Dupa o serie de incercari esuate, oficialii au renuntat cel putin deocamdata la ideea de crea un brand-umbrela pentru Romania. In schimb, au inceput sa faca proiecte de branding sectoriale pe considerentul ca imbunatatirea imaginii produselor autohtone va conduce si la o perceptie mai buna despre intreaga tara.

Subiect controversat

Nu inseamna insa ca in urma discutiilor despre brandul de tara versus branduri sectoriale s-a ajuns la vreun consens.

In vreme ce Ministerul Economiei si Comertului, prin vocea lui Costin Lianu, director general al Directiei de promovare a exporturilor din cadrul institutiei, sustine ca datoria lor este sa se ocupe de promovarea pe diverse segmente ale economiei, reprezentantii Administratiei Prezidentiale recunosc ca nu s-a luat inca o decizie unanim acceptata in aceasta privinta.

„Trebuie stabilita eficienta promovarii exporturilor sub umbrela brandului de tara sau prin brandul de produs“, a subliniat Iustina Macovei, expert la Departamentul de analize si strategii economice si sociale al Administratiei Prezidentiale.

Pro si contra brandingului sectorial

Citeste si:

„Oamenii asteapta de mult timp sa se intimple marele branding de tara sub care ar trebui sa fie aranjate toate celelalte subbranduri. Spre exemplu, daca alegi sa promovezi Romania ca o tara moderna, atunci si despre vin, textile sau mobila vei spune acelasi lucru. Acum insa si oamenii din industria IT&C sau cei din industria vinului au tot asteptat si au inceput sa faca si ei ce pot“, este de parere Aneta Bogdan, Managing Partner la Brandient .

Iulian Padurariu, Managing Partner la Trout& Partners, apreciaza insa ca marcile locale pot reface perceptia despre Romania. „Foarte multe branduri romanesti au sanse mari sa devina fiecare inca o lucrare pe care natiunea sa o expuna, cu care sa se mindreasca si care sa ajute la recladirea increderii in sine. „Nu poti face logouri de tara sau brandinguri de tara fara ca tu, natiunea, sa nu-ti schimbi mentalitatea! Fara ca tu, natiune, sa nu te mindresti cu picturile tale naive! Sa ajungi sa recomanzi italienilor un vin de-al nostru sau sa vrei sa bei in vacanta din Grecia apa minerala Dorna“, considera acesta.

Doua proiecte-pilot

In momentul de fata, Ministerul Economiei si Comertului deruleaza doua proiecte de branding sectorial pilot care vizeaza industria IT&C si cea a vinului, urmind ca procesul sa continue cu industria mobilei si cea textila. Mai precis, se cauta un logo si un slogan care vor aparea pe fiecare produs din acest sector care este exportat. „In aproximativ doua luni vom avea continutul mesajului vizual pentru sectorul IT“, sustine Lianu. Acesta in conditiile in care licitatia pentru atribuirea acestei misiuni s-a finalizat. Bugetul alocat acestui proiect se ridica la peste 74.000 de lei noi. In ceea ce priveste sectorul viei si vinului, licitatia va avea loc peste aproximativ o luna, fiind intirziata si de modificarea legislatiei cu privire la achizitiile publice. Indiferent de domeniu, logourile si sloganurile gasite vor fi evaluate de oameni din industria din tara si din strainatate.

„Logoul si sloganul vor fi evaluate de 200 de conducatori de firme romanesti si straine din acest sector. Daca se aproba, vor fi folosite de toti producatorii romani de vin care exporta. Este o actiune utila“, explica Ovidiu Gheorghe, director general al Patronatului Viei si Vinului din Romania. Pina atunci, insa, reprezentantii Ministerului „s-au jucat“ cu mai multe idei de slogan. De la „Creative Romania“ la „Harbour of the Black Sea Regio“ si pina la ideea de „tigru“, pentru IT-ul romanesc s-au gasit o serie intreaga de sloganuri.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=5711&art=13858&cHash=2207a864e5