Aceasta este concluzia unei analize realizate de Mediafax Monitorizare in perioada de la aparitia anuntului de privatizare - 6 septembrie - pana la stoparea procesului - 1 octombrie - pe 1.080 de site-uri, 247 publicatii locale si 154 publicatii centrale, in care s-a urmarit aparitia subiectului Oltchim si evolutia in timp a mediatizarii principalilor actori implicati - Dan Diaconescu, Remus Vulpescu, Victor Ponta, Daniel Chitoiu, Adriean Videanu si Constantin Roibu.

Mediafax Monitorizare a considerat ca se impune o analiza amanuntita deoarece privatizarea celui mai mare combinat chimic din Romania, Oltchim SA, a inceput acum aproape o luna, insa perspectivele incheierii acestui proces sunt departe de a fi clare dupa scandalul provocat de participarea lui Dan Diaconescu la licitatie. Efectele pe termen scurt sunt foarte vizibile: proteste ale angajatilor, caderea actiunilor pe bursa cu 15%, demisii la nivel inalt, afectarea imaginii tarii in ochii investitorilor si mult consum media, atat din partea jurnalistilor care au scris numeroase articole in print si in online, cat si din partea publicului care le-a citit.

In perioada analizata referirile (articole aparute) la Oltchim au fost in numar de 552 in presa centrala, 575 in presa locala si 16.568 in site-uri. In topul general al publicatiilor cu articole despre Oltchim se afla cotidienele Azi (50 articole), Ziarul Financiar (47 articole) si Evenimentul Zilei (46 articole). In analiza pe presa locala, Monitorul de Valcea, Transilvania Expres si Argesul sunt in fruntea clasamentului, cu 19 articole fiecare despre Oltchim, doua dintre cele aflate in top fiind din zona in care se afla combinatul.

Mediul online a fost mult mai ofertant in ceea ce priveste articolele care fac referire la privatizarea Oltchim, Mediafax Monitorizare inregistrand un total de peste 16.568 de articole. Primele cinci locuri in topul referintelor la Oltchim sunt ocupate, ca si in alte analize, de agregatoarele de stiri care au articole din toata media. In ceea ce priveste site-urile de stiri, cele mai multe mentiuni la Oltchim au fost pe Infoportal (RTV), realitatea.net si mediafax.ro, cu peste 300 de aparitii inregistrate fiecare.

Luand ca puncte de reper anuntul de privatizare/lansarea oficiala a caietului de sarcini - 6 septembrie si termenul limita la care Dan Diaconescu trebuia sa plateasca pentru cumpararea actiunilor Oltchim - 1 octombrie, pe intreg intervalul de timp analizat aparitiile personalitatilor mentionate mai sus au inregistrat un trend ascendent atat in mediul online, cat si in presa scrisa.

Principalul actor a fost Dan Diaconescu care a totalizat un numar de 9.170 de aparitii in articolele despre Oltchim in online si 646 in cele din presa scrisa in toata perioada. Al doilea in topul aparitiilor este premierul Romaniei, Victor Ponta, cu 6278 in mediul online (site-uri) si 551 in presa scrisa (centrala si locala). Celelalte patru personaje au obtinut scoruri mai mici, fiind, de altfel, secundare ca mediatizare in procesul de privatizare a combinatului.

Perioada analizata a fost influentata puternic pentru toti cei monitorizati in 20 si 21 septembrie, zilele in care s-au depus ofertele si s-a anuntat castigatorul licitatiei pentru privatizarea Oltchim. Analiza a relevat ca in ceea ce priveste actorii Dan Diaconescu si Remus Vulpescu cresterea vizibilitatii lor a fost lenta si proportionala in perioada imediat urmatoare lansarii privatizarii, Vulpescu fiind chiar mai mediatizat, insa in a doua perioada in care au fost depuse ofertele si s-a organizat licitatia Dan Diaconescu a fost castigator detasat, desi procedura in sine a fost condusa de seful OPSPI.

Citeste si:

Dupa anuntul castigatorului si stabilirea temenului de plata, Diaconescu profita in continuare de confruntarea cu Vulpescu, insa acesta din urma scade drastic, locul de protagonist fiind luat de premierul Victor Ponta. De la implicarea sa directa, primul-ministru are un trend apropiat de cel al lui Dan Diaconescu, insa diferenta se mentine mare. De remarcat ca, desi Victor Ponta s-a raportat in declaratii la Adriean Videanu, aceasta din urma a avut un numar mai mic de aparitii, inregistrand o crestere semnificativa numai in ultima perioada. Conform rezultatelor analizei, cresterea lui Ponta are legatura in mai mare masura cu relatia conflictuala cu Dan Diaconescu si doar partial cu Adriean Videanu.

Ministrul Economiei, Daniel Chitoiu, care potrivit declaratiei premierului de la inceputul perioadei "raspundea cu capul" pentru privatizarea Oltchim, este ca mediatizare sub Remus Vulpescu pana in ultimele zile, cand s-a implicat efectiv, in cele mai multe cazuri aparand alaturi de Victor Ponta. In ceea ce il priveste pe fostul director al Oltchim, Constantin Roibu, mediatizarea sa a fost mai mult contextuala si mai putin directa pana in ultimele zile, referirile fiind legate de situatia dezastruoasa a combinatului. Roibu are primul loc in primele zile in articolele de analiza din prea scrisa fiind mediatizat contextual si abia catre sfarsit apare direct in ambele medii, dar nu la nivelul celorlalti actori. Interesant este totusi ca Roibu are mai multe aparitii decat fostul ministrul al Economiei Adriean Videanu, cu exceptia ultimelor zile in zona online.

Ierarhia distributiei aparitiilor celor monitorizati pe medii (presa scrisa si online) este similara, ordinea fiind: Dan Diaconescu, Victor Ponta, Remus Vulpescu, Daniel Chitoiu, Constantin Roibu si Adriean Videanu, cu precizarea ca Dan Diaconescu are un procent semnificativ mai mare in online comparativ cu ceilalti, iar Constantin Roibu a avut o proportie mai mare de aparitii in presa scrisa.

Evenimentele perioadei analizate i-au adus pe cei sase actori in prim plan si impreuna, de cele mai multe ori in situatii conflictuale. Cea mai mediatizata in presa scrisa a fost perechea Victor Ponta – Dan Diaconescu cu 384 de aparitii, urmata de Ponta-Chitoiu cu 176 de aparitii si Ponta-Vulpescu cu 174 de aparitii in presa scrisa (centrala sau locala). Pastrand proportiile in online, cu mentiunea ca numarul articolelor in care au fost nominalizate perechile de mai sus sunt mult mai numeroase, ierarhia mediatizarii acestora ramane aceeasi: Victor Ponta-Dan Diaconescu (4.556 de aparitii), Ponta-Chitoiu (1.367 aparitii), Ponta-Vulpescu (1.287 aparitii).

In concluzie, Dan Diaconescu si Victor Ponta au fost cei care au aparut cel mai des in presa scrisa si in mediul online in perioada 6 septembrie-1 octombrie, atat separat in articole, cat si impreuna, insa "castigatorul" intregii perioade la mediatizare ramane Dan Diaconescu.

Ziarul Evenimentul zilei a fost publicatia care a avut cele mai multe referiri la Dan Diaconescu si la Victor Ponta in raport cu Oltchim. In mediul online, dintre site-urile clasice de stiri, romanialibera.ro este site-ul care l-a mediatizat cel mai mult pe Dan Diaconescu (229 aparitii) iar mediafax.ro pe Victor Ponta (203 aparitii).