Publicitatea se foloseste de oameni deja celebri, care pentru sume mari accepta sa-si lege numele de un anumit produs, dar si de oameni mai putin cunoscuti sau de-a dreptul anonimi, care pentru mult mai putini bani ajung sa se identifice in ochii consumatorului cu brandul promovat.

De multe ori, „the guys next door“ ajung sa fie mai indragiti de public decit vedetele en titre, lumea le preia replicile sau gesturile, iar personajele interpretate de ei intra in folclor. De aici pina la identificarea cu respectivele personaje nu mai e decit un pas foarte mic si, prin urmare, campaniile publicitare isi ating cu eficienta tinta. In spatele acestui succes stau, in primul rind, creativitatea publicitarilor si o buna strategie de marketing, dar si talentul sau carisma unor oameni simpli.

Dorel nu bea, dar calareste

„Vizionam, la un moment dat, propunerile realizate de casa de productie si am ajuns la concluzia generala ca Romania e o tara de casting pentru Unirea“, povesteste Codin Caradimu, copywriter NextCap, cel care a facut valuri cu gasca lui Dorel, Gogu&Co. in seria reclamelor pentru Unirea.

In viata de toate zilele, Dorel este cascador si oltean, il cheama Aurel Boata, are 33 de ani, o ferma si cinci cai pe care doreste sa ii inmulteasca. „Cold Mountain“, „James“, „7 secunde“ sint doar citeva dintre peliculele hollywoodiene in care si-a incercat talentul baiatul cuminte de la Unirea, care a fost eroul tuturor caderilor de pe cal din ultimii sase ani in Romania (a filmat peste 20). Specialistul in trinte la calarie a devenit insa celebru descarcind o basculanta cu nisip. „Ma recunoaste lumea pe strada. Unii mai rid de mine, altii ma felicita. Nu ma asteptam sa ajung aici. De unde am plecat eu si unde am ajuns!... Pentru mine, Dorel inseamna un baiat cuminte. Golanii maninca seminte, joaca barbut. Ma inteleg foarte bine cu ceilalti din gasca Unirea, care sint toti actori. Sintem prieteni. Iesim des, dar nu se intimpla ca in reclama. Eu nu beau, nu le am cu bautura“, povesteste protagonistul Unirea.

De la ziarist, la sofer pe basculanta

Pentru iubitorii de reclame, este inconfundabilul sofer de basculanta din reclamele Unirea. Cititorii de ziare il pot gasi insa in spatele semnaturii Mihai Antoci, acesta fiind reporter de investigatii la „Gazeta de Bucuresti“. „Filmul este o preocupare de-a mea de zeci de ani“, explica Antoci motivul pentru care a decis sa participe la castingul pentru Unirea, alaturi de aproximativ 200 de alti pretendenti la rol. Desi nu este foarte incintat de ideea de a sta ore intregi pe platourile de filmare, ziaristul cocheteaza de mai multi ani cu camerele de luat vederi. Inainte de 1989, a fost corespondent de Craiova pentru Televiziunea Nationala, perioada in care a cistigat si premii pentru film, iar in urma cu aproximativ doi ani a facut pe arcasul la Calugareni, in filmul englezesc „Griffin“. Antoci a mai aparut in „Baieti rai“ si in spotul pentru Palinca de Bihor.

Fara barbierit si expus la soare

Pentru reclama Murfatlar, agentia NextCap a cerut casei de productie sa aleaga un personaj din rindul „oamenilor locului“, pentru mai multa autenticitate. Acestia au ajuns chiar in zona in care aveau loc filmarile si l-au convins pe mecanicul Iancu Jianu (chiar asa il cheama!) sa joace rolul viticultorului Niculae Panait. „Cred ca aveam etatea, mustata si barba celui pe care ei il cautau. Mi-au spus, in plus, sa nu ma barbieresc, sa nu consum alcool si sa nu ma expun la soare in timpul filmarilor. Au venit domnii de la Bucuresti si mi-au zis sa ma pregatesc cind vine regizorul. Cind a venit, acolo erau vreo 10-15 oameni, m-a luat in brate si a zis ca io sint bun. In jurul meu erau numai actori. Eu eram singurul neactor, dar n-am avut emotii in fata camerei. Tatal meu din reclama e actor la Harghita, iar bunicul meu e actor la nu stiu ce teatru din Bucuresti, dar si la PRO TV“, povesteste Jianu.

Nebunia creste ratingul

Lumea striga dupa el „cit e halatul?“ si asta nu-l deranjeaza. Pentru actorul Cristian Martin, rolul nebunului din spotul pentru Altex a insemnat sansa de a se face mai cunoscut. „Mi-a crescut ratingul. De cind am aparut in reclama, am inceput sa fiu bagat in seama“, povesteste acesta. Cit despre pretul platit pentru celebritate, Martin sustine ca momentele petrecute pe platourile de filmare au fost distractive, cu exceptia caldurii si a faptului ca a trebuit sa pozeze imbracat intr-o camasa de forta.

„E groaznic. Nu ai cum sa scapi de acolo si asta mi-a dat o senzatie foarte neplacuta“, marturiseste actorul, aflat la primul sau contact cu lumea persoanelor cu probleme psihice. „Ce stiu despre nebuni am vazut in filme. Imi aduc aminte de «Zbor deasupra unui cuib de cuci». Interpretarea mea a fost ceva spontan“, ne spune actorul. Tot el ne lamureste si de ce a fost ales pentru acest rol: „Pentru fata mea de fat-frumos“. Martin a jucat in mai multe reclame, printre care cea pentru Bucovina, Zapp sau Ciuc, dar, desi avantajele materiale sint importante, nu si-a creat din advertising un scop in sine. Crede chiar ca dupa rolul din reclama Altex va fi ocolit o vreme de agentiile de casting si de publicitate, pentru ca este asociat „nebunului“ cu halatul. In schimb, este atras foarte mult de lumea televiziunii.

De altfel, poate fi urmarit pe TVR in emisiunea „Aflam pe ce dam banii“, unde prezinta alaturi de Magda Catone, o alta celebritate a spoturilor publicitare. „Cind eram adolescent, imi doream sa fiu vedeta. De aceea am si dat la teatru. Pe atunci credeam ca o sa joc in mii de filme, dar nu a fost asa“, rememoreaza Martin. Imediat dupa 1989, acesta a fondat un teatru la Suceava, proiect care, din lipsa de fonduri, a durat numai citeva luni.

Rolul gospodinei

Cunoscuta si inainte de „serialul“ Bonux, in ultimii ani Magda Catone a fost asociata insa mai ales cu detergentul pe care il promoveaza. Vinzatoarea modesta intr-un mic magazin ajunge proprietara de pensiune. „O fetita pe strada, cind m-a vazut, a inceput sa strige in gura mare: «Uite-o pe tanti Maria!»“, povesteste actrita. Magda Catone nu este singura vedeta care joaca rolul „gospodinei“. In promovarea detergentilor si-au dat concursul si Monica Anghel sau Adriana Trandafir.

Popularitatea rupe zagazurile

Gogu si mina lui dreapta, Relu, sint actorii Nucu Stingaciu si Cristian Botea. De la ei au ramas cele mai cunoscute replici ale gastii de la Unirea, printre care si „Gogule, probleme, ma?“, „Ce ma, nu-ti mai ajunge strada?“ sau „Ne miscam si noi mai cu talent?“. De altfel, unele spoturi constituie o rampa de lansare pentru actorii mai putin cunoscuti. Paul Dunca, student la actorie, avea experienta citorva reclame in momentul in care a fost ales pentru rolul din spotul Joe, creat de Scala JWT. Interpretarea lui din aceasta reclama a reprezentat un punct de cotitura pentru cariera lui actoriceasca, dupa cum el insusi marturiseste.

Este si cazul actorului Gabriel Spahiu, personaj principal in mai multe spoturi pentru Prigat realizate de Leo Burnett, de la pescarul amator in barca lui pneumatica aflata in mijlocul marii, pina la dublura de picioare. „M-ati facut celebru, ma opreste lumea pe strada si ma intreaba: «Dublura de picioare, nu?»“, le-a spus el celor din agentie. Si actrita Lucia Maier a devenit, dupa participarea la spotul Prigat, foarte populara. „M-a sunat multa lume si m-a felicitat pentru aparitia in spoturi si sint foarte bucuroasa“, spune aceasta.

Tacere cu schepsis

Catalin Ciurlau este tacutul din reclama „Razboiul stelelor“ realizata de Leo Burnett pentru Teletech. El face un „rol de compozitie“ fara replica, ascultindu-l pe personajul principal din spot, alias Bogdan Naumovici, directorul de creatie al agentiei. „Acest spot i-a adus o imensa popularitate lui Bogdan, desi el nu era un anonim“, spune Laura Georgescu-Baron, coordonator de eveniment in cadrul Departamentului Event la Leo Burnett. Tot ea observa insa ca de aceeasi popularitate s-a bucurat in urma difuzarii spotului si cel care „tace si face“, Catalin Ciurlau.

Sursa: http://cotidianul.ro/index.php?id=4631&art=101&cHash=f6d95d72b8