George Entwistle, in varsta de 50 de ani, a demisionat sambata seara, dupa un mandat extrem de scurt: 54 de zile de veritabil cosmar in fruntea primului grup audiovizual public din lume, informeaza AFP.

La randul lor, directoarea departamentului de Informatii din BBC, Helen Boaden, si adjunctul ei, Stephen Mitchell, si-au parasit posturile, dupa demisia directorului general George Entwistle, au anuntat, luni, posturile de televiziune BBC si Sky News.

O audiere prea putin convingatoare in fata unei comisii parlamentare a fragilizat pozitia lui George Entwistle, la sfarsitul lunii octombrie. Lovitura de gratie a venit dupa un interviu acordat, sambata, unui jurnalist al postului Radio 4. Prestatia lui ezitanta a completat imaginea unui conducator care nu detine controlul asupra cursului evenimentelor, denumit chiar de subalternii sai "incurious George" ("George cel care nu este curios").

George Entwistle poarta raspunderea si pentru un dublu esec al "Newsnight", emisiunea-far a postului BBC, un simbol al jurnalismului de investigatie.

In octombrie, "Newsnight" a fost acuzata de autocenzura, pentru faptul ca a ignorat deliberat un subiect care il acuza pe Jimmy Savile, un prezentator extrem de popular al postului BBC in anii '60-'80. De atunci, adevarul a iesit la iveala despre acest prezentator adorat de public, innobilat de regina si decorat de papa Ioan Paul al II-lea pentru angajamentele lui caritative. Scotland Yard il considera insa "un pradator sexual", care a abuzat peste 300 de copii si de adolescente. Dezvaluirile despre preferintele sexuale ale starului, decedat la sfarsitul anului 2011, la varsta de 84 de ani, au revoltat opinia publica, dar si familia sa, care a decis sa ii distruga crucea funerara pe care era scris epitaful urmator: "A fost bine atat timp cat a durat".

La inceputul lunii noiembrie, "Newsnight" s-a facut vinovata de "denuntare calomnioasa", acuzandu-l in mod eronat pe un politician conservator din anii '70, despre care s-a spus ca ar fi abuzat sexual minori, pe baza marturiei unei "victime", care si-a retras insa declaratia ulterior. Lordul McAlpine nu a fost citat in mod direct de BBC, insa internetul a pomenit numele sau, determinandu-l pe premierul britanic David Cameron sa denunte in mod public acest climat asociat cu "vanatoarea de vrajitoare".

George Entwistle a recunoscut ca "reportajul difuzat in emisiunea «Newsnight» era, din punct de vedere editorial, inacceptabil".

Cum au reactionat oficialii

Tim Davie, directorul posturilor radiofonice din trustul BBC, insarcinat cu asigurarea interimatului, urmeaza sa primeasca un raport despre acest "derapaj editorial", ce ar putea conduce la o serie de sanctiuni disciplinare.

Citeste si:

Fara sa mai astepte, Lordul Chris Patten, directorul organismului de control BBC Trust, a initiat duminica o contraofensiva, cu atat mai necesara cu cat grupul BBC exista gratie banilor contribuabililor britanici, prin intermediul redeventelor.

"Credibilitatea noastra depinde de capacitatea noastra de a spune adevarul", a declarat Chris Patten in emisiunea politica prezentata de Andrew Marr pe BBC1. "Daca ma intrebati daca BBC are nevoie de o reforma profunda a organizatiei sale, atunci va raspund ca asa este, are absolut nevoie de asta", a adaugat Patten, ultimul guvernator al fostei colonii britanice Hong Kong, el insusi amenintat cu pierderea postului pe care il ocupa.

Presa britanica de duminica a confirmat amploarea dezastrului. Mail on Sunday evoca "o baie de sange la BBC", in timp ce Jonathan Dimbleby, unul dintre cei mai respectati jurnalisti de la BBC, evoca in The Observer "o nava in deriva, care se indreapta spre recif".

Scandalul continua sa faca valuri in presa britanica, cu atat mai mult cu cat au fost initiate doua anchete independente despre "afacerea Newsnight" si "gestionarea BBC".

Ele apar intr-un context dificil pentru grupul audiovizual, ranit in orgoliul sau editorial si constrans sa opereze reduceri draconice in numele austeritatii. In acelasi timp, criticile abunda, pentru a denunta salariile "exorbitante" ale anumitor directori si prezentatori-vedeta sau practicile de "concurenta neloiala". Acestea din urma vin in special din partea magnatului Rupert Murdoch, care nu prea reuseste sa isi faca profitabile site-urile, in fata unui portal al BBC extrem de bogat in continuturi si care poate fi accesat in mod gratuit.

In acelasi timp, "furtuna" de la BBC amplifica criza profunda prin care trece presa britanica, aflata pe banca acuzatilor in cadrul unui urias scandal, declansat de interceptarile telefonice practicate de o serie de tabloide.

British Broadcasting Corporation (BBC) este radiodifuzorul public britanic, infiintat pe 1 ianuarie 1927. BBC este cel mai mare radiodifuzor din lume, cu aproximativ 23.000 de angajati. Corporatia BBC detine opt televiziuni, 54 de posturi de radio, unul dintre cel mai accesate site-uri din Europa si un serviciu international in 28 de limbi straine, de care beneficiaza peste 150 de milioane de persoane.