Previziunile legate de integrarea europeana sunt sumbre pentru IMM-uri. Putem sa ne facem o idee despre ce le asteapta daca ne gandim ca, dupa integrare, in Ungaria au disparut 50% din acestea, iar in Polonia 70%. Se poate spune ca, in momentul de fata, micii intreprinzatori au doua variante: sa astepte resemnati falimentul sau sa-si faca planuri de depasire a situatiei si poate chiar sa profite de pe urma aderarii.
IMM-urile sunt cele mai amenintate din cauza faptului ca sunt in plina dezvoltare si nu au resurse financiare care sa le permita sa treaca peste o cadere sau o criza. Comunicarea (sau absenta ei) ar putea fi, in aceste conditii, unul dintre criteriile care decid cine moare si cine traieste, este de parere Cristian Ungureanu, director general Grupul Doi.

Perspectiva aderarii aduce cu ea riscul ca firmele nou-intrate pe piata, avand avantajul competitional in domeniul comunicarii, sa ocupe mult mai rapid piata. Firmele europene vor impune noi standarde de imagine pe piata romaneasca, carora IMM-urile vor trebui sa le faca fata pentru a ramane in competitie. Indiferent de cat de bune vor fi serviciile sau produsele unei firme, in competitia pe piata promovarea se va dovedi un atu veritabil. Strategiile de imagine, imbunatatirea comunicarii interne, promovarea in spatiul virtual pot fi mijloace prin care firmele romanesti vor putea face diferenta, considera Bianca Preda.

Pe de alta parte, sunt multi antreprenori care se gandesc ca in 2007 businessul lor s-ar putea sa fie de vanzare. Or, in acest context este clar ca trebuie sa se gandeasca la comunicare orientata spre potentiali cumparatori, care pot fi competitorii existenti deja pe piata sau companii internationale ce vor veni. Ceea ce incearca sa faca este sa-si creeze o reputatie mai buna decat a competitorilor, care sa-i recomande pentru o vanzare, este de parere Sorana Savu, Senior Partner Premium Communications.

Cine are nevoie de PR?

Majoritatea companiilor se afla in acest moment intr-o stare de „ne-comunicare activa“, ceea ce creeaza de multe ori o perceptie gresita despre ce fac ele bun sau rau. Comunici ceva chiar si atunci cand nu faci nimic. Cand primesti un e-mail si nu raspunzi, ii comunici expeditorului ca nu prea te intereseaza ce ti-a scris, spune Eliza Rogalski, PR Manager Tempo Advertising.

Foarte multe firme de pe piata inca nu au un site de prezentare, o adresa de e-mail, iar afacerile se fac prin cunostinte si recomandari. Ne-am obisnuit sa apelam la consultanta specializata numai in situatii de criza, pe care le rezolvam prin panaceul publicitate, care e de fapt un surogat costisitor si, de cele mai multe ori, ineficient, cand ar fi mult mai ieftina o comunicare planificata, permanenta si onesta, considera Bianca Preda, Managing Partner BiG Media Relatii Publice.

Sunt insa deja multe firme mici si mijlocii care se maturizeaza si renunta la mentalitatea „merge si asa“, businessul cere o comunicare coeenta, iar managerii sunt din ce in ce mai deschisi in a actiona in acest sens. Orice companie are nevoie de o comunicare coerenta si eficienta cu clientul final, cu partenerii de afaceri, practic cu orice public cu care interactioneaza. Daca vorbim despre indicii privind „nevoia urgenta de PR“ - de cele mai multe ori ne referim la o situatie de criza, iar PR-ul nu trebuie privit ca „un bisturiu“, ci ca un mod sanatos si constant de a comunica pentru a-ti dezvolta afacerea, afirma Raluca Schirger, General Manager Image Factory.

In privinta instrumentelor de comunicare, obiectivele de business sunt cele care le prioritizeaza si le orienteaza. Atunci cand o companie produce bunuri de larg consum, pentru un public eterogen, va alege intr-o prima instanta publicitatea, cu mesaje simple menite sa aduca notorietate. Apoi incepe sa construiasca acel brand equity, adica increderea si valoarea brand-ului respectiv, asta si cu ajutorul PR-ului. In schimb, pentru companiile de servicii sau cele care fac afaceri business-to-business (b2b), PR-ul este mult mai important pentru ca mesajele sunt mai complexe, informatia care trebuie transmisa este mai detaliata, mai profunda si mai greu de asimilat. Trebuie sa stii clar ce ai de spus ca sa convingi un partener de afaceri sa-ti cumpere un echipament sofisticat, care costa 200.000 de euro, este de parere Sorana Savu.

Media Relations - cel mai solicitat serviciu de PR

Pe langa serviciile clasice de relatii cu media, analiza si monitorizare media, comunicare corporate, comunicare interna, organizare de evenimente, gestionarea crizelor etc., din ce in ce mai multe agentii isi trec in aria de expertiza asistenta pentru aparitii publice, comunicare financiara sau investor relations, ultimele doua fiind dedicate companiilor mari.

Cele mai cerute servicii sunt insa cele de media relations. Se pare ca este momentul in care IMM-urile au vantul in panze, in ceea ce priveste relatiile cu media. „Constat un interes foarte mare din partea jurnalistilor pentru subiecte legate de start-up-uri, pentru companiile mai mici - problemele cu care se confrunta, aderare, taxe, instabilitate legislativa, nise de piata si altele. Este mult mai usor sa abordezi un jurnalist cu un astfel de subiect decat cu un subiect despre un colos, o corporatie. Important este sa-si gaseasca partenerul de PR care sa le identifice mesajul si sa-l transmita mai departe“, spune Eliza Rogalski.

Potrivit celor mai multi experti in PR, IMM-urile au nevoie, inainte de toate, de o identitate vizuala pentru a se distinge de ceilalti. Primul pas ar fi definirea unei identitati a firmei, produselor sau serviciilor si comunicarea ei. Sunt esentiale construirea unui plan clar (care sa cuprinda, in esenta: ce vreau sa comunic, cui si cum?) si respectarea lui. Consecventa in comunicare este o conditie absolut necesara pentru succes, este de parere Cristian Ungureanu. Apoi au nevoie de consultanta pentru promovarea activitatii lor, iar pentru firmele mijlocii deja putem vorbi de instrumente mai rafinate care sa le ajute sa tina legatura cu publicul lor si sa-si poata adapta activitatea la cerintele acestuia. Asta inseamna comunicare interna, publicatii interne, organizare de evenimente si chiar responsabilitate sociala, considera Bianca Preda.

Agentie vs intern

In functie de obiectivele lor si de natura businessului, intreprinzatorii mici si mijlocii pot opta pentru o agentie de PR, un departament de PR in cadrul firmei, un departament de PR din cadrul unor agentii de advertising si chiar un freelancer. Diferenta dintre nevoile IMM-urilor si cele ale companiilor mari consta mai degraba in volumul informatiilor vehiculate si in echipa desemnata. La inceput, antreprenorul este si PR officer, apoi deleaga o parte din aceste activitati catre o persoana din echipa, care mai are si alte atributii - de regula in echipa de marketing.

Apoi angajeaza o persoana numai pentru aceste activitati. Cand activitatea creste sau este nevoie de o abordare mai specializata, intervine selectia unei agentii de PR. Din ce in ce mai multe companii se indreapta catre activitate de PR constanta, planificata si nu doar ocazionala. Este un drum inca destul de lung - in privinta valorii pietei -, desi putem vorbi, credem, de o evolutie constanta de specializare, considera Doru Frolu, co-managing partner DC communication.
Criteriile de selectie nu sunt diferite de selectia in cazul companiilor mari. La acestea din urma intervine ca factor important capacitatea unei companii de a face managementul unor programe/campanii de dimensiuni mai mari, ceea ce nu este cazul pentru IMM-uri.

In rest, capacitatea de a intelege specificitatile industriei, publicul-tinta, cunoasterea pietei, ideile creative, calitatea relatiei si implicarii, managementul de proiect sunt criterii importante, indiferent de dimensiune, a mai spus Doru Frolu.

Sursa: http://www.sfin.ro/articol.php?id=4962&pager_text=1