"Clientii si-au scazut bugetele anul acesta, dar este o scadere pe care noi o simtim mai ales acum pe final de an. De la inceputul toamnei am auzit de mai multe ori ca bugetele au fost taiate. Sunt situatii in care reducerile au fost decise la centru pentru segmentul acelui client este in scadere sau tine de situatia din Romania. Un trend important este ca foarte multe companii creeaza campanii regionale pe care apoi le adapteaza in fiecare tara. Iar noi vrem sa crestem pe acest segment de conturi regionale, pentru ca asa nu ajungem doar sa facem implementarile pentru Romania, ci sa facem conceptul si pentru alte tari", spune Ioana Mucenic (foto sus).

Pana acum, Pastel a lucrat la nivel regional pentru Mondelēz (fostul Kraft), TCC sau Bonduelle.

Grupul Pastel a fost lansat in 2006 de catre Ioana Mucenic si Dana Nae Popa si este format din companiile Pastel Age (evenimente, campanii), cu venituri de 487.000 de euro anul trecut, si Pastel Graphics (design grafic) cu o cifra de afaceri de 83.000 de euro anul trecut.

Cum au infiintat doua studente un business care in trei ani a ajuns la jumatate de milion de euro

Cum au infiintat doua studente un business care in trei ani a ajuns...

De asemenea, cele doua companii au avut anul trecut un profit net de 70.000 de euro si un numar mediu de 18 angajati, conform Ministerului de Finante.

Vrem sa fim perceputi ca o companie care ofera servicii integrate, nu mai acceptam proiecte mici

In primii patru ani, grupul a mizat pe proiecte de evenimente si design, insa in 2010 a trecut printr-un rebranding in urma caruia au adaugat specializari noi precum relatii publice si instore. In ultima perioada compania a inceput sa puna tot mai mult accentul pe partea de creatie si digital.

“Cand ne-am lansat am avut proiecte mici de la clienti, dar intre timp am crescut si de la un flyer am adaugat tot mai mult specializari. Insa, acum, ne-am schimbat strategia si nu mai acceptam proiecte mici pentru ca ne dorim ca inca de la inceput sa fim perceputi ca o companie care ofera servicii integrate de comunicare. Daca mai luam clienti care sa vina cu lucrari mici este ceva strategic, doar daca speram ca pe viitor acel client sa vina catre noi cu proiecte semnificative. Iar, in ultimul an, clientii au venit cu campanii, nu cu proiecte. Sau au venit cu semnare de contract pentru unu, doi ani, iar noi inainte eram mai mult pe proiecte punctuale, ceea ce inseamna un mare pas inainte. De asemenea, valoarea sumelor de la care pornesc cele mai mici proiecte s-a dublat. De exemplu, daca inainte un proiect mic incepea de la 1.500 de euro, ceea ce inseamna realizarea unei brosuri, acum aceste lucrari incep de la 3.000 de euro”, explica Mucenic.

Citeste si:

Astfel, cei de la Pastel lucreaza in general cu bugete in jurul a cateva zeci de mii de euro, dar sunt si cazuri in care acestea ajung la 100.000 de euro.

Pastel are 30 de clienti companii, printre care cei mai mari sunt Mondelēz, TenarisSilcotub, GDF Suez, Avon, Renault (divizia de service), TCC, Kika, Arctic, Hochland, Honda, Bonduelle si L’Oreal. De altfel, L’Oreal este cel mai vechi client al Pastel, grupul colaborand cu brandul de cosmetice de sapte ani.

Crestere de 75% anul acesta

Printre conturile castigate anul acesta se numara Kika, Colgate, Renault (pentru divizia de service) si TCC. In prezent, grupul participa la sase pitch-uri dintre care doua sunt din zona de bunuri de larg consum (FMCG), doua din constructii, servicii si din zona de business to business.

“Segmentele de FMCG si industrial sunt domeniile care inseamna cel mai mult din cifra noastra de afaceri”, a afirmat Dana Nae Popa (foto stanga), managing partner al grupului.

Pentru anul acesta, Popa estimeaza afaceri de circa un milion in crestere cu aproximativ 75% fata de anul trecut, avansul important fiind generat de schimbarea de strategie a grupului prin care acum pune accentul pe servicii integrate si castigarea de contracte care sa dureze cel putin un an. Grupul are 27 de angajati, cifra incluzandu-le si pe cele doua actionare.

"Stategia noastra este sa muscam din cota de piata a competitorilor pentru ca piata scade. Si lucram doar cu companii mari, dar nu din cauza banilor, ci din filosofie de business, pentru ca firmele mici nu au o viziune de marketing elaborata. O companie mica nu considera foarte importanta experienta de brand, are alte prioritati in business. Anul acesta ne-am extins foarte mult pe zona de ATL si in cea digitala, care acum inseamna in jur de 10% din veniturile noatre", mai spune Dana Nae Popa.