Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a organizat, vineri, la Palatul Parlamentului, dezbaterea "Nu va uitati copiii la TV - Vezi ce vede copilul tau", la care a participat si ministrul Educatiei, Remus Pricopie. La eveniment au fost prezenti si specialisti din domeniul sanatatii si ai educatiei, reprezentanti ai mediului academic, ai asociatiilor de parinti si ai ONG-urilor care desfasoara activitati in domeniul educatiei nonformale, precum si reprezentanti ai unor radiodifuzori care difuzeaza programe pentru copii.

In cadrul dezbaterii, Virgiliu Gheorghe, specialist in bioetica, a declarat ca exista numeroase studii care dovedesc o relatie intre modul in care este prezentata o situatie in media si ce se intampla in viata reala, conform Mediafax.

El a atras atentia asupra faptului ca exista o problema in legatura cu modul in care "mass-media portretizeaza sinuciderea", in sens pozitiv si in sens negativ. El a explicat ca rata sinuciderilor creste daca i se da unui act de sinucidere o explicatie rationala si daca sinuciderea este justificata prin consumul de substante interzise. "Daca sinuciderea (unui copil, n.r.) este glorificata de mass-media, creste rata sinuciderii (in randul copiilor, n.r.). Daca mass-media acorda un spatiu foarte larg sinuciderii, creste, de asemenea, rata sinuciderii", a explicat Virgiliu Gheorghe.

Acesta a precizat ca rata sinuciderii scade, insa, daca este prezentata in sens negativ, aratandu-se, de exemplu, efectele devastatoare pe care le are asupra familiilor persoanei care se sinucide.

"Nu este posibil sa acceptam un factor educational cu asemenea forta in societate (mass-media, n.r.) fara sa existe un control al sau. Cred ca trebuie facuta foarte multa educatie cu parintii si cu copiii (...) Daca exista o protectie a muncii, nu inteleg de ce sa nu existe si o protectia a publicului (care se uita la TV, asculta programe la radio, urmareste programe pe internet, n.r.)", a mai spus Virgiliu Gheorghe.

De asemenea, el a atras atentia ca, potrivit studiilor, daca un copil are in camera sa un televizor si calculator, consumul acestuia de programe TV creste cu 3-4 ore.

"Trendul in societate si in scoli este unul negativ, pentru ca personajele negative sunt prezentate in mass-media (...) Mass-media intoxica, polueaza simbolic spatiul inteligibil in care traim", a mai spus Virgiliu Gheorghe.

Si Cristina Trepcea, membru al CNA, a precizat ca televiziunile prezinta un personaj, cu atat mai mult cu cat respectivul personaj incalca legea sau este contestabil.

Trepcea a dat ca exemplu un caz recent, respectiv CNA a decis, pe 5 martie, sa amendeze postul TVR 1 cu 10.000 de lei, pentru ca in emisiunea "Lozul cel mare" din 28 februarie au aparut imagini cu cantareata Bijou care nu purta lenjerie intima, membrii Consiliului considerand ca intr-unul dintre cadre se puteau vedea zonele intime ale acesteia. Dupa ce a aparut la televiziunea publica si dupa sanctiunea aplicata de CNA, respectiva cantareata a fost invitata si la alte televiziuni, a precizat Cristina Trepcea.

Virgiliu Gheorghe a spus, la randul sau, ca acum respectiva femeie este "o vedeta", care va fi copiata de copii. "Si ne vom trezi ca vor merge la scoala copiii fara lenjerie intima (...) Cred ca CNA ar trebui sa dezvolte o etica a transmisiunilor", a spus acesta.

Potrivit altor participanti la dezbatere, stirile cu caracter violent duc la cresterea anxietatii in randul copiilor.

Nadia Tataru, asociatul principal al postului de radio pentru copii Itsy Bitsy, a spus ca, potrivit datelor de audienta, copiii cu varsta sub 10 ani, din mediul urban obisnuiesc sa se uite, nu doar la programele difuzate de televiziunile pentru copii, ci si la programele difuzate de posturile TV generaliste.

Nadia Tataru a mai spus ca "televizorul este cea mai buna si ieftina bona". Ea a mai spus ca, daca ar fi posibil, televiziunile dedicate copiilor cu varsta de 0-3 ani ar trebui interzise, din cauza ca programele difuzate de aceste posturi sunt foarte nocive pentru dezvoltarea creierului, dezvoltarea emotionala a copilului si determina intarzieri de limbaj.

Citeste si:

Totodata, Nadia Tataru a spus ca, potrivit studiilor, programele TV pentru prescolari si scolari mici sunt foarte nocive pentru: dezvoltarea creierului, dezvoltarea emotionala a copilului, cresc agresivitatea si violenta, scad atentia si concentrarea; incita la consumul comercial ca nevoie de baza (colectie de jucarii, posesiuni materiale), in timp ce programele TV pentru scolarii mari
sunt foarte nocive pentru dezvoltarea creierului, dezvoltarea emotionala a copilului; cresc agresivitatea si violenta, cresc lipsa de concentrare, incita la consumul comercial ca nevoie de baza, pun accent pe reusita in viata prin vedetism, sexualitate, moda.

De asemenea, Nadia Tataru a spus ca, in prezent, copiii sunt foarte expusi la pornografie. Ea a spus ca minorii isi petrec mult timp liber uitand-se la televizor si urmaresc, chiar si alaturi de parinti, programe cu tenta sexuala explicita. Potrivit acesteia, studiile recente arata ca 70% dintre copiii romani de gimnaziu sunt expusi la imagini si mesaje perverse si degradante cand navigheaza pe internet, 45% dintre copiii romani au accesat fie din intamplare, fie intentionat site-uri cu nuditate si pornografie. 13% dintre copiii romani cu varste cuprinse intre 6 si 15 ani au vizionat un film pornografic (peste jumatate din ei au folosit televizorul in acest scop), in timp ce 1% dintre copiii romani au vizionat pana la varsta de 6-8 ani filme pornografice.

Tataru a spus ca programele TV pentru copii ar trebui semnalizate in functie de varsta recomandata (ca in cazul jocurilor si jucariilor), iar CNA sa le impuna radiodifuzorilor sa transmita avertizari de genul "Consumul de TV creeaza dependenta si provoaca dezechilbru psihic" si "Pentru a avea un copil sanatos, ascultati-l, discutati impreuna".

Mai multi participanti la dezbaterea de vineri, intre care si membrii CNA, au militat pentru o media responsabila.

Narcisa Iorga, membru al CNA, a spus ca rolul Consiliului este de a proteja copiii care se uita la televizor ca si cum acestia nu ar avea parinti. "Pentru ca atunci cand parintii sunt resposanbili si stau alaturi de copiii lor la televizor, televizorul nu este atat de nociv", a spus Narcisa Iorga. Ea a spus ca agresivitatea este o problema, referindu-se nu numai la violenta fizica, ci si la "agresivitatea in limbaj si in comportament", prezenta pe micile ecrane la orice ora si in multe emisiuni, nu doar in cele de desene animate.

Ea a mai spus ca asteapta din partea celor care au participat la dezbatere "implicare in sprijinirea CNA". "Ar putea fi interpretat acest apel al meu ca fiind un moment de slabiciune al autoritatii. Da, eu recunosc ca autoritatea in acest moment are nevoie de sprijind din partea societatii civile (...) Trebuie sa ne ajutati sa schimbam mentalitati", a mai spus Narcisa Iorga.

La randul sau, George Chirita, directorul executiv al Asociatiei Romane de Comunicatii Audiovizuale (ARCA), a spus ca responsabilitatea radiodifuzorilor este mare, intrucat televiziunea "nu educa publicul, ci il formeaza". Chirita a mai atras atentia ca trebuie inteles foarte bine si ce inseamna educatie.

Cristina Trepcea, membru al CNA, a spus ca media nu educa. "Daca ar avea acest rol in mod explicit, noi, in fata unei solicitari de acordare de licenta, am fi cat se poate de atenti ca proiectul pe care il avem in fata sa fie un proiect educativ. De cate ori se intampla, insa, acest lucru, in fata noastra se afla un om de afaceri (...) Televiziunea si radioul sunt afaceri, dar aceasta categorie de afaceri are in toate tarile civilizate o lege a audiovizualului care arata ca este o afacere care are asupra mintii si populatiei niste efecte pe care autoritatile simt nevoia sa le controleze (...) Daca noi nu putem sa silim o televiziune comerciala sa faca educatie, macar putem sa o impiedicam sa faca contra-educatie", a spus Trepcea, precizand insa ca televiziunea publica si radioul public au obligatia de a face educatie.

"Se spune ca suntem ce mancam. Suntem ce mancam cu trupul nostru si suntem ce mancam cu mintea noastra", a mai spus Cristina Trepcea, facand referire la numeroasele studii care demonstreaza ca este "o foarte mare legatura intre ce vezi la televizor si devenirea ta ca om si optiunile tale in viata, orientarea ta catre leadership sau catre infractionalitate". "Cred ca nu putem sa aruncam cu degetul la televizor, cred ca ar trebui sa recurgem la fisa postului. Care e fisa postului de parinte, de dascal, de indrumator spiritual? Bineinteles ca fisa postului de formator de la televizor nu trebuie exclusa (...) Eu cred ca cei care fac programe de televiziune ar trebui sa se gandeasca nu doar la cate persoane s-au uitat la programele alea, ci si la ce li s-a intamplat persoanelor acelea care au urmarit", a mai spus Trepcea.

Ea a vorbit si despre lucrurile bune pe care copiii le iau de la televizor, respectiv invatarea unei limbi straine. Totodata, Trepcea a atras atentia ca exista tendinta ca programele difuzate de cele mai multe canale pentru copii sa fie dublate, fapt negativ pentru dezvoltarea minorilor. "Subtitrarea face parte din modelul nostru cultural si le faciliteaza copiilor invatarea prin ascultare a unei limbi straine ii si obliga sa citeasca, ceea ce stim cu totii ca fac din ce in ce mai putin", a mai spus Cristina Trepcea.

In finalul intalnirii, Laura Georgescu, presedintele CNA, a spus ca in cadrul dezbaterii a fost semnat un "Acord-cadru de coordonare a actiunilor privind promovarea drepturilor minorilor in audiovizual".

Potrivit acordului, care a fost semnat si de ministrul Educatiei, Remus Pricopie, CNA va asigura, in perioada 1 - 5 aprilie, prezenta expertilor sai in scoli din municipiul Bucuresti, in cadrul programului "Scoala Altfel", in scopul cunoasterii drepturilor si libertatilor copiilor in audiovizual.

De asemenea, CNA va lansa un telverde, cu numarul 0800888555, la care copiii pot suna pentru a semnala Consiliului programe audiovizuale si aspecte din aceste programe pe care le urmaresc si nu le agreeaza. Totodata, CNA va asigura, lunar, pe parcursul anului 2013, prezenta expertilor sai in Centrele de Resurse pentru Educatie si Dezvoltare, in scopul cunoasterii drepturilor si libertatilor copiilor in audiovizual.