Wall-Street.ro: Cum caracterizati, pe scurt, “piata” politica din Romania?

Nino Saviano: Ne-am uitat la piata romaneasca de cateva luni de zile, vedem o oportunitate sa fim aici. Mizam pe schimbare de generatie in randul politicienilor romani. Cand studiam stiintele politice in facultate, am scris o lucrare despre Romania si Nicolae Ceausescu. Am avut mereu un interes fata de tarile care devin state mature. Romania reprezinta o oportunitate pe termen lung din punctul de vedere al comunicarii politice. Sunt cativa specialisti romani buni in consultanta politica, dar aveti si o istorie a consultantilor straini care vin in Bucuresti doar la alegeri. Ne dorim sa avem un client pentru alegerile de anul viitor. Relatia ideala in acest business consta in simplul fapt ca clientul tau, politicianul, sa asculte de recomandarile consultantului. In Statele Unite ale Americii, 99% dintre consultantii strategici sunt statornici partidului pentru care lucreaza si reflecta viziunea politica a fiecaruia. Este simplu: ne place sa alegem cu cine lucram.

Wall-Street.ro: Cat de importante sunt mesajele in comunicarea politica si cum ar trebui sa arate acestea in Romania?

Nino Saviano: Mesajele sunt vitale intr-o campanie electorala. Daca ai castigat alegerile, inseamna ca ai avut mesajul potrivit. Una dintre oportunitatile majore din Romania este implicarea votantilor inactivi in contextul in care majoritatea electorilor nu mai au nicio relatie cu politica. Lipsa mesajului potrivit in discursul politic reprezinta unul dintre motivele pentru care 60% dintre romani nu mai vin la urne, iar aceasta este o fereastra de oportunitate, in opinia mea. In cei 20 de ani de democratie politicienii au comunicat cu o singura generatie. Acum alegatorii asteapta mai mult de la liderii lor. Ei vor o viziune pe termen lung.

Wall-Street.ro: Cum credeti ca va arata lupta politica pentru Cotroceni de anul viitor?

Citeste si:

Nino Saviano: Orice este posibil in Romania pentru ca partidele politice s-au luptat in ultima perioada pentru o placinta tot mai mica. Avem un numar tot mai mare de votanti carora nu le mai pasa sau care asteapta candidatul potrivit. Sa ne imaginam un scenariu in care 40% dintre romani cu drept de vot merg la urne, iar finalistii din turul doi isi impart intentia de vot astfel: primul are 55%, iar al doilea 45% din voturi. Imaginati-va ce potential urias are al doilea candidat daca se adresaza celor 60% romani care nu au venit la vot. Romanii vor o viziune pentru tara lor, iar un nou candidat care vrea sa genereze un impact trebuie sa comunice viziune dorita de public. Un candidat trebuie sa fie capabil sa prezinte clar viziunea alegatorilor, astfel incat acestia sa se simta implicati in procesul politic. (…) Ai nevoie, totusi, si de o infrastructura politica puternica in spatiul rural. Nu poti reusi la nivel national fara o prezenta solida la nivel teritorial si fara un mesaj potrivit pentru mesiul rural si, separat, pentru votantii din marile orase.

Wall-Street.ro: Care este ingedientul necesar pentru o relatie perfecta consultant-politician?


Nino Saviano:
Increderea este esentiala pentru a avea o relatie buna cu candidatul tau. Cand iti bazezi sfaturile pe date stiintifice, atunci fiecare candidat ar trebui sa asculte sfaturile unui consilier. Politicianul poate fi incapatanat, dar la finalul zilei obiectivul sau este sa castige, iar rezultatele cercetarii de piata nu mint niciodata.

Wall-Street.ro: Poate un candidat la Presedintie aflat la conducerea coalitiei de guvernare sa castige alegerile tot printr-o campanie negativa?

Nino Saviano: Poti castiga alegerile prin campanii negative, prin atacuri la adresa rivalilor politici. Noi, americanii, am inventat campania negativa in urma cu 200 de ani, dar nu poti castiga mereu cu mesaje negative. Trebuie sa transmiti si un mesaj pozitiv. Dar odata ce ai ajuns la putere nu mai poti lupta impotriva ta, a guvernarii, trebuie sa treci la fapte si sa comunici pozitiv. (…) In cazul in care coalitia de la guvernare USL se desparte, va fi un scenariu ideal pentru consultantii politici intrucat nu vom avea un jucator dominant, iar competitie deschisa. In acest scenariu se poate intampla orice, iar candidatul din opozitie poate avea sanse mai mari.