Am intalnit-o pe Corina Vintan in urma cu doua saptamani la restaurantul The Diplomat, fostul Clubul Diplomatilor de pe malul lacului Herastrau, un simbol pentru viata mondena si politica a Capitalei, atat inainte de Revolutie, cat si dupa.


“A fost refacut de curand de catre un grup de investitori care imi sunt prieteni si acum restaurantul are cu totul alt concept, spune o alta poveste. Este cu specific italienesc si se aseaza direct in prima linie a restaurantelor de top din Bucuresti. Inainte, cand eram la minister (n.red. ca purtator de cuvant al Ministerului Afacerilor Externe, intre 2005 si 2007) eram obligati sa venim aici. Iar mancarea, ce sa spun… mai bine mancai acasa inainte”, imi spune Corina Vintan in vreme ce consultam meniul.

Comunicarea publica la MAE: O experienta pe care nu poti sa o cumperi cu niciun fel de masterat sau doctorat

Tot despre anii 2005-2007, in care a facut comunicare publica la MAE, perioada in care seful ministerului era Mihai Razvan Ungureanu, spune ca au fost “o experienta incredibila”.

“A fost o experienta pe care care nu ai putea sa o <<cumperi>>, indiferent de masteratul sau doctoratul pe care l-ai face. Este exclus sa ai o astfel de oportunitate, pe care o consider definitorie pentru ceea ce a urmat in cariera mea”, explica fondatoarea Links Associates, o companie cu afaceri de 1,12 milioane de euro anul trecut.

Corina Vintan are experienta de 20 de ani in comunicare si, desi s-a specializat pe domenii precum relatii publice, publicitate ori public affairs, in facultate a studiat finante-banci si cibernetica. Mai exact a terminat la seral Facultatea de Finante-Banci, dar a studiat si trei ani la Cibernetica, ambele in cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti.

“De cand eram mica am avut talent pentru limbi straine, pentru ca am crescut intr-o familie in care erau romani, maghiari si austrieci. Mama era jumatate romanca si jumatate autriaca, iar tata maghiar si pasiunile mele au fost romana si limbile straine. Deci, voiam sa merg la o facultate de filologie. Dar eu am facut liceul de matematica-fizica si mentorul meu din liceu, profesorul meu de matematica, m-a sfatuit sa las filologia ca o pasiune si sa fac o facultate in care optiunile sa fie mai largi”, explica Corina Vintan.

Asa ca, in 1986, a dat la Facultatea de Cibernetica de la ASE si…a picat. Dar a intrat un an mai tarziu.

“Am invatat trei ani, mi-a fost cumplit de greu, nu rezonam deloc cu domeniul si dupa trei ani m-am lasat de cibernetica. Am facut pauza un an, fara sa le spun parintilor ca am luat aceasta decizie. Am invatat si m-am inscris la Facultatea de Finante-Banci. Am luat la seral, pentru ca in tot timpul acesta eu lucrasem sa imi platesc meditatiile si trebuia sa lucrez in continuare”, afirma antreprenoarea.

Intre primii patru angajati ai Saatchi&Saatchi Romania

In 1992 a mers la un interviu la agentia de publicitate Saatchi&Saatchi. A fost aleasa din 300 de CV-uri si a devenit astfel unul dintre primii patru angajati ai companiei in Romania, alaturi de Radu Florescu, fondatorul agentiei si cel care este acum CEO-ul celui ce a devenit grupul Centrade Saatchi&Saatchi, un grup format din noua agentii de comunicare.

La pranz cu omul care a adus Dallas in casele romanilor. Despre Obama, Facebook si publicitate

La pranz cu omul care a adus Dallas in casele romanilor. Despre...

“Din prima zi in care am ajuns la Saatchi am stiut ca locul acela nu era doar un job, ci o cariera si… cred ca asta mi se potriveste. Sora mea a facut relatii publice, dar nu a lucrat niciodata in PR, s-a angajat in banca. Dar spune ca studiile de comunicare au ajutat-o sa fie un vanzator si consultant extraordinar. Ea zice ca este foarte buna pentru ca a facut comunicare si nu finante", povesteste Corina Vintan.

Cum s-a impacat jobul in comunicare cu facultatea de finante? "De cand am ajuns in agentie nu a mai fost nicio competitie intre job si facultate…deja facultatea nu ma mai atragea. Imi era tot mai greu sa merg acolo, sa imi dau examanele, pentru ca tot timpul meu era acaparat de job. As fi muncit si 16 pe zi, atat de mult imi placea. Mergeam la facultate pentru ca stiam ca trebuie sa o termin, dar ma indepartam de ea, pentru ca eu lucram in comunicare si invatam finante. Imi ziceam ca nu trebuie sa merg la scoala, dar ca trebuie sa imi iau examenele. Si, asa, am facut noua ani de facultate: sase ani de finante la seral si trei la cibernetica”, spune Corina Vintan.

Managerul a petrecut noua ani la Saatchi&Saatchi, perioada in care a lucrat pentru clienti companii, dar si pentru campania electorala a fostului presedinte Emil Constantinescu, pentru cea a fostului primar al Bucurestiului, Victor Ciorbea, ori pentru cea a guvernatorului BNR, Mugur Isarescu, cand acesta candida la presedintie in 2000.

Asa ca daca in 1992 cand se angajase in Saatchi&Saatchi lucrau patru oameni, in 2001 firma ajunsese la 120 de angajati.

Din cei noua ani pe care i-a petrecut la agentia lui Radu Florescu, Vintan a fost timp de sase ani sefa departamentului de relatii publice.

Dupa Saatchi&Saatchi, intre 2001 si 2004 a fost directorul comercial al Evenimentului Zilei, unul dintre cele mai bine vandute ziare la acel moment.

Fara sa petreaca macar o zi intr-o redactie, un om de PR nu este complet

“Experienta de la Evenimentul Zilei m-a facut sa vad cum e de partea cealalta a baricadei, fara de care un om de PR nu este complet. Sincer, nu stiu cum poti sa zici ca esti PR daca nu ai fost o zi in viata ta intr-o redactie si nu ai inteles ce se intampla acolo”, spune sefa Links Associates.

Au urmat cei doi ani petrecuti la Ministerul Afacerilor Externe, intre 2005 si 2007, cand a fost director de comunicare si purtator de cuvant al Ministerului Afacerilor Externe.

In decembrie 2007 a fondat Links Associates, o agentie de comunicare care ofera servicii de relatii publice, dar este recunoscuta ca fiind specializata pe zona de lobby.

“Nu m-am gandit ca de fapt ASE-ul ma va ajuta acum cand voi avea businessul meu, pentru ca am baza pe care trebuie sa o aiba un om de business. Nu mi-am dorit sa fiu antreprenor, dar probabil acesta trebuia sa fie cursul carierei mele: am lucrat in PR, in media, in comunicare publica si…apoi, ce mai urma sa fac daca nu antreprenoriat?”, explica Corina Vintan.

Primul proiect al Links Associates a fost organizarea Summitului NATO de la Bucuresti din 2008, iar apoi a urmat contractul cu Rosia Montana Gold Corporation, companie cu care a lucrat pana in decembrie anul trecut.

“Era un proiect extrem de controversat, dar mie nu-mi place acest cuvant. Era un proiect tinut deoparte intr-o perioada in care romanii nu realizau ca aurul crestea foarte mult si era o foarte mare oportunitate sa incepi exploatarea aurului in Romania. A fost un client care ne-a solicitat foarte mult ca lobby, in privinta relatiei cu mass media, dar si cu societatea civila. Un client care ne-a educat intr-un fel. Eu prefer clientii care fac pionierat, asa cum a facut si Rosia Montana”, spune Vintan.

Un consultant in comunicare are de invatat de la toti clientii cu care lucreaza fie ca invata lucruri despre o anumita industrie, sau lucruri mai degraba legate de oameni.

“Dar te ajuta mai mult proiectele care necesita o lupta cu sistemul. Sunt clienti care trec prin momente atat de grele si solicitante si cer atat de mult de la agentie, incat ii prefer pe acestia. Si, dintre toate proiectele pe care le-am avut, probabil Rosia Montana este cel cu miza cea mai mare si care a avut cel mai mult de educat societatea romaneasca. Asa cum un proiect care educa acum toata Europa este cel legat de gazele de sist. In general, domeniul resurselor este un domeniu dificil pentru ca necesita expertiza consultantului in multe domenii: economic, al mediului, al culturii, al comunitatilor locale”.

Daca o intrebi ce crede ca se va intampla cu Rosia Montana, proiect despre care se vorbeste de mai bine de zece ani, iti da un raspuns optimist…sau pesimist…depinde de ce parte te afli.

“Eu cred ca se va face, pentru ca in ultima vreme vad ca stirile in privinta proiectului sunt pozitive si mi se pare de bun simt sa iei o decizie strategica pentru Romania, sa incepi sa exploatezi resursele pe care le ai. Suntem o tara foarte ofertanta din punctul acesta de vedere si, din pacate, Romania nu are capacitatea de a exploata singura aceste resurse, pentru ca ai nevoie de expertiza si investitii masive in domeniu. Si este pacat sa nu valorificam aceste resurse si sa le exploatam la momentul adecvat, pentru ca majorarea pretului aurului este o constanta de ani de zile”.

Printre clientii actuali ai Links Associates se mai numara companii precum Orange, URB, AMRCR, Cathedral Plaza, Iulius Group, Intralot, Nokia Siemens Network.

O filiala in alta tara

Daca la finalul anului trecut voia sa deschida un birou la Bruxelles, intre timp a renuntat la idee pentru ca gasit o persoana care sa reprezinte compania in capitala Belgiei.

Compania Links Associates, condusa de Corina Vintan, vrea sa deschida birou la Bruxelles

Compania Links Associates, condusa de Corina Vintan, vrea sa...

Citeste si:

In schimb, a hotarat sa deschida o filiala in alta tara, dar Vintan nu a spus numele acesteia deocamdata.

“2013 va fi pentru Links un an in care ne vom orienta spre industrii noi. Deja avem doi clienti din domenii interesante, pentru care vom construi din temelii strategii integrate de comunicare. Unul este din energie, celalalt din agricultura. Agricultura este domeniul la care acum ma uit cel mai atent pentru ca are un foarte mare potential de crestere”, mai spune Vintan.

Links Associates este o companie detinuta de Corina Vintan, in proportie de 90%, si Diana Nahorniac, care a avut afaceri de circa 5 milioane de lei (1,12 milioane de euro) anul trecut, la acelasi nivel cu veniturile din 2011.

Vrea un partener de business. Nu exclude vanzarea pachetului majoritar din companie

Printre planurile de dezvoltare ale managerului se numara cooptarea unui partener, ceea ce poate inseamna o afiliere sau chiar vanzarea unui pachet de actiuni, inclusiv unul majoritar.

“A venit momentul sa imi gasesc un partener puternic, intern sau international, pentru ca potentialul meu de a creste acest business a ajuns la un platou si vreau ca cineva sa vina si sa ajungem la urmatorul nivel. Poate inclusiv sa cumpere, dar depinde de oferta, de valoarea pe care o adauga businessului, daca este de acord cu planurile mele. Am trei proiecte pe care vreau sa le implementez, dar pentru a le pune in practica, am nevoie ca cineva sa vina cu propria contributie care poate fi expertiza, resurse, viziune. Vreau un partener care sa imi fie complementar, astfel incat acest business sa ajunga mai sus si sa fie mai pregatit pentru viitor. Pentru ca acum in comunicare, nu mai sunt granite. In anii “90 am fost la Cambridge si atunci am studiat conceptul de comunicare integrata, iar atunci toata lumea era foarte divizata. Acum creste tot mai mult PR-ul, publicitatea spune o poveste de care intr-adevar nu te poti lipsi, dar cred ca pe viitor va aparea o arma chiar mai sofisticata decat PR-ul. Granitele vor fi foarte greu de trasat intre diversele forme de comunicare", spune Corina Vintan.

Nu vrea sa ofere prea multe detalii despre cele trei proiecte pe care are de gand sa le lanseze: spune ca este superstitioasa si nici nu vrea sa se autodezmageasca daca lucrurile nu ii ies in ritmul in care isi doreste.

Un proiect de diplomatie economica prin care sa vindem produsele romanesti in strainatate

Dar povesteste cate ceva.

“Vreau sa fac un proiect de diplomatie economica care sa fructifice experienta mea ca diplomat si experienta mea din business. Iar pentru succesul diplomatiei economice romanesti este nevoie de intersectarea interesului national cu cel privat pentru care vreau sa construiesc o platforma… trebuie sa punem pe alte baze diplomatia economica a Romaniei. Acesta este un proiect foarte mare si va implica toti jucatorii din economia romaneasca care sunt competitivi in strainatate. Pentru ca, de fapt, este vorba sa vindem produsele romanesti in afara", afirma antreprenoarea.

Pana la proiectele viitoare, Corina Vintan este in prezent foarte apropiata de "Lider Ovidiu".

„Lider Ovidiu”, un proiect lansat in mai 2012, este derulat de Asociatia Community Links in parteneriat cu Academia de Studii Economice din Bucuresti si Asociatia Studentilor Economisti din Romania (ASER).

Practic, programul le ofera tinerilor sansa sa participe la conferinte sustinute de manageri si antreprenori, dar si sa mearga trei luni in practica in companii precum Eximbank, Christian Dior, Hilton, Marionnaud, URB, The Rompetrol Group, OBI, Walmark sau Yves Rocher. Internshipurile nu sunt platite si deocamdata sunt doar pentru studentii la ASE, indiferent de nivelul (licenta, masterat sau doctorat) si specializarea acestora.

Acum sunt in jur de 300 de studenti inscrisi in Community Links, iar Corina Vintan vrea sa extinda proiectul, adica sa incheie parteneriate si cu SNSPA ori cu Institutul Agronomic…in functie de nevoile pietei.

Nu as vrea ca un copil care termina facultatea sa nimereasca intr-un SRL de bloc in care cineva fara studiile lui sa tipe la el

“Eu am predat la un moment dat un semestru la universitate, la Facultatea de Limbi Straine, si mi-ar fi placut foarte mult sa mai predau. Dar nu teoria comunicarii, ci seminarii, as fi prezentat cazuri concrete. Unii copii sunt studenti la marketing si ne-au zis ca vor sa aiba si ei contact cu realitatea. Pentru ca dupa ce termini facultatea te duci intr-un departament de marketing si nu stii nimic, dar nimic. Si, apoi, pierzi cativa ani invatand lucrurile pe care le puteai invata din facultate, lucrand sau facand internshipuri. Educatia academica in Romania are un contact foarte slab cu piata muncii, partea de teorie este OK, dar partea pragmatica? In alte tari, la seminarii, vin oameni din business, apoi scoala te trimite in internshipuri, in timp ce la noi de multe ori cand mergi in internship esti tratat ca un copilas, iar oamenii te trimit sa le faci cafele si copii xerox. Eu nu as vrea ca un copil care termina facultatea sa nimereasca intr-un SRL de bloc in care tipa la el cineva care nici macar nu are scoala acelui copil”, explica Vintan.

Daca in internshipuri studentii pot ajunge in companii precum The Rompetrol Group sau Christian Dior, in schimb la conferintele organizate la ASE, acestia i-au putut vedea pe Anca Bidian, Dana Petcu, Dragos Anastasiu, Mihai Razvan Ungureanu, Ionut Stanimir, Orlando Szasz, Lucian Mindruta sau Andrei Cionca.

“Vin oameni si le spun studentilor <<Eu am ajuns CEO, dar nu mi-a placut deloc matematica, nu am intrat la facultate in primul an, am si defecte>>. Este foarte important sa recunosti cine esti ca om si sa le zici copiilor ca desi scriu revistele despre tine, nu esti chiar o mare gaselnita. Sa fim seriosi...este foarte important sa le spui cum ai ajuns unde esti, este important ca acei copii sa poata puna mana pe tine si sa spuna <<Da, domne, e realitate, nu e doar o revista>>. Am avut si 30 de participanti, dar si 200 la conferinte. Tine de vorbitori, daca sunt haiosi, dimanici, tineri, daca sunt din industrii noi. Daca le aducem oameni din banci, si le aducem pentru ca sunt la ASE, nu este asa de spumos dialogul”.

Spune ca a lansat proiectul Lider Ovidiu dupa ce un prieten i-a vorbit despre cat de important este ca oamenii din prima generatie de capitalism, oamenii care acum au in jurul a 50 de ani, sa inceapa sa se retraga din business pentru a face loc celor de aproximativ 30 de ani sau chiar celor care acum termina facultatea.

Oamenii din prima generatie de capitalism nu mai au prea multa compasiune si au inceput sa se ia foarte in serios

“Oamenii care acum au in jur de 50 de ani au razbatut foarte greu, pentru ca este vorba despre schimbul acela de generatii care a fost foarte brutal in anii 90. Ei bine, oamenii acestia nu mai au prea multa compasiune si copiii…in general, nu isi gasesc foarte usor locul, trebuie priviti mai cu simpatie. Mi se pare ca cei care sunt manageri acum nu au empatie fata de tanara generatie, ei vor ca imediat ce incep sa lucreze sa fie la cel mai inalt nivel, nu au rabdare sa-i creasca si, de aceea, somajul este foarte mare la tineri ori isi schimba atat de des jobul. Generatia noastra a invatat <<the hard way>>, a fost expusa la o economie cu o competitivitate si lipsa de predictabilitate foarte mare, cu un haos excesiv, iar oamenii au devenit foarte, foarte exigenti si au inceput sa se ia foarte in serios. Si eu as vrea sa se intample lucrurile mai repede, dar incerc sa am intelegere. Daca nu investim acum in tineri, daca nu ii ajutam sa intre pe usa din fata, le va fi din tot mai greu sa isi faca loc. Iar asta se intampla din cauza orgoliilor noastre, ale celor care credem ca stim business, si din dorinta noastra de a fi mereu implicati”, afirma CEO-ul Links Associates.

Adesea auzim cum noua generatie are destul de mult…sa-i spunem “tupeu”, ca este poate mai putin dornica sa munceasca, si mai degraba interesata de viata personala, de confort, timp liber. Tot despre tanara generatie se spune ca este mult prea “tehnologizata”, ca o gasesti mai mereu pe Facebook, Instagram ori Twitter…de fapt, Twitter mai putin in Romania pentru ca sunt doar cateva zeci de mii de utilizatori :).

Vintan in vede insa cu totul altfel pe tineri.

Tinerii mi se par foarte timorati, nu cred in sansa

“Tinerii, cel putin cei care sunt acum in facultate, mi se pare ca sunt timorati, timizi, neincrezatori, ca isi dau foarte greu drumul la dialog, ca nu au curaj sa puna intrebari. Nu cred in sansa, nu cred ca pentru fiecare om, la un moment dat, se va deschida o usa si ca trebuie doar sa ai capacitatea sa vezi o oportunitate in ceva. Ca oportunitati ne apar mereu, dar uneori nu le sesizam pentru ca suntem cu mintea in alta parte. Noi cu proiectul Lider Ovidiu vrem sa le crestem speranta. E bine sa te arunci in foc, sa risti”.

In timp ce vorbesti cu Corina Vintan, telefonul ei, un BlackBerry de care spune este dependenta si pentru care asteapta noul model, ii tot da alerte.

Se panicheaza daca ramane fara baterie la telefon

“Sunt notificari de e-mailuri ori pentru Facebook. Sunt foarte conectata, citesc cateva sute de stiri pe zi, nu-mi scapa nimic. Dar nu sunt o persoana tehnica, in BlackBerry am tot. Ma panichez foarte tare daca ramane fara baterie. Pentru ca mie imi place sa stiu atunci cand se intampla ceva, nu la nu stiu cate ore dupa. Degeaba as afla seara, e impordanabil sa nu afli atunci cand se intampla. Mai am un iPad, dar nu-l folosesc foarte mult. iPadul il folosesc ca sa citesc, pentru retete de mancare si e bun si pentru poze, dar nu pot sa scriu pe el. De aceea eu nici nu am iPhone, pentru ca scriu foarte bine pe tastatura, pe BlackBerry”.

De citit…citeste mereu cate trei-patru carti in paralel, in special beletristica, dar si carti de comunicare.

“Belestristica a fost preocuparea mea de cand eram mica, aveam o norma de la parinti de 50 de pagini pe zi si nu am abdicat de la asta. Acum citesc mai mult, dar citesc foarte mult legat de meserie, citesc stiri, citesc lucruri din domeniul comunicarii ca sa fiu la curent si urmaresc anumite subiecte in presa internationala. Vreau sa vad cum sunt relatate”, mai spune Vintan.

Timp liber nu are prea mult.

“Sunt workaholica, incep mai tarziu, pe la 10, si stau pana in jur de noua. Sunt cu mainile in business si ma simt confortabil asa”.

Sunt workaholica. Sa faci sport este singura formula prin care poti munci foarte multe ore

Asa ca atunci cand are timp liber si-l petrece mai ales la sala de gimnastica, plimbandu-se cu bicicleta sau alaturi de Brown, cainele sau Husky in varsta de sapte ani si jumatate.

"Ma plimb cu bicicleta de doua, trei ori in timpul saptamanii si in weekend prin Herastrau. Iar de multe ori iau si catelul cu mine. Merg la gimnastica, pentru sunt pasionata de sport, am fost gimnasta de performanta. Sa faci sport este singura formula prin care poti munci foarte multe ore. Uneori fac o pauza, ma duc la sala si apoi imi continui munca si nu neaparat de la birou pentru ca pot sa lucrez si de acasa. Seara, de multe ori ma uit pe Animal Planet impreuna cu catelul”, imi mai povesteste Corina Vintan, in timp ce ne pregateam de despartire.

Fotografiile au fost realizate de Mircea Dragos(fotografii-profesionale.ro).

Nota de plata: Restaurant The Diplomat

Apa (doua sticle) -34 de lei
Cappuccino- 12 lei
Limonada- 12 lei
Velutata di pomodoro- 37 de lei
Crema di lentichie- 83 de lei
Taglolini funghi porcini- 59 de lei
Filetto di orata- 69 de lei
Coperto- 24 de lei

Total:
330 de lei