bauturile racoritoare carbonatate si berile. Pe de alta parte, au iesit din clasament presa scrisa, omeniul bancar si al asigurarilor.

Citeste si:

“Bugetele au scazut pe toate mediile, exceptie facand online-ul, unde cresterea a venit din search si investitiile in social media”, a explicat pentru wall-street.ro, Bogdan Prajisteanu, directorul general al MEC Romania, una dintre cele mai mari agentii de media de pe piata locala.

In prima parte a anului, televiziunea a atras in jur de 90 de milioane de euro din bugetele de achizitie de spatiu publicitar, presa tiparita 10 milioane de euro, radioul tot 10 milioane de euro, OOH-ul (panotaj stradal, reclame in lifturi, toalete, parcari, sali de asteptare) aproximativ 16-17 milioane de euro, iar internetul in jur de 17 milioane.

“Vedem ca televiziunea, online-ul si mobile-ul lucreaza impreuna pentru a crea acea integrare perfecta intre online si offline care automat intensifica comunicarea de brand si influenteaza la un alt nivel consumatorul”, spune si Alexandra Olteanu, managing director al Initiative, al doilea jucator pe piata locala de media.

Ea adauga ca in primele sase luni investitiile in media au pastrat trendul anual de scadere, oficialul Initiative estimand pentru anul acesta o scadere de minim 2% a bugetelor de media. Practic, bugetele de publicitate vor fi in 2012 de 303 milioane de euro, comparativ cu 309 milioane de euro anul trecut, conform Initiative.