Printre cele mai noi activitati ale Petrom in zona de CSR se numara „Fabricat in Tara lui Andrei”, o competitie de proiecte care isi propune sa dezvolte afaceri sociale si comunitatile locale din Romania si care deja si-a nominalizat finalistii. Petrom va oferi in cadrul competitiei finantari de pana la 320.000 euro pentru cele 10 afaceri sociale castigatoare. In total, bugetul anual de CSR al Petrom este de 4-5 mil. euro.

Wall-Street.ro: Cum vedeti evolutia afacerilor sociale din Romania? Cat de dezvoltata este aceasta “piata” in Romania, comparativ cu alte tari?
Mona Nicolici: Afacerile sociale au devenit in ultimii ani o directie de actiune si implicare tot mai puternica, atat pentru ONG-uri, cat si pentru antreprenori. Tot mai multe organizati non-guvernamentale se implica in antreprenoriat social pe masura ce devin tot mai constiente de faptul ca acesta reprezinta o solutie viabila pentru a-si asigura independenta financiara si a-si creste nivelul de sustenabilitate. La cresterea fenomenului in Romania contribuie si antreprenorii clasici care descopera afacerile sociale ca alternativa sustenabila la modul traditional de a face business, in care atat antreprenorul, cat si societatea castiga.

In 2011 existau 25.000 de organizatii active in economia sociala

In momentul de fata nu exista statistici referitoare la numarul si impactul afacerilor sociale din Romania. Atlasul Economiei Sociale, realizat de FDSC (Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile), consemna in 2011 peste 25.000 organizatii active in economia sociala care genereaza venituri de 1,5 miliarde euro, din care 18.5% sunt proveniti din activitati economice, si care angajeaza peste 163.000 persoane (3.3% din total angajati – fata de 6% media din UE). O parte din cele 25.000 de organizatii care compun acest sector in crestere al economiei sunt afaceri sociale.

WS: International cum evolueaza antreprenoriatul social?
MN: Si in mediul international, antreprenoriatul social este un fenomen in plina dezvoltare. Numai intreprinderile sociale in care partenerul strategic al competiei Fabricat in Tara lui Andrei, Fundatia NESsT, a investit de-a lungul timpului – 120 la numar, din 10 tari, de-a lungul a 15 ani – au creat peste 12.000 oportunitati economice si au influentat, in mod pozitiv, viata a peste 280.000 persoane marginalizate. In UE, acestea angajeaza in munca peste 11 milioane de persoane, adica peste 6% din forta activa de munca.

Un exemplu concret de tara care incurajeaza dezvoltarea afacerilor sociale este Marea Britanie. 58% din intreprinderile sociale existente aici au crescut in 2011, fata de 28% din IMM-uri. Aceasta crestere a fost incurajata de faptul ca organizatorii Jocurilor Olimpice au hotarat sa includa cat mai multe intreprinderi sociale in tot ceea ce a insemnat Olimpiada de la Londra. In cadrul pietei internationale, dar si locale, cererea de produse realizate de afaceri sociale este in crestere. Un numar tot mai are de coroporatii sunt interesate sa includa antreprenori sociali in randul furnizorilor lor (aplicand principiul de corporate shared value ca si nivel urmator al responsabilitatii sociale). Pe langa sprijinul financiar acordat antreprenorilor sociali, deschiderea corporatiilor spre aceasta zona are o serie de beneficii clare, precum incurajarea inovarii si creativitatii, motivarea antreprenorului si a angajatilor.

WS: Exista vreo legislatie de sustinere a initiativelor de antreprenoriat social?

MN: Prin modelul lor de business, afacerile sociale imbunatatesc conditiile de viata ale celor marginalizati, reducand numarul celor asistati social si transformandu-i in actori activi pe piata muncii. Ei devin contributori la bugetul de stat, motiv pentru care autoritatile - mai exact Ministerul Muncii si agentiile pentru IMM-uri - sunt interesate de subiect si incearca sa reglementeze domeniul prin proiectul Legea Economiei Sociale.

In faza de inceput, afacerile sociale trebuie sa faca fata multor riscuri, atat economice, cat si sociale. Acesta e motivul pentru care ele au nevoie de sprijin sustinut, pe termen lung, in primul rand din partea autoritatilor. La nivel european, in schimb, lucrurile sunt mai avansate, autoritatile fiind constiente de importanta afacerilor sociale pentru dezvoltarea socala. In aprilie 2011, afacerile sociale au fost incluse ca unul din motoarele pentru cresterea competitivitatii UE in Single Market Act si, recent, in cadrul noii Social Business Initiative si European Social Entrepreneuship Funds (serie de masuri coordonate de Comisia Europeana). Urmarea acestui exemplu ar fi benefica pentru dezvoltarea accelerata a antreprenoriatului social in Romania, intr-un mod constructiv si intr-un mediu reglementat legal.

In ultimii ani companiile au mizat pe rolul strategic al proiectelor de CSR

Credem cu tarie ca antreprenoriatul social reprezinta o solutie pe termen lung, nu doar pentru ca rezolva punctual problemele sociale ale comunitatilor, dar pentru ca le ajuta sa se sustina singure pe viitor. Afacerile sociale sunt benefice tuturor partilor implicate: oamenilor, mediului, societatii si antreprenorului. Antreprenoriatul axat pe preocuparea reala legata de o problema duce la crearea de comunitati, la educare si, de ce nu, la schimbarea paradigmei in care traim. Acesta este motivul pentru care am ales sa incurajam dezvoltarea afacerilor sociale intrucat ele reprezinta atat un model de business, cat si un mod sustenabil de a transforma probleme sociale in oportunitati de afaceri.

WS: Revenind la CSR, privit in ansamblu, cum au evoluat directiile de CSR din Romania in ultima perioada?
MN: In ultimii ani, companiile care au mizat pe rolul strategic al proiectelor de CSR pentru dezvoltarea sustenabila a business-ului au continuat sa investeasca bugete. Ceea ce sper sa vad in viitorul apropiat este ca tot mai multe companii sa trateze responsabilitatea sociala ca parte integranta a business-ului. La nivel international, se vorbeste tot mai mult despre sustenabilitate, o viziune care face trecerea de la intelegerea CSR-ului ca programe puncutale de investitie sociala sau comunitara la translatarea principiilor dezvoltarii durabile in business – de la furnizori, parteneri de afaceri, modul de operare etc.

Un alt lucru foarte important este ca raportarea practicilor de responsabilitate a devenit tot mai importanta pentru companii, dat fiind si impulsul Comisiei Europene. Sper ca in viitorul apropiat si Romania sa finalizeze o legislatie care sa reglementeze o serie de beneficii fiscale pentru companiile care deruleaza astfel de proiecte, ceea ce ar reprezenta o masura importanta de incurajare a acestor initiative.

Petrom isi propune sa acorde asistenta si instruire autoritatilor locale in vederea accesarii de fonduri

WS: Cum au evoluat directiile/politicile de CSR in Petrom?
MN: In Petrom, incepand cu 2012, am inceput integrarea principiilor dezvoltarii durabile in toate aspectele de business odata cu lansarea conceptului de sustenabilitate la nivelul grupului OMV. In linie cu cerintele europene, Petrom lanseaza anul acesta primul Raport de sustenabilitate in sistemul international de raportare Global Reporting Initiative. In domeniul mediului ne concetram pe eficienta si inovatie, iar in domeniul social, in dezvoltarea comunitatilor in care operam prin generarea de plus valoare economica si sociala.

WS:Ce va propuneti sa realizati?
MN:Este foarte important pentru noi sa transmitem mai departe ideea de dezvoltare pe termen lung a comunitatilor si de aceea am inceput un proces de promovare si incurajare a spiritului antreprenorial in toate proiectele pe care le implementam. Concret, ne propunem sa acordam asistenta si instruire autoritatilor locale in vederea accesarii de fonduri din diverse surse. De asemenea, sprijinim oamenii din comunitati sa puna bazele unor afaceri si sa devina antreprenori si ne concentram pe dezvoltarea unor proiecte pilot care pot fi replicate etc. Toate acestea vin ca o valoare adaugata nu doar pentru comunitatea respectiva, ci, etapa cu etapa, speram noi, pentru toata Romania.

Citeste si:

De altfel, acest lucru este si esenta conceptului de sustenabilitate a grupului OMV – Resourcefulness – care pune accentul pe folosirea responsabila a resurselor: umane, financiare si naturale. Prin aceasta abordare integrata, Petrom mentine coerenta programelor nationale si locale, generand valoare pe termen in lung in comunitatile influentate direct de business-ul companiei. Prin urmare, as putea spune ca implicarea responsabila in viata comunitatilor inseamna deja un mod cotidian de conduita si actiune asumat la nivel de business.

Echipa de CSR primeste in fiecare an 2 stagiari

WS: Cati oamenii sunt in departamentul de CSR al Petrom? Aveti in plan recrutari?
MN: Calitatea de cel mai mare contribuabil pe piata responsabilitatii sociale din Romania inseamna ca angajamentul management-ului si dimensiunea financiara necesita o capacitate de coordonare pe masura. In Petrom exista o echipa de 10 membri dedicata de Sustenabilitate la nivel corporate si alti 10 reprezentanti locali care asigura dialogul constant cu partile interesate in comunitatile in care compania desfasoara activitati de business. La nivel central, echipa are o expertiza extrem de variata si specializata de la dialog cu partile interesate, project management, guvernanta corporativa, comunicare si asa mai departe.

In Petrom desfasuram anual programe de internship-uri dedicate studentilor si masteranzilor. Pentru anul 2013, Petrom a alocat un numar de 121 de locuri, distribuit pe toate diviziile de afaceri. Departamentul de CSR primeste in fiecare an 2 stagiari timp de trei luni, tineri pe care incercam sa-i introducem cat mai mult in miezul actiunilor pe care le desfasuram zi de zi. Au fost situatii, in care, in urma acestor experiente, echipa s-a marit si stagiarii au devenit angajati full-time.

WS Cum este promovat voluntariatul in Petrom?
MN: Pe langa oportunitati punctuale de a face voluntariat in cadrul diferitelor proiecte desfasurate de companie (Planarile din Tara lui Andrei, Fii si tu Mos Craciun etc.), din 2011 organizam Campionatul de Voluntariat, un program ce se desfasoara pe parcursul unui an intreg si prin care incercam sa ii aducem mai aproape pe colegii din toata tara de cauzele pe care le pot sustine prin voluntariat chiar in comunitatile in care traiesc. In plus, la finalul fiecarui an, de 5 ani consecutiv, organizam si o competitie de recunoastere a implicarii colegilor nostri dovedite pe parcursul unui an.

In 2012, in cadrul Campionatului de Voluntariat, 420 de angajati Petrom au voluntariat in cinci comunitati din Romania. Fiecare actiune de voluntariat a fost stabilita in functie de nevoile specifice zonei, in urma unor consultari cu autoritatile locale si reprezentanti ai comunitatii. Pe plaja Corbu (judetul Constanta), 100 de angajati din Bucuresti si Constanta au curatat peste 3 km de plaja, adunand peste 650 de kilograme de deseuri, care au fost ulterior colectate selectiv si reciclate. In luna septembrie, 60 de voluntari Petrom din Bucuresti si Videle au organizat primul Festival de Traditii si Mestesuguri din Clejani (judetul Giurgiu), cu scopul de a redescoperi talentele locale si de a promova mestesugurile zonei. In urma actiunii, in colaborare cu Fundatia Bright Light, Petrom a sprijinit formarea unui ansamblu muzical alcatuit din membri ai comunitatii si a finantat realizarea primului lor CD.

In judetul Galati, alti 60 de voluntari au amenajat primul loc de joaca pentru 300 de copii din satul Negrea. In octombrie, 100 de voluntari din Bacau au ajutat la amenajarea unui traseu de mountainbike si au organizat prima competitie de ciclism din Zemes (judetul Bacau), un demers care isi propune sa devina o traditie si sa atraga cat mai multi turisti in zona, contribuind direct la dezvoltarea economica a regiunii. Nu in ultimul rand, peste 100 de angajati din Bucuresti si Baicoi au ajutat la reamenajarea stadionului de rugby al echipei de juniori Aurora Baicoi (judetul Prahova), care a gazduit deja, anul acesta, primul meci oficial.

In plus, la finalul fiecarui an, organizam deja de cinci ani consecutiv, competitia "Voluntarii anului" – un concurs intern de recunoastere si premiere a implicarii angajatilor in programe de voluntariat. Castigatorii sunt desemnati prin vot public de catre ceilalti angajati si prin evaluarea nominalizatilor de catre un juriu special alcatuit din experti ai sectorului non-guvernamental si reprezentanti Petrom.

In ultimii 6 ani, peste 20.000 de persoane, dintre care 6.000 angajati ai companiei, s-au implicat in initiativele dezvoltate sau sustinute de companie.

WS: Cum arata sinergia dintre business-ul efectiv si politicile de CSR in cadrul Petrom? Cum ajuta/pot ajuta politicile de CSR businessul unei companii, in general?
MN: In cadrul Petrom, abordam CSR-ul ca o oportunitate de a creste eficienta si performanta business-ului, tinand cont de impactul operatiunilor noastre. In ceea ne priveste, a existat o mare deschidere si sustinere din interior incepand cu CEO-ul companiei si continuand cu top managementul, ceea ce a fost esential pentru a integra CSR-ul in logica de business mult mai rapid decat in alte cazuri, data fiind si dimensiunea companiei. Acest lucru se vede astazi in abordarea strategiilor si actiunile noastre, dar si in felul in care angajatii reactioneaza sau prin faptul ca numarul initiativelor personale creste. Politicile de guvernanta corporativa privind drepturile omului, etica in afaceri sau dialogul deschis si transparent cu partile interesate sunt reguli interne care se aplica indiferent de specificul activitatii si al business-ului.

In zona operationala, rezultatele sunt vizibile atat in termeni de reducere a impactului asupra mediului, cat si in relatia noastra cu membrii comunitatilor in care operam. Si asta pentru ca, pe langa beneficiul direct generat in comunitate, programele noastre de CSR au rolul de a construi relatii de parteneriat bazate pe incredere si respect reciproc. Astfel, ne-am incurajat colegii sa poarte un dialog deschis cu oamenii din comunitate si autoritatile locale, sa evalueze impreuna cu ei impactul activitatilor companiei si sa gaseasca modalitati de implicare si solutii pe termen lung alaturi de ei la nevoi cat se poate de concrete. In viziunea noastra, responsabilitatea sociala corporativa nu este doar atributul unui departament specializat, ci o atitudine care trebuie traita de fiecare angajat.

Petrom este implicat ca partener si in organizarea unor evenimente importante dedicate CSR-ului. Mona Nicolici a participat recent la European CSR Lessons, eveniment la care Petrom a fost partener pentru al treilea an consecutiv.