Reprezentantii Discovery au confirmat, pentru Mediafax, ca livrarea a fost facuta prin intermediul unei companii de curierat, joi, dupa ora 11.00, iar cele 20 de colete au fost insotite de Paul Dicu, alergator de ultramaraton si unul dintre romanii care au aparut pe Discovery Channel in 2011, ca parte din campania "Oricine poate fi erou", desfasurata de canalul de televiziune.

Pe cele 20 de cutii erau imprimate logoul Discovery Channel si textul "Petitie: Vrem Discovery pe RCS&RDS - 30.000 de semnaturi".

In acest context, Paul Dicu a declarat ca "Am decis sa insotesc aceasta livrare pentru ca sunt abonat RCS&RDS, sunt unul dintre semnatarii petitiei si un sustinator al acestei cauze si am vrut sa ma asigur ca mesajul celor 30.000 de fani Discovery ajunge la RCS&RDS".

Compania RCS&RDS a refuzat insa livrarea facuta de Discovery. Astfel, cutiile cu cele 30.000 de semnaturi au ajuns numai pana la receptia sediului RCS&RDS, unde oficiali ai companiei au refuzat sa primeasca pachetele. Astfel, compania de curierat a luat cutiile inapoi, au explicat reprezentantii Disovery.

Cele 30.000 de semnaturi au fost stranse pe site-ul www.petitieonline.ro, in perioada 23 noiembrie - 11 decembrie. Petitia este deschisa, continuand sa stranga semnaturi. Astfel, in momentul difuzarii acestei stiri, petitia "Vrem Discovery pe RCS&RDS" este semnata de 30.796 persoane.

RCS&RDS a scos, in seara de 29 noiembrie, de pe retelele sale de cablu (care au aproximativ doua milioane de abonati, n.r.) toate canalele operate de compania Discovery Networks, inclusiv Discovery Channel, fara a avea aprobarea Consiliului National al Audiovizualului (CNA) pentru modificarea grilei de programe, asa cum impune Legea audiovizualului.

Potrivit articolului 74, alineatul 3 din Legea audiovizualului, "distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului". Aceeasi lege prevede ca in astfel de cazuri CNA poate aplica sanctiuni cuprinse intre 10.000 de lei si 200.0000 de lei.

RCS&RDS a scos, pe 29 noiembrie, din pachetul de baza de pe retelele de cablu televiziunile Discovery Channel si Animal Planet, in locul acestora fiind incluse History Channel, post care se afla pana atunci in pachetul suplimentar al operatorului de telecomunicatii, dar si televiziunea BBC Entertainment.

Totodata, RCS&RDS a scos, pe 29 noiembrie, posturile TLC, Discovery Science si ID Investigation Discovery (toate aflate in portofoliul companiei Discovery), care se regaseau intr-un pachet suplimentar in retelele de cablu ale companiei de telecomunicatii, pentru care abonatii platesc in plus o suma de 7 lei, fata de abonamentul la pachetul de baza.

Pe de alta parte, RCS&RDS a transmis, tot pe 29 noiembrie, intr-un e-mail adresat abonatilor sai, ca televiziunile "Digi Animal World si BBC Entertainment vor inlocui Animal Planet si Discovery Channel, care ies din grila la 1 decembrie".

Insa scoaterea canalelor Discovery din retelele de cablu ale RCS&RDS s-a produs in cateva ore, pe parcursul serii de joi, 29 noiembrie, inainte cu o zi ca acordul de retransmisie intre Discovery si RCS sa expire (acordul expira pe 30 noiembrie).

Pe de alta parte, RCS&RDS a scos, pe 23 noiembrie, si de pe platforma sa de satelit Digi (care are aproximativ un milion de abonati, n.r.), televiziunea Discovery Channel, fara a-si anunta telespectatorii, unii dintre acestia solicitand pe pagina de Facebook a companiei reintroducerea postului in grilele operatorului. Atunci, RCS a scos Discovery din grila Digi dupa ce, pe 13 noiembrie, compania a primit aprobarea CNA de a-si modifica grila in acest sens.

De asemenea, RCS&RDS a solicitat, pe 28 noiembrie, CNA aprobarea sa scoata canalele Discovery si de pe retelele sale de cablu, analogic si digital.

Reprezentantii CNA au declarat pe 29 noiembrie, pentru MEDIAFAX, ca RCS&RDS invoca in adresa depusa la Consiliu, prin care solicita scoaterea canalelor Discovery de pe retelele sale de cablu, expirarea contractului pe care operatorul de cablu il avea cu compania Discovery.

Citeste si:

Totodata, RCS&RDS a solicitat CNA aprobarea pentru introducerea in grilele sale a doua canale BBC - BBC Entertainment si BBC Knowledge, unul de la data de 1 decembrie 2012, iar altul de la data de 1 ianuarie 2013.

Cererea RCS&RDS nu a putut fi analizata de CNA, pentru ca sedinta care ar fi trebuit organizata pe 29 noiembrie, a avut loc cu o zi inainte, respectiv miercuri, 28 noiembrie.

Cererea RCS de aprobare a scoaterii canalele Discovery si de pe retelele sale de cablu, analogic si digital, a fost analizata insa de CNA in sedinta din 4 decembrie. Atunci, CNA i-a audiat si pe oficialii Discovery Networks, hotarand sa sesizeze Consiliul Concurentei si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) cu privire la faptul ca RCS&RDS a scos din grila toate canalele Discovery si sa amane pana pe 18 decembrie luarea unei decizii in acest caz.

Decizia RCS&RDS a venit dupa ce si Digi, operatorul de cablu din Ungaria detinut de compania de telecomunicatii romaneasca RCS&RDS, a scos, pe 20 noiembrie, din ofertele de cablu analog si digital televiziunea Discovery Channel.

De cealalta parte, intr-un comunicat de presa din 3 decembrie, RCS&RDS a propus public Discovery Networks sa retransmita televiziunile pe care compania le opereaza in Romania intr-un pachet separat, pentru care abonatii care doresc sa le vizioneze sa plateasca un abonament diferit de cel platit pentru restul posturilor.

Reactia RCS&RDS a venit dupa ce Mark Hollinger, presedinte si CEO al Discovery Networks International, a declarat, intr-o scrisoare deschisa catre abonatii RCS&RDS, remisa pe 30 noiembrie agentiei Mediafax, ca RCS a scos canalele Discovery din ofertele sale inainte de expirarea contractului dintre cele doua companii. Hollinger a precizat atunci ca Discovery a incercat timp de un an sa aduca la masa negocierilor RCS, astfel incat telespectatorii sa nu fie afectati. Totodata, Hollinger a spus ca oficialii Discovery sunt "indignati" de decizia RCS&RDS de a scoate din grilele sale toate canalele Discovery, privand aproximativ 3 milioane de telespectatori de aceste programe, motiv pentru care au fost demarate discutii cu autoritatile din Romania si cu Uniunea Europeana.

De cealalta parte, RCS&RDS a spus in comunicatul din 3 decembrie: "Scrisoarea deschisa a domnului Mark Hollinger, presedintele Discovey Networks International, ne surprinde prin contradictia dintre grija deosebita pentru soarta telespectatorilor, exprimata in acest mesaj, si pozitia din timpul negocierilor, cand principala preocupare a reprezentantilor Discovery era mentinerea unor tarife si a unor venituri garantate cat mai mari".

Intr-un alt comunicat din 26 noiembrie, RCS&RDS spunea ca nu poate fi de acord sa continue difuzarea canalelor Discovery, cu plata unor tarife de 3 ori mai mari decat cele pentru alte canale similare, pentru toti abonatii sai, in conditiile in care cota medie de audienta a canalelor Discovery este de aproximativ 1%.

In schimb, Discovery Networks a spus, intr-un comunicat din 28 noiembrie, ca oferta pe care au facut-o RCS&RDS este competitiva, iar pretul cerut companiei de telecomunicatii este unul rezonabil in raport cu calitatea programelor difuzate de televiziunile Discovery. Totodata, potrivit respectivului comunicat, Discovery Channel este cel mai urmarit canal de documentare din Romania, lider pe segmentul sau.

RCS&RDS a scos canalele Discovery din grilele sale din Romania si Ungaria, in contextul in care operatorul de cablu si-a lansat propriile televiziuni de documentare.

Astfel, RCS&RDS a lansat, pe 1 octombrie, propriile sale televiziuni de documentare DigiWorld si DigiLife.

RCS&RDS a primit, pe 27 septembrie, aprobarea Consiliului National al Audiovizualului din Romania pentru a lansa televiziunile de documentare DigiWorld si DigiLife, dupa ce, in sedinta din 25 septembrie, reprezentantii CNA au ezitat sa ia o decizie in acest sens. Atunci, unii membri ai Consiliului si-au exprimat temerile ca, odata cu lansarea propriilor televiziuni de documentare, compania RCS&RDS va scoate din grila canale concurente, ca Discovery si National Geographic.

La mai putin de o luna dupa ce a lansat cele doua televiziuni de documentare - DigiWorld si DigiLife -, RCS&RDS a cerut CNA si a primit, in data de 30 octombrie, o noua licenta audiovizuala prin satelit pentru lansarea unui nou post de documentare - Digi Animal World.