Desi copilul este unul dintre targeturile cele mai venerate, 1 Iunie s-a dovedit a nu fi o zi suficient valorificata de marketingul in store. Se practica mai degraba campanii de responsabilitate sociala. S-ar putea spune chiar ca, din punctul de vedere al sarbatoririi in magazine, evenimentul a fost surclasat de sarbatori importate recent precum Valentine’s Day sau chiar inspaimantatorul Halloween.

Multi considera ca 1 Iunie ar fi o sarbatoare inventata prin decret, ca si 8 Martie, ziua femeii. Dictionarele online spun ca ziua ar fi fost fixata la Conferinta Mondiala pentru Bunastarea Copilului, desfasurata la Geneva in 1925. Totusi, din motive greu de inteles, aceasta zi se sarbatoreste in special in fostele tari comuniste. O situatie bizara se intalneste in Germania, unde data este valabila doar pentru partea de Est, deoarece in Vest ziua copilului este serbata pe 20 septembrie. Dupa UNESCO insa, ziua internationala a copilului este pe 20 noiembrie. La noi, 1 Iunie nu e considerat un eveniment prea important pentru vanzari, ci este vizibil doar pentru o parte a retailerilor si companiilor.

Cert e ca 1 Iunie nu are un brand sau o poveste pe care s-ar putea broda. Daca pentru Craciun exista Mos Craciun, cu o gramada de povesti cu reni si jucarii din lemn, iar Pastele il are pe iepurasul care aduce oua colorate si dulciuri, Ziua Copilului nu are nicio poveste. Chiar si sarbatorile importate au branduri puternice. De Valentine’s stii ca la magazin te asteapta butaforiile rosii, cu inimioare si pernute, iar de Halloween - dovlecii, vrajitoarele si mastile macabre.

Mai intai un brand social

Auchan a efectuat niste studii privind zilele semnificative din viata romanilor, spune Tiberiu Danetiu, director de marketing. Pe primul loc au fost Craciunul si Pastele, iar pe ultimul - Halloweenul. Despre 1 Iunie subiectii nici n-au amintit.

Ziua Copilului este mai mult un brand social decat unul comercial, te gandesti mai intai sa sensibilizezi decat sa vinzi. De aceea sunt mult mai evidente campaniile de responsabilitate sociala decat promotiile in store, considera Mariana Dragan, director de comunicare la Auchan.
Cristian Savu, director de comunicare la McDonald’s, ne-a declarat ca de 1 Iunie nu se va face nimic in restaurante, insa vor fi 52 de actiuni in toata tara, in care vor fi oferite cadouri copiilor defavorizati. De 1 Iunie foarte multe firme, producatori sau retaileri se implica in astfel de campanii de responsabilitate sociala.

Jocurile si concursurile sunt si ele in topul manifestarilor de marketing care marcheaza 1 Iunie. Orangina îsi va deschide portile pentru a sarbatori alaturi de peste 1.200 de copii din mai multe scoli din Capitala, care vor avea ocazia sa viziteze fabrica si sa participe la o serie de concursuri.

Multe evenimente organizate pentru copii au avut loc sambata, pentru a fi mai accesibile. Coca-Cola a organizat, in aceasta zi, la sediu, un concurs de desene pe asfalt.

Si responsabilitate sociala, si cresterea vanzarilor

Citeste si:

Andreea Mihai, marketing manager la Carrefour, considera ca 1 Iunie este o zi careia trebuie sa i se acorde importanta din toate punctele de vedere. Anul acesta, magazinele ii asteapta pe copii cu face painting si baloane modelate de clovni profesionisti, concursuri de creatie, de perspicacitate, sportive, tombole, teatru de papusi si, nu in ultimul rand, mici cadouri-surpriza. Carrefour se implica in evenimente destinate celor mici in colaborare cu autoritatile locale sau cu organizatii pentru copii.

„De 1 Iunie, cele mai mari cresteri ale vanzarilor le inregistram la imbracaminte pentru copii (134% fata de o perioada obisnuita), jucarii (21%), dar si la dulciuri sau la articole precum carti de povesti, CD-uri, DVD-uri cu muzica sau filme pentru copii sau desene animate, role, biciclete etc. Exista insa o tendinta de inlocuire a cadourilor traditionale cu daruri de ultima generatie - jocuri pe calculator, jucarii sofisticate sau la moda, role, skate-board“, a continuat Andreea Mihai.

In cazul Plus, fiind vorba de un discounter, nu exista amenajari in store propriu-zise cu ocazia acestei zile. Oferta de produse este insa adaptata si la loc de frunte se afla, bineinteles, jucariile si dulciurile. „De 1 Iunie, fiecare copil care va intra in magazinele noastre va primi un mic cadou (constand in dulciuri) din partea Micilor Preturi“, a declarat Ioana Marginean, director de marketing la Plus Discount. In ceea ce priveste vanzarile la produsele destinate copiilor, se estimeaza ca acestea vor creste cu 5-10%.

Expertii considera ca nu trebuie ratat evenimentul

Gabriela Terchila, director executiv la Proximity, agentie de CRM care in ultimii ani a dezvoltat o puternica divizie in store, considera ca 1 Iunie este o experienta de interactiune cu clientii magazinului. Tinand cont de dimensiunea acestuia, de specific, dar si de cat de bine va cunoasteti clientii, iata care ar fi recomandarile:

- Aveti o baza de clienti si istoricul cumparaturilor? Este perfect. Identificati clientii care au cumparat in ulti-mele luni articole pentru copii si trimiteti-le un e-mail, o scrisoare prin care sa le prezentati oferta speciala pentru Ziua Copiilor. Asta demonstreaza ca va ganditi la ei si ca sunteti preocupati de nevoile lor. Si nici nu risipiti banii pe cumparatorii care nu au copii. Este adevarat ca poate o parte nu au facut cumparaturi pentru copiii lor, ci pentru copii ai prietenilor, dar sigur nu se vor supara.

- Poate stiti ca o parte importanta din clienti vin insotiti la cumparaturi de copii. Atunci, pentru 1 Iunie puteti organiza un minieveniment in magazin: un personaj (clovn, zana etc.) care se joaca cu copiii cat timp parintii fac cumparaturile. In mod sigur parintii vor aprecia, iar copilul este un factor de influenta in cumparaturile familiei.
- Oferiti cadouri simbolice copiilor care va trec pragul de 1 Iunie: baloane, mingi, yo-yo.

- In zonele cu produse destinate copiilor si/sau mamicilor puteti face un aranjament festiv care sa le reaminteasca mamicilor ca este 1 Iunie.
In afara dorintei de a va apropia clientii, veti avea nevoie de anumite resurse: fie de un angajat motivat si capabil care sa organizeze, fie de suportul unei agentii specializate. Trebuie doar sa va asigurati ca veti transmite atentia pe care sunteti dispusi sa le-o acordati clientilor, si nu nevoia de a castiga mai mult, recomanda Gabriela Terchila.