„Fotbal si bere“. Cam la asta spera postul public de televiziune sa se rezume serile romanilor pe parcursul Cupei Mondiale 2006 – speranta impartasita de berarii tarii. Visul este insa subminat de echipa nationala de fotbal a Romaniei care, prin simpla absenta de la cel mai important eveniment sportiv al anului, lasa audienta postului public la un nivel acceptabil, dar mult inferior „scorurilor“ de audienta raportate in tarile reprezentate la CM.

Televiziunea Romana a reusit sa-si asigure, in primele cinci zile de Cupa Mondiala, audiente substantiale, cu un rating mediu pe all urban de aproape 10%, conform datelor TNS-AGB International aferente primelor 14 meciuri ale CM. Recordul de audienta l-a inregistrat meciul dintre favorita acestei editii a Cupei Mondiale, Brazilia, si echipa Croatiei la data de 13 iunie: un rating all urban de 15,9% si rating total de 14,7%, cu market share de 39,8% si, respectiv, 38,2%.

Doar jumatate din primele 14 meciuri au inregistrat ratinguri pe all urban de peste 10%, inclusiv meciul de deschidere dintre Germania si Costa Rica, care a a tinut, in medie, in fata televizoarelor 1,219 milioane de romani - rating mediu pe all urban de 10,8%, share de 35,6%. Respectivul meci nu a fost intrecut, in perioada mentionata, decat de Polonia-Ecuador (9 iunie), Argentina-Coasta de Fildes (10 iunie), Angola-Portugalia (11 iunie), Italia-Ghana (12 iunie) si liderul de audienta Brazilia-Croatia (13 iunie), care au inregistrat, pe all urban, ratinguri de audienta intre 11,2 si 15,9%.

Cele mai mici date aferente perioadei mentionate arata ca proximitatea spatiala conteaza pentru publicul roman. Doar 599.000 de romani s-au uitat in medie la meciul Coreea de Sud-Togo din 13 iunie (rating all urban de 5,3%) si 724.000 au urmarit Australia-Japonia din 12 iunie (rating all urban 6,4%). Ambele meciuri au fost difuzate in afara prime-time.

Audiente explozive in Germania, Olanda, Marea Britanie...
Suficient pentru ca TVR sa depaseasca in audienta, in toate aceste cazuri, posturile concurente. Dar insuficient pentru a se putea inscrie in explozia audientelor raportate, conform datelor oficiale prezentate pe parcursul saptamanii trecute, de posturile de televiziune din tarile reprezentate la CM 2006.

Potrivit Initiative, grupul international de media care analizeaza audientele Cupei Mondiale, doar meciul inaugural dintre Germania si Costa Rica a inregistrat audiente cu 30% mai mari decat cel de deschidere a CM 2002, dintre Franta si Senegal, conform datelor inregistrate in 27 dintre cele 50 de piete internationale studiate de aceasta companie. Altfel spus, circa 63 de milioane de persoane din cele 27 de tari au vizionat meciul respectiv, sugerand o medie aproape dubla fata de audienta inregistrata in Romania.

Initiative apreciaza ca audienta globala pentru meciul respectiv depaseste 150 milioane de telespectatori, doar in tara-gazda, Germania, peste 20,1 milioane de oameni urmarind pe postul ZDF aceasta prima confruntare, dintre echipa lui Klinsmann si echipa cea mai slaba din Grupa A. Pentru acelasi meci, audientele s-au ridicat la aproximativ 6 milioane de oameni si in Polonia, Franta si Italia.
Cei 20 de milioane de spectatori germani reprezinta un market share de 76%, fiind vorba despre cel mai vizionat meci de deschidere a unei Cupe Mondiale din istoria televiziunii germane, conform datelor furnizate de agentia Infront a FIFA aferente primelor zile ale CM 2006.

Aceeasi sursa arata ca primul meci al Angliei, impotriva Paraguayului, a fost vizionat doar in Marea Britanie de 12 milioane de oameni – market share de 84% pentru BBC 1. Si aceasta, fara a-i pune la socoteala pe englezii care au preferat sa vizioneze meciul in localuri sau prin vecini, numarul acestora fiind apreciat la cateva milioane. Acelasi meci a dat lovitura si in Norvegia, tara care nu s-a calificat la Cupa Mondiala, dar unde confruntarea Anglia-Paraguay a asigurat postului TV2 un market share de 81%. Un alt record a fost inregistrat si in Olanda, unde circa 5,5 milioane de oameni au vazut pe postul NL2 victoria „Portocalei mecanice“ impotriva Serbiei-Muntenegru. Market share-ul aferent a fost de 89,4%, cu peste jumatate mai mult decat la finala CM 2002.

Succes si la americani

In Franta, potrivit datelor colectate de Initiative, circa 4,4 milioane de telespectatori au urmarit, in medie, fiecare dintre primele opt meciuri al Cupei, chit ca acestei tari i-a fost rezervata prima confruntare abia dupa alte 12. Audienta este cu o treime mai mare fata de cea inregistrata la primele opt meciuri ale CM 2002, cu exceptia celui de deschidere de atunci, in care Franta pierdea in fata Senegalului.

Iar rezultatele sunt notabile si in SUA, tara reprezentata in actuala editie, dar unde popularitatea fotbalului european este inca redusa. Potrivit datelor furnizate de Nielsen Nedia Research, circa 2,6 milioane de telespectatori au urmarit, in medie, primele meciuri ale CM 2006 pe postul Univision – cu 1,9 milioane mai mult decat media din 2002. Si aceasta, multumita faptului ca Univision se adreseaza populatiei de limba spaniola, care si-a spus cuvantul, in termeni de audienta, la primul meci al Mexicului, in care aceasta tara a invins Iranul cu 3-0 in fata a 5,2 milioane de telespectatori americani. Acelasi meci a atras un rating de 2,7% pentru ABC, postul care transmite meciurile pentru publicul de limba engleza, ratingul fiind cu aproape 42% mai mare decat cel mai vizionat meci al CM 2002 in SUA, confruntarea Anglia-Suedia (1,9% rating).

Slab pe net si pe mobilele 3G

Toate aceste cifre nu iau in considerare audienta altor mijloace de difuzare a meciurilor din Cupa Mon-diala, cum ar fi telefonia mobila sau conexiunile de mare viteza la Internet. Dar, potrivit expertilor citati in ultimele zile de presa internationala, nu este deloc de asteptat ca numarul mare de companii care isi promoveaza serviciile de acest tip difuzand live CM 2006 sa se reflecte intr-un numar semnificativ de utilizatori, televiziunea ramanand cea mai importanta in materie de media.

Reprezentantii companiei britanice de telefonie mobila 3, din Marea Britanie, care ofera clientilor sai posibilitatea de a urmari meciurile pe sistem 3G, afirma pentru Reuters ca este imposibil, pentru moment, sa se evalueze impactul acestui serviciu si audienta inregistrata pe mobil. Iar potrivit companiei spaniole Telefonica, ce transmite gratuit meciurile pentru clientii sai de telefonie 3G, nu este de asteptat sa fie relevante cifrele, deocamdata fiind vorba doar de un simplu instrument de promovare a acestui tip de serviciu.

La sfarsitul saptamanii trecute, BBC urma sa anunte primele cifre de rating pentru transmisiile sale pe Internet, pentru publicul din Marea Britanie. In prealabil, reprezentantii postului declarau pentru agentia citata ca este vorba despre un proces de evaluare foarte complex si ca BBC era multumit, pentru moment, „ca nu a crapat intregul sistem“.