Castigurile din proiectele de comunicare digitala sunt ceea ce va duce la cresterea agentiilor de comunicare, pentru ca acestea sunt constante si continue, in timp ce fee-urile de creatie sunt mai rare, a declarat pentru wall-street.ro, Catalin Rusu, CEO si director de creatie al agentiei de strategie si manifestare creativa de brand Rusu+ Bortun Brand Growers.

“Nu fee-urile de creatie sunt salvarea agentiilor pentru ca sunt mai rare, ci cele de creatie digitala, de social media, pentru ca in digital ai nevoie de constanta, in timp ce la creatie este nevoie, in unele cazuri, doar de improspatare punctuala. Bugetele continua sa scada per ansamblu, dar sa creasca pe online, iar pe noi ne avantajeaza acest lucru, pentru ca suntem o agentie care face creatie, branding si digital. In schimb, daca timp de 5-10 ani ai spus ca faci doar un anumit lucru, iar acum ai cotit-o catre online pentru ca asa merge piata, iti scade capitalul de simpatie si respect, dar este o investitie necesara. Companiile care au crescut in ultimii ani au fost agentiile care au pus online-ul in centru”, explica Rusu.

Vor sa creasca cu 20% anul acesta

Businessul Rusu+ Bortun este format din doua companii aflate sub acelasi acoperis: agentia de strategie si manifestare creativa de brand Rusu+ Bortun Brand Growers si cea de digital si social media Rusu+Bortun Cyber Growers. Cele doua agentii au avut anul trecut afaceri in jurul a 0,7 milioane de euro. Proiectele de digital inseamna 35-40% din business.

„Dupa primul semestru din 2013, suntem in grafic pentru o crestere de 20% fata de anul trecut. Avansul este determinat de Baumix (rebranduit in Patru Maini), RCS&RDS, Synevo, Top Factoring si de proiectele de digital. Anul acesta este unul foarte bun, pentru ca acum facem ce ne-am dorit de cand am inceput, in 2008. Insa a trebuit sa trecem prin alte experiente pana sa ajungem aici. In primii ani, refuzam putine proiecte, munceam mult, iar, acum vedem roadele a cinci ani de munca. Noi acum primim business pe trei zone: pitch-uri, recomandari si reputatie. Iar acum am redus putin volumul si ne permitem sa alegem proiectele in care ne implicam”, afirma Catalin Rusu.

Astfel, in primii ani, principala strategie de crestere a companiei a fost castigarea a cat mai multe proiecte punctuale si participarea frecventa la pitch-uri.

Ca antreprenor, nu sunt un fan al pitch-urilor, dar sunt un fan al lor din punct de vedere creativ

„Mereu am considerat ca este bine sa avem un numar mare de proiecte, pentru ca asa invatam. Pana si prin participarea la pitch-uri, pentru ca iti pui probleme diferite si incerci sa le rezolvi. Nu suntem fani ai pitch-urilor si nu voiam sa mergem la pitch-uri, dar a trebuit, pentru ca, la inceput, nu ne ajuta piata. Pitch-urile sunt un efort de business si nu-mi plac, pentru ca mi se pare aproape lipsit de bun simt sa emiti pareri cand nu stii businessul. Iar noi avem specializarea aceasta de branding care nu iti permite sa intri intr-un proiect daca nu stii foarte bine businessul. Deci, ca antreprenor nu sunt fan pich-uri, dar, din punct de vedere creativ, sunt fan si ma oftic cand pierd. Anul trecut am mers la multe pitch-uri, dar daca ne implicam in mai multe proiecte punctuale poate aveam rezultate mai bune. Anul acesta am participat la in jur de 25 de pitch-uri pe proiecte mici”, spune antreprenorul.

Rusu+ Bortun Brand Growers (Rusu&Bortun Consultanta) este o companie fondata in 2008 de catre Catalin Ioan Rusu (32 de ani), Marcel Bortun (36 de ani) si Andrei Bortun Gavrila (36 de ani), conform datelor de la Registrul Comertului.

Catalin Rusu detine 45% din companie, iar fratii gemeni Marc si Andrei Bortun, 30% si, respectiv, 25%. Aceleasi procente de actionariat sunt valabile si pentru compania de digital Rusu+ Bortun Cyber Growers (Rusu&Bortun Digital Branding).

Lucreaza pentru Medicover, RCS&RDS, Cosmote sau Patru Maini

In prezent, compania lucreaza pentru aproximativ 15 clienti si 25 de branduri. Printre acestia se numara Synevo (Grupul Medicover), Cosmote, Patru Maini (Primus, Baumix, Primus Optimus) Ambient, RCS&RDS (pentru segmentul de televiziuni Digi World, Digi Life, Digi Animal World), ING Bank, EuroMiniStorage, Maastricht School of Management (MSM) – Ratiu, Top Factoring, Explore Travel, Conadi Real Estate, Achive Global, Grupul Viva Braoker de Asigurare, Volvo Trucks, Millenium People (Romanian Design Week, Gala Societatii Civile, The Institute, AdPrint etc.).

„Strategia noastra este sa avem doi-trei clienti permanenti, pe care sa-i absorbim si pentru care sa lucram full-service, iar ceilalti sunt pe proiecte. Clientii permanenti inseamna in jur de 35- 40% din cifra noastra de afaceri. Ne bucura ca foarte multi dintre clientii pentru care lucram au spirit antrepronorial. Nu sunt toti antreprenori, dar multi dintre cei care decid au spirit antreprenorial. Si noi suntem antreprenori si stim ce inseamna sa poti sau nu sa iti platesti datoriile la timp. Antreprenorii sunt oameni cu viziune si un om care crede in ceva, va obtine foarte usor si bugetul de care are nevoie. Si avand si specializarea de branding, vrei sa vorbesti intai despre business cu seful companiei si apoi cu marketingul despre obiective de comunicare. Ideal este sa lucrezi cu amandoi, dar prima data cu directorul general. Eu am devenit un om de strategie mai bun datorita discutiilor cu antreprenorii, cu managerii care conduc intregul business. De asemenea, multi dintre oamenii de marketing pe care ii respect sunt cei are reusesc sa convinga CEO-ul de planul de comunicare pe care il au, pentru ca sunt si cazuri in care marketingul isi estimeaza gresit sansele”, afirma Catalin Rusu.

Agentia de comunicare are 15 angajati, dintre care 12 sunt specialisti, iar restul lucreaza in zona administrativa.

Catalin Rusu a lansat agentia Rusu+Bortun Brand Growers in 2008, dupa opt ani de experienta in publicitate. El si-a inceput cariera in domeniu, in 2000, apoi a lucrat pentru cateva luni la agentia de creatie Ogilvy&Mather. In februarie 2003, a plecat la Cohn&Jansen, companie in care a lucrat pana in iunie 2008 si unde a fost copywriter si, ulterior, group creative director.

„Intre 2003 si 2008 am lucrat la Cohn&Jansen, dar din 2005 am lucrat in paralel si proiecte de design si strategie de brand. Practic, ziua, la birou, faceam advertising, iar noaptea branding. Proprietarii stiau de asta, erau proiecte neconcurentiale. Un sef de-al meu de atunci spunea: << Daca faci ceva, sa faci si acolo foarte bine>>. Iar eu cred ca este normal sa faci proiecte personale. Dar pentru lucram si noaptea, iar, la un moment dat, mi-am dorit sa mai si dorm, in 2008, am unit cele doua competente si am lansat Rusu+Bortun Brand Growers”, explica Rusu.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri