Liderul ramane in continuare Epa (prin companiile Euromedia si Betacons, achizitionate anul trecut), care detine un procent de aproximativ 60% din piata si administreaza 11.000 de panouri publicitare. Urmeaza News Outdoor, cu o cota de piata de 14% si cu 3.500 de panouri in toata tara. Pozitia a treia este ocupata, ca si pana acum, de Churchill View, mai nou Affichaje, care detine 1.500 de panouri si 7% din piata OOH.

Daca Epa ne-a asigurat anul trecut ca va influenta si va optimiza piata de profil prin abordarea standardelor de mobilier stradal la nivel vest-european, Affichage aduce ca element de noutate promisiunea unui concept global de publicitate exterioara, care sa integreze armonios panotajul traditional cu mobilierul urban, adaptat la stilul arhitectural al fiecarui oras. Aceasta este, intr-adevar, o problema critica a reclamei stradale autohtone, care irita privirea prin stridenta si ubicuitate. In Vest, primul lucru pe care il poate observa un om familiarizat cu studierea reclamelor este discretia acestora. Ele nu par ca te asalteaza la orice pas pentru ca sunt situate exact acolo unde trebuie sa le gasesti, perfect integrate in ambianta, fara aspectul unui ambalaj din hartie reciclata.

Promisiunile Affichage sunt mari: „Vom implementa un concept global de mobilier stradal customizat pe arhitectura fiecarui oras in parte. In Romania inca nu exista mobilier stradal, astfel ca totul va fi in premiera. In afara de bine-cunoscutele statii de autobuz, noi venim cu un concept nou, conceptul de mobilier stradal, care integreaza in mediul urban diferite elemente de mobilier, tinand cont de stilurile arhitecturale ale oraselor. Ca tipuri noi, amintim toaletele ecologice, cabinele telefonice, coloanele publicitare, harti ale orasului, cosuri de gunoi, parcari de biciclete si, de ce nu?, concepte noi de statii si multe altele. Toate acestea provin de la partenerul Affichage Holding, JCDecaux, precum si tot know-how-ul necesar pentru implementarea acestui concept. De asemenea, vrem sa amintim ca toate aceste tipuri de mobilier sunt desenate de designeri celebri cum ar fi P. Starck, Porsche, Bellini etc.“, ne-a declarat Elvira Munteanu, chief operating Officer Affichage Romania.

Piata outdoor

Jumatate din actiunile companiei austriece Epa apartin grupului Raiffeisen, iar cealalta jumatate e detinuta de o persoana fizica: Heinrich Schuster. In Austria, firma detine peste 40% din piata de outdoor. In prezent, holdingul actioneaza in special pe piata din Europa Centrala si de Est, fiind prezent in 10 tari din acest spatiu, mai ales la Budapesta si in Bratislava.

Pe locul al doilea se afla News Outdoor. Aceasta este o divizie a NewCorp, grup controlat de magnatul media Rupert Murdoch. NewCorp a cumparat in 2000 Exclusiv Media, firma fondata in 1997 de omul de afaceri Elan Schwarzenberg. In septembrie 2001, NewCorp a preluat si DockView Media.

Citeste si:

In ceea ce priveste Churchill View, aceasta a luat fiinta in urma fuziunii, in 2004, a trei companii: Churchill Media, Multireclama si Topmedia Grup. Churchill View este si in prezent, sub noul Brand Affichage, al treilea jucator in clasamentul outdoor, dupa grupul de firme Epa si News Outdoor.

EvoluTia investiTiilor

Conform Poster Publicity, piata OOH in 2005 este evaluata la 27 milioane euro la rate card. Investitiile tabacco au avut o pondere de 19%, urmate de retail 14%, soft drinks & food - 12%. „Anul acesta se asteapta o piata de cel putin 30 milioane. Probabil ca investitiile tabacco isi vor pastra ponderea mare, avand in vedere ca este ultimul an de promovare outdoor, va creste domeniul retail urmat de industria auto si industria telecom (fixa, mobila), considera Elvira Munteanu. Investitiile pe piata OOH au atins cota maxima in 2005, cu sase milioane de euro mai mult decat in 2004 si cu 10 milioane de euro mai mult decat in 2005, apreciaza Poster Publicity. Cota de piata a publicitatii OOH este relativ constanta in ultimii ani. Conform aceleiasi surse, evolutia acesteia se prezinta in felul urmator: 2000 - 8,9%; 2001 - 9,8%; 2002 - 9,4%; 2003 - 9,5%; 2004 - 9,7%; 2005 - 9,48%.

Miza pe investitorii internationali

Companiile de outdoor se pregatesc de doi ani incoace pentru momentul 2007, cand va fi interzisa publicitatea la tabac. Numai din partea celor trei mari advertiseri din domeniul tutunului - Philip Morris, BAT si J.T.I. - investitiile in publicitatea OOH reprezinta 20% din aceasta piata (sursa: Poster Publicity Romania). Ce va inlocui aceasta investitie? Companiile de outdoor conteaza pe investitorii internationali. „Piata romaneasca devine din ce in ce mai atractiva pentru investitorii internationali, astfel ca nivelul investitiilor din afara tarii au crescut semnificativ si vor mai creste in perioada urmatoare, in special datorita aderarii la UE. O crestere spectaculoasa au avut jucatorii din retail. Anul trecut, a intrat pe piata romaneasca Real Hypermarchet, anul acesta intra Baumax alaturi de Auschan. Sunt convinsa ca se vor dezvolta foarte mult din punctul de vedere al promovarii outdoor si domeniul financiar-bancar, asigurarile de sanatate si pensiile private, mai ales daca vor avea sustinere legislativa“, declara Elvira Munteanu.