“Cel mai mare esec profesional este atunci cand am pierdut un client, s-a intamplat o singura data si am fost uluit. Am fost uluit. Account-ul nu a inteles, art director-ul nu a fost pe faza, clientul nu a vrut sa spuna, asistenta nu a stiut. Un lant intreg de ciondaneli si cumva din doua, trei intrebari iti dai seama. Intrebi <<Totul este OK?>> Ti se zice ca da. Eu vreau sa stiu cand cea mai mica chestie nu este ok. Asa s-a intamplat aici. Toata lumea a zis ca este OK si m-am trezit cu telefon ca nu putem lucra impreuna. Am ramas uluit. Mi se pare imposibil sa nu intelegi o problema de business a unui client daca vrei”, explica Sorin Tranca.

El adauga ca nu poti sa fii antreprenor fara sa inveti continuu. “Cel mai mult am invatat gandindu-ma bine inainte de a face ceva. Cine nu are timp sa se gandeasca inainte de a face ceva si se apuca direct, cheltuie foarte mult timp odihnindu-se intre procese”, mai spune cofondatorul Friends Advertising.

Agentia a fost infiintata in urma cu zece ani de catre Sorin Tranca si Bojan Spasič. Anul trecut, Friends Advertising a avut o cifra de afaceri de 3,83 milioane de lei (0,86 mil. euro), mai mult cu 67% fata de anul anterior.

Cel mai greu moment a fost in 2009. Era sa inchidem agentia

“Cand am deschis aceasta agentie, in 2003, in Romania era un an mai prost decat este 2013. De la statutul de star de creatie ma duceam la unul in birou care ma intreba <<Cine sunteti si ce vreti de la mine?>>. Iar cu doua saptamani inainte ma duceam si imi ziceau <<Luati loc>>. Este un mic soc. Oamenii trebuie sa stie ca odata ce devin antreprenori nu mai sunt cei care lucreaza la KPMG, cei din agentii. Si ti se pune intrebarea <<De ce sa lucrez cu tine?>>. Noi le-am raspuns: <<Pentru ca sunt mai de incredere decat altii, ca ceea ce iti zic, aia se intampla>>”.

Insa cel mai greu moment pentru companie a fost in 2009, cand agentia era aproape de a fi inchisa, din cauza parteneriatului din toamna lui 2007 prin care compania irlandeza International Marketing&Sales Group (IMSG) a cumparat 70% din Friends Advertising pentru 2,54 milioane euro. Ulterior, participatia IMSG in Friends Advertising a crescut la 80%, restul de 20 de procente fiind detinute de Sorin Tranca.

“In 2007, Friends si niste afaceri din jurul lui Friends, inclusiv un shop de media, aveau zeci de angajati si o cifra de afaceri destul de mare, in jur de 7 milioane de euro. Lucrurile au luat o turnura interesanta imediat dupa asocierea cu IMSG, dar doi ani mai tarziu, in 2009 lucrurile erau ingropate. Noi cheltuisem bani in virtutea unor angajamente luate, in sensul ca vin si ei cu bani. Noi ne-am erodat foarte tare economiile, ei se faceau ca ploua, actiunilor lor au scazut pe bursa. Dezastru”, explica Tranca.

La jumatatea lui 2009, intr-un moment in care compania avea pierderi foarte mari si in jur 500.000 de lei pe care nu ii mai putea incasa, antreprenorul a hotarat sa se concentreze doar pe zona de creatie si sa reduca numarul de oameni.

“Eram 18 oameni atunci. Aveam trei optiuni: sa terminam 12 oameni, noua oameni sau sa inchidem”.

Citeste si:

Compania a avut un numar mediu de angajati de 13 persoane in 2009, conform Ministerului de Finante.

La o asociere, nu va aruncati pana nu cunoasteti oamenii

“La o asociere, nu va aruncati pana nu cunoasteti oamenii. Daca nu cunoasteti oamenii cu care va asociati, nu veti putea lucra cu ei. Nu vanzarea efectiva este discutia. Daca vinzi doar ca sa scapi de firma, OK, treaba ta. Dar, daca vinzi ca sa capitalezi, ca sa ai niste parteneri care sa iti aduca clienti, ca sa te dezvolti, este foarte important ca acei oameni sa gandeasca ca si tine”, afirma antreprenorul.

Dupa ce in toamna lui 2010, britanicii de la IMSG au iesit din actionariatul Friends Advertising, compania a semnat in aceeasi perioada un nou parteneriat cu compania germana de comunicare Combera .

“Lor le-am zis de la inceput sa facem o casatorie de proba, sa incepem cu un an de proba. E mai bine asa”,

Printre clientii actuali sau pentru care Friends a lucrat de-a lungul celor zece ani se numara: Heineken, Unilever, Philip Morris International, Love Plus, SIBEX, IGSU, Danone, Canon Photo-Video CEE (cont regional), Tina R, Medrom, Intersnack, Euro 26, Gealan, Siemens Romania, Libra Bank, Fundatia Copii Sanatosi, Porsche Bucuresti Vest 2, Valrom, Eclipse Sat Londra, Fan Courier, European Drinks, Tiriac Imobiliare, Adama, Sensiblu, Dimri International, Raiffeisen Evolution, ITV Rusia, Titanmar, Monopoly Media, Rigips, Say Shops, PSI Swaziland, A&D Pharma, Romfelt Real Estate, Cris-Tim, F64, Let’s Do It Romania.

Printre cele mai cunoscute proiecte ale agentiei se numara: relansarea Silva pentru Heineken Romania (2012), repozitionarea Love Plus pentru PSI Romania (2012), Let's Do It Romania (2011), Spalatoria de Barbati Axe (2008), rebranding-ul Delikat pentru Unilever (2007), repozitionarea Izvorului Minunilor (2007-2008), rebranding-ul Sibex (2011). In 2008, agentia a lansat Fundatia Friends For Friends (FFFF), care a dezvoltat mai mult proiecte cu caracter de antreprenoriat social, cum ar fi Premiile Superscrieri, Creative Fitness Studio, Biblioteca de Inovatie, Ciorne, Lobul Creativ.

Start-Up Wall-Street este un talk-show transmis in direct, in fiecare miercuri, de la ora 12.00, pe wall-street.ro. Moderatorul si realizatorul emisiunii este Claudiu Vrinceanu (vrinceanu.ro), redactor sef wall-street.ro. Un eveniment unic in online-ul romanesc, emisiunea iti ofera ocazia sa alegi doar povestile si sfaturile de care ai nevoie. Sa alegi ce se potriveste pentru businessul tau. Un eveniment esential pentru toti cei care aspira la antreprenoriat.