Adrian Sarbu (58 de ani), romanul cu cea mai inalta functie in media la nivel global, a demisionat, dupa patru ani de mandat, din functia de presedinte si CEO al Central European Media Enterprises (CME), grupul american care detine Pro TV, cel mai important jucator de pe piata locala de televiziune.
Sarbu va fi in continuare angajat CME pana la 1 ianuarie 2014. Boardul companiei l-a desemnat pe Duco Sickinghe, membru al boardului, sa conduca temporar comisia directorala pana la preluarea sarcinilor de catre un CEO permanent.

“Sunt mandru ca am facut parte din CME pentru aproape 20 de ani si ca am contribuit la succesul continuu al companiei in aceasta perioada plina de provocari. Este o organizatie extraordinara, cu oameni foarte talentati. Am incredere in succesul companiei in viitor. Misiunea mea la CME este indeplinita", a declarat Adrian Sarbu.

Managerul s-a alaturat CME in 1995 cand cu ajutorul americanilor a lansat Pro TV in Romania, un canal care in scurt timp a devenit lider de piata, pozitie in care se afla si astazi.

“Domnul Sarbu a jucat un rol proeminent in companie pentru aproape doua decenii”, scrie in comunicatul de presa al CME.

Functie regionala din 2006

Ca director general al Pro TV S.A, companie cu venituri de 106,9 milioane de euro anul trecut, Sarbu a dezvoltat o strategie multichannel pentru CME, prin lansarea in 1998 a canalului pentru femei Acasa TV, in 2000 a Pro TV International si in 2004 a Pro Cinema. Tot in mandatul de director general al operatiunilor din Romania a avut loc achizitia TV Sport, canal care a fost relansat in 2007 sub numele de Sport.ro.

Din 2006, Sarbu a avut roluri regionale fiind numit manager pentru operatiunile din Romania, Cehia (cea mai importanta piata pentru CME de-a lungul anilor) si Slovacia.

In octombrie 2007, managerul a devenit director operational al intregului grup CME, americanii avand operatiuni audio-video in sase piete din Europa Centrala si de Est: Cehia, Romania, Croatia, Bulgaria, Slovacia si Slovenia.

In ianuarie 2009, cand criza economica lovise si Europa, iar aproape toti investitorii in publicitate taiau masiv din bugetele de promovare, Adrian Sarbu a fost numit presedinte al CME. Jumatate de an mai tarziu, la finalul lui iulie, managerul a devenit director general (CEO) al grupului.

Fondatorul CME: Adrian Sarbu a condus compania intr-un context macroeconomic foarte dificil

Ronald Lauder, fondatorul CME si seful boardului directoral al CME, ii multumeste lui Adrian Sarbu, pentru "numeroasele contributii la succesul companiei CME, pentru pasiunea, dedicarea si viziunea creativa de exceptie de care a dat dovada inca din 1995".

"In toata aceasta perioada, Adrian a creat si implementat strategia multichannel pentru CME si divizia new media. Si-a indeplinit cu succes atributiile de CEO, reusind sa mentina compania in pozitia de lider de piata intr-un context macroeconomic foarte dificil si intr-o perioada de tranzitie a industriei media. Ii suntem recunoscatori lui Adrian pentru toate aceste realizari si ne dorim sa continuam colaborarea si in viitor", mai spune Lauder.

Grupul american CME a fost fondat in 1994 de catre Ronald Lauder, fiul sotilor Estée si Joseph Lauder, cei care au pus bazele imperiului de produse cosmetice Estée Lauder Companies. Primul canal lansat de companie a fost TV Nova, cel mai important canal CME in cea mai mare piata ca venituri pentru companie: Cehia.

Ulterior, grupul s-a extins in alte cinci tari (Romania, Croatia, Bulgaria, Slovacia si Slovenia), in prezent avand 34 de canale de televiziune care pot fi urmarite de o audienta totala de 50 de milioane de oameni.

In afara de operatiunile de broadcasting, americanii s-au extins in zona de radio, online prin lansarea a circa 70 de site-uri, dar si a platformei de continut video cu plata Voyo, dar si in segmentul de productie si distributie de film prin Media Pro Entertainment.

Intre 2007 si anul acesta, perioada in care Sarbu a fost in top managementul CME (intai ca director operational, iar apoi ca presedinte si director general) veniturile companiei au fost relativ constante, desi, in ultimii ani, Europa a trecut prin cea mai grava criza economica de dupa al Al Doilea Razboi Mondial, criza care a afectat masiv investitiile in publicitate si, implicit, afacerile trusturilor de presa.

Astfel, in 2007, CME avea venituri de circa 838,8 milioane de dolari, iar anul trecut de 772 milioane de dolari. Insa, 2008, un an de varf pentru bugetele de promovare ale companiilor, a fost un record de venituri si pentru CME, americanii ajungand la o cifra de afaceri de peste un miliard de dolari.

Dincolo de faptul ca Adrian Sarbu este descris adesea ca un vizionar si ca un manager foarte creativ prin faptul ca a schimbat presa romaneasca, fondatorul Pro TV a intampinat situatii destul de dificile la conducerea CME, in special din cauza crizei economice.

Astfel, profitul operational (OIBDA) al grupului a scazut intre 2007 si 2012 cu in jur de 30% la 125,4 milioane de dolari anul trecut.

Insa cel mai important declin al companiei al fost cel inregistrat pe bursa, CME fiind listat atat pe Nasdaq la New York, dar si pe bursa din Praga.

Pe bursa Nasdaq, grupul american a atins un maxim de 123 de dolari pe actiune la 1 noiembrie 2007, insa din 2008 pretul a fost in majoritatea sedintelor de tranzactionare sub 100 de dolari pe actiune. In cea mai recenta sedinta, de pe Nasdaq, CME a inchis la un pret de 4,13 dolari pe actiune, mai putin cu aproape 80% fata de iulie 2009 cand Sarbu a devenit director general al grupului si mai putin cu 33% fata de inceputul acestui an.

Adrian Sarbu: 2013 este un an de actiuni indraznete

De asemenea, in ultimul an, managerul a luat mai multe decizii controversate pentru a creste veniturile grupului, printre care aceea de a mari preturile pentru publicitate, dar si taxele percepute operatorilor telecom pentru trasmiterea canalelor grupului.

"2013 este un an de actiuni indraznete in care sa restabilim valoarea pe care o primim pentru produsele noastre. Am crescut preturile pentru publicitate si taxele de cablu", spunea in aprilie Adrian Sarbu, in raportul financiar in care grupul isi prezenta rezultatele pentru primele trei luni ale anului.

Hotararea de a mari cu doua cifre preturile pentru publicitate in Cehia nu a fost sustinuta de investitorii in publicitate din aceasta tara, cea mai importanta piata pentru CME, ceea ce a influentat puternic afacerile grupului, Romania devenind din acest an numarul unu ca venituri pentru CME.

"In timp ce am avut succes in majoritatea tarilor in care suntem prezenti, am intampinat dificultati din partea anumitor agentii de media si investitori in publicitate in Cehia, unde consumul de puncte de rating a scazut, influentandu-ne veniturile si profitul operational. Actiunile noastre de pret in Cehia, dar si in regiune vor continua pentru ca suntem determinati sa schimbam trendul de scadere a cheltuielilor pentru publicitate TV”, comenta tot in aprilie Adrian Sarbu.

O alta actiune luata de curand a fost aceea de a scoate Pro TV din grila must-carry, mai exact operatorii prin cablu trebuie sa aiba acordul Pro TV pentru a retransmite postul si sa plateasca pentru a-l introduce in lista de programe. Inca nu se stie exact cum va primi piata din Romania aceasta decizie.

In comunicatul de presa al CME, scrie ca "boardul sustine strategiile de business implementate de catre managementul CME in anul 2013, inclusiv intentia de crestere a tarifelor de publicitate TV si a tarifelor pentru retransmisie, care ar trebui sa conduca la o crestere a businessului si la performante notabile pentru CME".

Orlando Nicoara, CEO Mediafax Group: Este de urmarit cat timp va aloca Sarbu pentru Mediafax Group

Chiar daca nu va mai fi la conducerea grupului, Adrian Sarbu ramane unul dintre cei mai importanti actionari individuali in CME. Totodata, acesta detine Mediafax Group, trust de presa condus de Orlando Nicoara si care controleaza printre altele agentia de presa Mediafax, cotidienele Ziarul Financiar, Gandul si ProSport, saptamanalele Business Magazin si Pro TV Magazin, dar si reviste glossy precum The One, GQ, Glamour, Ce se intampla doctore?, Playboy sau InStyle.

De altfel, Orlando Nicoara, directorul general al Mediafax Group, se intreaba pe propriul blog ce va face Sarbu de anul viitor.

"De urmarit ce va face Adrian Sarbu de la 1 ianuarie 2014 si cat timp isi va aloca pentru Mediafax Group :) . Ronald Lauder spune ca Adrian Sarbu va continua sa lucreze cu CME-ul, probabil vor aparea detalii zilele urmatoare. Indiferent daca-l place sau nu, daca-i este dusman/prieten/ indiferent, cine activeaza in media nu poate contesta faptul ca Adrian Sarbu este cel mai important/puternic om de media din .ro. Iar ceea ce va face va fi urmarit cu foarte mare atentie pentru ca este cel care a setat directiile in media ultimilor 20 de ani", incheie seful Mediafax Group.





Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri