Cursurile au loc intr-o atmosfera aparte, si anume in casa familiei noastre din strada Armeneasca 34, ramasa neschimbata de pe vremea cind traia Alexandru Paleologu si careia i-au calcat pragul nenumarate personalitati ale vietii culturale si politice din ultimii optzeci de ani.

Pentru ca wall-street.ro incurajeaza studiul si saluta proiectul de “cursuri familiare” private, i-am adresat lui Theodor Paleologu cateva intrebari.

Wall-Street.ro: In lumea (tot mai) dinamica si agitata a anului 2013, orientata spre lucruri materiale, cine mai are nevoie de studii umaniste, in opinia dumneavoastra?

Theodor Paleologu: Toata lumea, tocmai pentru motivele evocate de dumneavoastra: agitatie, rutina, preocupari prea „materiale”. Tocmai de aceea avem nevoie sa ne punem intrebari privind sensul vietii si sa cautam echilibrul interior. De aici accentul pus in cursurile mele pe filozofie ca mod de viata, ca terapeutica si exercitii spirituale. Cursul despre „Romanele doctorului Yalom” surprinde legatura dintre filozofie si psihanaliza. E un curs interdisciplinar, iar aceasta interdisciplinaritate descrie foarte bine stilul meu de predare.

Cursurile mele pot avea insa si o latura utilitara: cursuri de teorie si practica diplomatica, de protocol si eticheta, de retorica, de limba franceza. Lumea vine la ele, pentru ca servesc la ceva. Cursul de teorie si practica diplomatica se bucura, de pilda, de un imens succes. Parte dintre cei inscrisi vor sa intre in diplomatie, ceea ce, evident, nu le pot garanta. Altii au nevoie de „diplomatie” in profesia pe care o practica.

„Retorica adaptata la context”, curs pe care il predau la Fundatia Calea Victoriei, e si el foarte cautat si va fi reluat de la sfirsitul lui februarie. Apoi, fireste, il voi integra in curricula studiilor umaniste si diplomatice. Scolile de retorica, incepind cu sofistii si cu marele Isocrate, erau foarte raspindite in Antichitate si au fost unul din vectorii principali ai educatiei si culturii.

Wall-Street.ro: Avem in Romania foarte multi ambasadori ai mediului de afaceri (sunt tot mai multe institutii care isi propun promovarea intereselor mediului de business). Ce anume ar putea invata acestia de la cursurile Casei Paleologu, in opinia dumneavoastra? Va ganditi sa lansati si o Fundatie “Paleologu”

Theodor Paleologu: Majoritatea celor care vin la cursurile mele sint oameni activi, cu un venit peste medie. Chiar daca tariful cursurilor mele este relativ modest (50 de lei pe sesiunea de doua ore, multiplicat cu numarul de intilniri), cei care vin la ele isi rup totusi 200 de lei din venitul lor lunar. Din formularele de inscriere reiese o varietate foarte mare si extrem de imbucuratoare in privinta motivatiilor.

Intrebarea dumneavoastra se refera insa, cred eu, la segmentul celor care vin cu o motivatie utilitara legata de profesia pe care o practica. Abilitatile diplomatice si retorice sint intotdeauna folositoare dintr-o atare perspectiva.

In sfirsit, dati-mi voie sa precizez ca nu exista inca o Fundatie Paleologu. Nu am inca banii necesari pentru asa ceva, dar din onorarii si donatii voi aduna suma prevazuta de lege.

Wall-Street.ro: Acesti ambasadori ai mediul de afaceri sunt mai dezbinati ca niciodata, asa mi se pare. Care credeti ca sunt principalele explicatii?

Theodor Paleologu:
Lumea romaneasca este extrem de dezbinata. Sintem o societate care cultiva conflictul. Conflictul, nu concurenta. Scandalul si blatul sint, in mod paradoxal, cele doua fatete ale aceleiasi realitati. De ce ar fi mediul de afaceri diferit de lumea politica si de restul societatii romanesti? In plus, daca tot am evocat politica, un factor agravant este intrepatrunderea perversa dintre politica si afaceri, public si privat.

Mai multe detalii ofer, in masura posibilitatilor mele, la cursul „Understanding Romanian Mentality”. E un curs pentru expati si diplomati, pe care a trebuit sa-l amin din cauza succesului cursului de teorie si practica diplomatica: am avut atit de multi inscrisi, incit am amenajat doua grupe paralele, martea si simbata. Din pacate, saptamina are doar sapte zile si unul dintre grupurile de teorie si practica diplomatica a luat locul cursului „on Romanian mentality”.

Wall-Street.ro: Cat de mare credeti ca este nevoia de diplomatie in tara noastra in prezent? Care sunt principalele trei paliere care au cea mai mare nevoie pentru teorie si practica diplomatica?

Citeste si:

Theodor Paleologu: Rostul diplomatiei este sa creeze incredere. Este principala teza a parintilor fondatori ai teoriei diplomatice, de la Montaigne la Callieres. Remarc un paralelism intre diplomatie si retorica: opinia comuna confunda retorica si diplomatia cu manipularea, cu „abureala”. Diplomatul e evaziv, oratorul e „clampau”. De fapt, in ambele cazuri lucrurile stau exact pe dos si atit diplomatia, cit si retorica, implica o etica proprie, o etica exigenta. Atit teoria retoricii, cit si teoria diplomatica, pun accentul pe notiunea de caracter.

As defini, asadar, „nevoia de diplomatie” ca pe o nevoie etica. Politetea, protocolul, respectul reciproc, empatia si inteligenta emotionala sint ingrediente ale diplomatiei. Cine ar putea spune ca nu avem nevoie de ele? Avem nevoie de ele ca de aer.

La asta se adauga faptul ca nu traim singuri pe lume. „Nevoia de diplomatie” e proprie unei lumi din ce in ce mai globalizate.

In sfirsit, sint consternat de „analfabetismul diplomatic” al celor mai multi dintre oamenii nostri de vaza la toate nivelurile: primari, prefecti, deputati, ministri, sefi de partide si chiar lucratori din Ministerul de Externe. Pretul pe care-l platim ca tara este colosal. Mi-as dori ca suficient de multa lume sa constientizeze aceste lucru. Mi-am propus, cu alte cuvinte, „to increase the diplomatic awareness among Romanians”.

Wall-Street.ro: Unul dintre cele mai interesante cursuri este “Dioscurii: Nicu Steinhardt si Alexandru Paleologu”. Pe scurt, care este relatia intre liberalism ca doctrina economica si politica si liberalism ca atitudine si etica? Cum ne-ar putea ajuta acest raspuns in zilele noastre, cand mai mult se vorbeste despre liberalism decat se infaptuieste?

Theodor Paleologu: Da, este, daca vreti, cursul meu de suflet: vorbesc in casa tatalui meu despre tata si cel mai bun prieten al lui. Din pacate, tocmai la acest curs s-au inscris cei mai putini. Poate si din cauza orarului: simbata la ora 11 dimineata. Sigur, liberalismul sub toate aspectele sale (economic, politic, etic) va fi o tema esentiala, asa cum bine ati intuit, dar nici pe departe singura. Va fi un curs despre prietenie, despre doi oameni extraordinari: asemanatori, diferiti, complementari. Despre curaj, despre inchisoare, despre credinta si religie, despre ortodoxie si masonerie, despre genul eseului si critica literara.

Wall-Street.ro: Un alt curs relevant se numeste “Virtu: Dharma omului politic”. Cui se adreseaza acest curs?

Theodor Paleologu: „Dharma” desemneaza ansamblul de indatoriri, „codul”, specific unei caste, rolul pe care-l are fiecare in societate. Max Weber este cel care a recurs la acest termen pentru a vorbi de etica responsabilitatii proprie activitatii politice. Asta nu inseamna ca acest curs s-ar adresa numai celor care apartin respectivei „caste”. Cred, dimpotriva, ca orice cetatean responsabil isi pune prin forta lucrurilor problema eticii politice si cauta calea de mijloc intre angelism (identificarea politicii cu morala) si cinism (negarea oricarei componente etice in politica).