Anul acesta, industria autohtona de advertising are patru trimisi in juriile festivalurilor internationale. Un director de strategie si altul de agentie la concursul eficientei europene, aka Euro Effie, si doi „comandanti“ in ale creatiei la competitia de publicitate a Noii Europe, asa cum mai este numit Golden Drum-ul de catre organizatori. Este vorba despre Razvan Matasel, Radu Florescu, Adrian Botan si Mihai Coliban. Cele doua evenimente vor avea loc in toamna, Golden Drum desfasurindu-se intre 1 si 6 octombrie la Portoroz, iar Euro Effie desemnindu-si cistigatorii pe 27 septembrie la Bruxelles.

Adrian Botan (foto) - Creative Director, McCann-Erickson

Cum ati descrie experienta de pina acum din juriile de la Golden Drum si New York Festivals?

La Golden Drum este un juriu live, iar la New York Festivals evaluarea se face online. Eu prefer juriile online, pentru ca elimina influenta personala si fiecare membru isi da votul exclusiv in functie de opinia profesionala. Intr-un juriu ca Golden Drum se negociaza mult mai mult si premiile sint rezultatul unor compromisuri. Partea buna este ca la Golden Drum te distrezi mai bine.

Cum ati fost ales in juriul de la Golden Drum?

De obicei ajung sa fie invitati cei care au avut rezultate bune in festivalurile respective sau care au o reputatie internationala deosebita. In cazul meu, cred ca este mai degraba vorba despre primul motiv.

Ce inseamna pentru industria autohtona faptul ca publicitarii romani sint chemati in juriile internationale? Are vreo influenta aceasta participare asupra breslei?

Este bine, pentru ca Romania incepe sa fie respectata. Indirect, creste si reputatia industriei.

Ce loc isi gaseste Romania in publicitatea europeana in ceea ce priveste lucrarile de anul acesta?

Cred ca avem destul de multa energie si spontaneitate, desi nu stim intotdeauna ce sa facem cu ele. Totusi, stim sa facem campanii la nivel european. Anul trecut la Golden Drum, in clasamentul pe tari, Romania era pe locul trei, la diferenta mica de puncte de Austria si Cehia. Nu stiu pe ce loc vom fi dupa ce intram in Europa. Cert este ca Romania incepe sa fie o forta, desi pina la realizarile Germaniei sau Frantei trebuie sa facem un salt calitativ.

Cum observati modificarile aparute in evolutia acestui festival: in criteriile de jurizare, organizare, imaginea festivalului?

Citeste si:

Principala schimbare, care s-a intimplat anul trecut, a fost impartirea in doua a competitiei: campaniile sint jurizate separat si premiate cu doua zile inainte de competitia pe categorii. Asta a fost cumva neplacut, pentru ca ne lipseste de suspansul numararii punctelor si face mai usor de anticipat premiile individuale.

Razvan Matasel - Research&Strategic Planning Director, Leo Burnett

De ce credeti ca ati fost ales in juriul Euro Effie?

Cred ca am fost ales de colegii de industrie pentru faptul ca am fost implicat cu trup si suflet in doua comitete de organizare a festivalului la nivel local, dar sper ca nu in ultimul rind pentru CV-ul meu.

Cum va influenteaza aceasta experienta?

Pentru mine inseamna foarte mult. Sint mindru si onorat. Mindru ca voi avea sansa sa evaluez unele dintre cele mai eficiente campanii europene si onorat sa reprezint Romania in aceasta competitie. Iar pentru agentie reprezinta o noua recunoastere pe care Leo o merita, mai ales ca anul acesta ne-am detasat categoric la Effie 2006.

Ce inseamna pentru industria autohtona faptul ca publicitarii romani sint chemati in juriile internationale? Are vreo influenta aceasta participare asupra breslei?

In primul rind, inseamna ca din „invataceii Europei“ intram in divizia „evaluatorilor“. Este o recunoastere a profesionalismului de a face advertising, care vine in completarea creativitatii recunoscute mai de mult, la nivel international.

Cum apreciati lucrarile europene de anul acesta, din punctul de vedere al strategiei, comparativ cu cele din anii trecuti?

Nu cred ca putem vorbi despre o evolutie sau despre o involutie a calitatii „gindurilor strategice“. Ce va pot spune cu siguranta este ca de la an la an Euro Effie devine mai competitiv. Ce am observat anul acesta este rafinarea mecanismelor de izolare a efectelor advertisingului in mixul de marketing.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4627&art=89&cHash=eb5a08aaab