Ada Mesesan, membru in Consiliul de Administratie (CA) al Societatii Romane de Televiziune (SRTv), a transmis un punct de vedere in care l-a acuzat pe Claudiu Saftoiu, presedintele-director general (PDG) al Televiziunii Romane, ca vrea sa cumpere cu 270.000 euro drepturile de difuzare a meciului de fotbal Grecia-Romania, fara sa respecte procedurile legale din TVR.

Mesesan a precizat ca le-a transmis, vineri, celorlalti membri ai Consiliului de Administratie al SRTv ca "respinge categoric solicitarea in extremis a conducerii executive a TVR de a accepta achizitionarea meciului de fotbal Grecia-Romania".

"Conducerea executiva a TVR a incalcat procerile legale prin care era obligata sa prezinte CA negocierile purtate pentru achizitionarea meciului, partile implicate si sumele aferente negocierilor. TVR nu este interesata sa-si indeplineasca functia publica de a oferi telespectatorilor un meci de miza, ci este interesata sa toace o suma uriasa, respectiv 270.000 de euro, pentru satisfacerea intereselor personale sau de grup, incalcand procedurile legale. Faptul ca executivul TVR le cere membrilor CA sa voteze prin email, foarte rapid, scoaterea unei sume considerabile din bugetul institutiei fara sa prezinte acte justificative pentru acest demers demonstreaza ca legile dupa care functioneaza si la care trebuie sa se raporteze TVR sunt complet si repetat ignorate/ incalcate de conducerea executiva a institutiei", a declarat Ada Mesesan.

Aceasta a spus ca asteapta un raspuns de la conducerea executiva a TVR, care sa explice "de ce a cedat trustului Intact - Antena 1 difuzarea meciului retur Romania - Grecia care, probabil, are un pret mai redus, dar cu siguranta prezinta un interes mai mare si, implicit, un rating mai mare". "Din aceasta cedare inteleg ca executivul TVR este interesat sa satisfaca interesele comerciale ale Antena 1 si nu cum ipocrit se pronunta, sa satisfaca interesele telespectatorilor", a mai spus Ada Mesesan.

Aceasta a precizat ca va continua sa respinga "toate solicitarile financiare exorbitante propuse de executivul TVR pana cand conducerea executiva nu va da explicatii in fata telespectatorilor, implicit a CA", pentru mai multe cheltuieli, care in opinia Adei Mesesan, sunt "aberante si nejustificate". Aceasta a mai afirmat ca se refera la "achizitionarea masinilor de lux pentru TVR (o masina la pretul de 40.000 de euro)", dar si la "banii pentru vara de lux petrecuta de favoritii executivului TVR sub pretextul realizarii unor emisiuni estivale cu rating jenant", "sumele uriase aprobate de acelasi executiv al TVR repartizate emisiunilor de entertainement din grila de toamna care, de asemenea, inregistreaza un rating rusinos".

Totodata, Ada Mesesan a facut referire si la "bugetul nerusinat stabilit si asumat de executivul TVR pentru deplasarea inutila a PDG al TVR, a directorului stirilor TVR si a altor prezentatori si producatori ai TVR in metropole din Europa si din SUA sub pretextul promovarii imaginii TVR si a Romaniei". "De fapt, scopul a fost cel de turism nerusinat de lux pe banul public din care telespectatorul TVR nu s-a ales cu nimic", sustine Ada Mesesan.

Pe de alta parte, Ada Mesesan a mai spus ca TVR are "contractuali de lux", antamati in scopuri "pur politico-electorale"."Contractele supraestimate incheiate intre TVR si politicieni ai USL (Mihai Sturzu) si analisti/ moderatori aflati in siajul USL, toti acesti «contractuali de lux» fiind antamati de TVR in scopuri pur politico-electorale. Reamintesc faptul ca executivul TVR s-a laudat cu «restructurarea personalului TVR motivand ca aceasta a fost obligatorie pentru reabilitarea financiara a institutiei. Mai mult, executivul TVR a promis ca nu va mai face alte angajari/ contracte de persoane. Iata ca restructurarea cu care s-a laudat executivul TVR a reprezentat de fapt o epurare, scopul real al conducerii executive a TVR fiind transformarea TVR in USL - TV. Totul, pe banul public", a spus Ada Mesesan.

De asemenea, Ada Mesesan a precizat ca va solicita un audit financiar in TVR si va face si o sesizare la DNA.

Pe de alta parte, contactat vineri de MEDIAFAX, Claudiu Saftoiu, presedintele-director general al TVR, a spus ca membrii CA au solicitat reducerea pretului de 270.000 de euro, fapt pentru care TVR nu se mai califica in competitia pentru achizitia drepturilor de difuzare a meciului Grecia - Romania, mansa tur a barajului de calificare pentru Campionatul Mondial de Fotbal 2014.

"Aceasta hotarare de Comitet Director a fost trimis spre avizare Consiliului de Administratie. Acesta s-a manifest pentru, dar cu conditia de a reduce pretul, ori in incercarea respectarii acestei conditii SRTv nu s-a mai calificat in competitia pentru a obtine drepturile de difuzare a meciului dintre Romania si Grecia de la Atena. Am insistat impreuna cu Comitetul Director intr-o formula prudenta de a obtine avizul Consiliului de Administratie, in conditiile in care am obtinut o esalonare a costurilor, dar lucrul acesta a fost de natura sa induca o nesiguranta in votul Consiliul de Administratie. Consider ca decizia finala este o decizie onesta a Consiliului de Administratie, o salut, si in acelasi timp imi exprim regretul ca televiziunea publica nu poate sa transmita meciul tur al posibilei calificari a echipei Romaniei la Campionatul Mondial", a spus Claudiu Saftoiu.

Citeste si:

Totodata, acesta a precizat ca pentru televiziunea publica difuzarea unui meci al nationalei de fotbal a Romaniei este foarte important. "In primul rand pentru ca avem o datorie fata de telespectatorii nostri, fata de cei care platesc taxa TV, dar si pentru ca misiunea publica a televiziunii nationale sa fie indeplinita", a spus Saftoiu.

El a precizat ca TVR nu poate obtine drepturile de difuzare a meciurilor de acasa ale nationalei de fotbal a Romaniei, pentru ca exista un contract intre Federatia Romana de Fotbal (FRF) si Antena 1, prin care toate meciurile de acasa sunt deja angajate in urma unui contract stabilit intre cele doua entitati. "Mai mult decat atat, exista o prelungire la contract pentru meciurile din play-off, asa cum se intampla in cazul de fata. Asa ca meciul retur al play-off-ului pe calificarile la mondiale este deja dat prin contract Antenei 1, potrivit intelegerii dintre FRF si Antena 1", a spus Saftoiu.

El a precizat ca TVR a incercat sa se inscrie "la o licitatie pentru meciurile din strainatate, pentru ca acestea apartin agentiilor de drepturi sportive - acestea sunt patru la numar - si care pun la bataie difuzarea acestui meci (Grecia - Romania, n.r.)". "Noi avem la dispozitie 270.000 de euro, pe care ii puteam plati in sapte rate, pana in luna iunie a anului 2014", a spus Claudiu Saftoiu.

In ceea ce priveste oportunitatea achizitionarii drepturilor pentru acest meci, Saftoiu a spus ca CA-ul TVR a avut loc in 9 octombrie.

"Tragerea la sorti a avut loc in 21 octombrie si atunci am aflat ca picam cu Grecia, si negocierile pentru obtinerea drepturilor de difuzare a meciului Romania - Grecia, care este un meci in deplasare, au inceput in 22 - 23 octombrie. De aceea, nu am putut anunta, informa CA despre lucrul acesta, pentru ca realitatea fotbalistica ne-a adus in aceasta situatie", a mai spus Saftoiu.

El a precizat ca TVR si-ar fi putut permite acest efort financiar, in conditiile in care banii rezultati din vanzarea spatiului de publicitate din timpul meciului ar fi fost de 110.000 de euro.

In ceea ce priveste celelalte acuzatii care i-au fost aduse de catre Ada Mesesan, Claudiu Saftoiu spune ca in luna octombrie a fost audiat la Comisia de cultura si media din Senat, referitor "la aceste zvonuri, interpretari de presa cu privire la achizitia celor 140 de masini (de catre TVR, n.r.), la procedura de achizitie".

"Am explicat acolo in detaliu atat procedura de achizitie, cat si costurile referitoare la lansarea grilei generale a spatiilor TVR. Am avut de acolo un feedback - prin explicarea detaliata, pe documente justificative a tuturor cheltuielilor - un feedback pozitiv, empatic as putea spune, a membrilor Comisiei de cultura si media din Senatul Romaniei, prin care domniile lor au aflat ca televiziunea publica s-a incadrat strict in bugetele pe care le-a antamat in ceea ce priveste dezvoltarea acestor proiecte si ca nu exista in niciun fel o incalcare a legii, nici macar a legilor interne cu privire la procedurile de achizitie si la proiectarea unor evenimente ale televiziunii publice", a spus Saftoiu.

El precizeaza ca achizitia celor 140 de masini este in plina desfasurare, iar procedura de achizitie a fost deja publicata transparent in jurnalul european al achizitiilor publice. "Asteptam sa se deschida procesul de licitatie, iar rezultatul va fi unul cu mult mai putin sub asteptarile celor care s-au panicat ca televiziunea publica cheltuie atat. De fapt, pretul de baza al unui autoturism este de 18.500 de euro, in niciun caz de 40.000 cum s-a vehiculat, dar aceasta nu va fi o suma exacta decat in momentul in care rezultatul procedurii de achizitie va fi facut public", a explicat Claudiu Saftoiu.

"In ceea ce priveste celelelate puncte de vedere, pentru mine este evident clar ca grila pe care am propus-o telespectatorilor romani incepand cu luna octombrie este una care incearca sa aduca in atentie potentialul profesionistilor din televiziunea publica. Faptul ca un membru al Parlamentului este un invitat permanent, dar nu realizeaza emisiunea respectiva, si ma refer la domnul Mihai Sturzu, ne-a fost cumva confirmat printr-o decizie a CNA-ului care permite persoanelor politice sa participe la emisiuni in conditiile in care nu fac propaganda sau nu vorbesc despre un context politic anume. Toate aceste aprobari au fost trecute prin votul Comitetului Director, inclusiv al Consiliului de Administratie. Si din punctul acesta de vedere nu cred ca exista un impediment pentru prezentele de talent (in emisiuni, n.r.) ale unor reprezentanti ai spectrului politic", a mai spus Saftoiu.