Potrivit noii legi, publicate in Monitorul Oficial pe 12 aprilie, "orice achizitionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate", iar orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii televizate, prezentate de acesti intermediari, vor fi "in mod obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul".

Radu Florescu: Intermediarii sunt actori economici prezenti in toate industriile

”Intermediarii sunt actori economici prezenti in toate industriile, a caror valoare adaugata si influenta pozitiva asupra pietei este de necontestat. Efectele negative ale acestei Ordonante asupra pietei de publicitate creeaza un precedent periculos pentru toate celelalte sectoare economice, iar actul normativ adoptat reprezinta o interventie abuziva a statului in relatii comerciale private”, a declarat Radu Florescu, CEO al grupului de comunicare Saatchi&Saatchi, vicepresedinte AmCham Romania, dar si presedinte al Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR).

Prin documentul de pozitie inaintat autoritatilor, AmCham Romania solicita Parlamentului respingerea OUG 25/2013 de modificare si completare a Legii audiovizualului nr. 504/2002.

“AmCham Romania apreciaza ca maniera in care a fost adoptata OUG 25/2013 contravine Constitutiei care prevede ca Guvernul Romaniei poate decide adoptarea unor ordonante de urgenta doar in situatii exceptionale. In lipsa justificarii caracterului de urgenta al OUG 25/2013, care modifica o practica comerciala existenta in Romania de multi ani, precum si in alte tari ale lumii, consideram ca acest act normativ incalca drepturi si libertati fundamentale, cum ar fi libertatea comertului si concurenta loiala”, scrie in comunicatul de presa al AmCham Romania.

Companiile nu pot aplica Ordonanta din cauza neclaritatii termenilor folositi

In acelasi comunicat, oficialii organizatiei afirma ca prevederile Ordonantei “pune companiile in imposibilitatea de a o aplica din cauza neclaritatii termenilor folositi si a termenelor de punere in aplicare, documentul nefacand referire la valabilitatea actelor si contractelor semnate anterior intrarii in vigoare a OUG 25/2013”.

”Deja se poate vorbi de confuzie si blocaj la nivelul actorilor pietei de publicitate pe fondul formularii neclare si a termenilor vagi ai acestei Ordonante. Efectele negative se vor reflecta inclusiv asupra consumatorilor de publicitate”, a adaugat Radu Florescu.

Pe de alta parte, reprezentantii AmCham Romania cred ca Ordonanta 25/2013 are “efecte negative asupra intregii economii, prin modificarea radical a modelului de business dezvoltat in Romania pe baza practicilor din industria globala de publicitate”.

Citeste si:

“Alte efecte produse de aceasta ordonanta includ vulnerabilitatea crescuta a clientilor in relatia cu televiziunile, cresterea costurilor, diminuarea concurentei precum si riscul de eliminare a granitelor dintre politicile editoriale si comerciale ale televiziunilor”, mai scrie in comunicatul AmCham.

Camera de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) reprezinta 300 de membri – companii americane, internationale si locale, cu investitii totale de peste 10 miliarde de dolari si mai mult de 200.000 de angajati. AmCham Romania este afiliata la Camera de Comert a SUA si membra a Consiliului European al Camerelor de Comert Americane.

Ce spune Ordonanta

Potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului (OUG), dupa articolul 29 din Legea Audiovizualului actuala, care stabileste conditiile pe care trebuie sa le respecte comunicarile comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media, se introduce un articol nou, potrivit caruia "orice achizitionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate", iar orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii televizate, prezentate de acesti intermediari, vor fi "in mod obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul".

"In scopul obtinerii acestei confirmari, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicitatii televizate pentru care solicita ofertele de pret", se mai spune in Ordonanta.

Plata se va face direct catre radiodifuzor de catre beneficiarul final al publicitatii televizate, in baza facturii emise de radiodifuzor catre beneficiar, iar "orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii televizate".

Sursa foto: Contul de Facebook al AmCham