"In ceea ce priveste violenta armelor, trebuie sa ne asiguram ca aceasta sa nu fie glorificata, pentru ca povestile care le spuneti modeleaza privirea si viata copiilor nostri (...) Povestile pe care le spunem au o anumita importanta. Iar voi sunteti aceia care le povestesc mai frumos ca oricine altcineva de pe pamant. Cine are puteri mari are si responsabilitati mari", spunea Barack Obama, pe 26 noiembrie, in campusul studiourilor DreamWorks din Glendale, California.

A fost o declaratie delicata. Hollywoodul si in special Jeffrey Katzenberg, directorul DreamWorks Animation, se numara printre cei mai generosi sponsori ai Partidului Democrat.

Presedintele american trebuia sa fie atent pentru a nu-si supara pretiosii sai aliati. Obama a tinut insa si la mentinerea impresiei de echilibru: presedintele american care, in ianuarie, la scurt timp dupa masacrul comis in scoala primara "Sandy Hook" din Newtown (Connecticut), a prezentat 23 de masuri de urgenta pentru a lupta contra flagelului violentei cauzate de armele de foc si a cerut in mod public ca partile implicate in acest fenomen sa isi asume responsabilitatile - National Rifle Association (NRA), puternicul lobby al armelor, dar si Hollywoodul.

Este un fapt: violenta din filmele americane a crescut, potrivit unui studiu realizat de Ohio State University si Annenberg Public Policy Center din cadrul Universitatii Pennsylvania. Mai mult decat atat, scenele de violenta armata din filmele "PG-13" (nerecomandate minorilor sub 13 ani) s-au triplat din 1985, anul in care a fost introdusa incadrarea "PG-13". Acestea sunt in prezent la fel de violente ca filmele care au incadrarea "R" (interzise persoanelor sub 17 ani care nu sunt insotite de un adult) sau chiar mai violente.

"Make war, not love" ("Faceti razboi, nu dragoste") - acesta pare sa fie semnalul transmis de Motion Picture Association of America (MPAA), organismul care decide incadrarile filmelor. Harvey Weinstein se vede constrans cu regularitate sa faca apel la verdictul dat de MPAA, asa cum a fost si recent cazul filmului "Philomena", noul lungmetraj regizat de Stephen Frears. Pelicula a primit o incadrare "R", pe motivul ca doua personaje pot fi auzite, de doua ori pe parcursul filmului, pronuntand un cuvant obscen ("fuck").

Alte filme, precum "Skyfall" si "The Dark Knight Rises", au simtit si ele rigorile impuse de MPAA, intrucat au primit incadrarea "PG-13".

"Daca sexul trebuie interzis persoanelor sub 17 ani, atunci acelasi lucru ar trebui sa se intample si cu scenele armate de violenta extrema", afirma Daniel Romer, unul dintre autorii studiului mentionat. De aceeasi parere este si Michael Welner, doctor in psihiatrie: "Asasinii erau prezentati in trecut ca niste monstri; de acum, ei sunt nu numai prezentati ca personaje cu care poti sa de identifici, precum Tony Soprano, ci si ca niste veritabili eroi!"

"Uitati-va la eroii din serialul «Breaking Bad»: spectatorul vrea ca ei sa scape, chiar daca personajele trebuie sa ucida pentru asta. Din punct de vedere cultural, se incalca granita dintre bine si rau", a adaugat el.

Multi americani isi spun insa: "Si ce daca? Doar nu ma apuc sa transez oameni in bucati doar pentru ca ma uit la «Dexter»".

Citeste si:

Daca filmele, serialele TV sau jocurile video ar avea o influenta reala, masurabila asupra comportamentelor umane, atunci oamenii ar sti. Insa niciun studiu stiintific nu a putut vreodata sa dovedeasca acest lucru. Cel putin pana in prezent.

Pe 16 ianuarie, la o luna dupa masacrul comis in Newtown, Barack Obama a solicitat Congresului sa deblocheze 10 milioane de dolari pentru Centers for Disease Control (CDC), principala agentie guvernamentala in domeniul sanatatii publice, pentru a finanta cercetarile despre "influenta jocurilor video si alte medii asupra violentei".

Ideea in sine pare o trimitere directa la Quentin Tarantino. Pentru regizorul unor filme precum "Django Unchained", "Kill Bill" si "Reservoir Dogs", violenta din cinema reprezinta un lucru bun, pentru ca ea este purificatoare: "In mod evident, aceste crime in masa reprezinta o problema care tine de controlul armelor de foc si de institutionalizarea bolnavilor mintali". Acelasi aspect a fost remarcat si de Entertainment Software Association, ce reprezinta puternicul lobby al jocurilor video, intr-un comunicat publicat la putin timp dupa tragedia de la Newtown: "jocurile video violente au la fel de mult succes in alte tari, insa crimele in masa au ramas un element specific american".

Ce se va intampla in continuare? "Nimic, fara indoiala. Cel putin pe termen scurt", afirma autorul articolului publicat pe site-ul nouvelobs.com. In iulie 2012, masacrul din Aurora (statul Colorado), comis intr-o sala de cinema in care rula filmul "The Dark Knight Rises", a scufundat natiunea americana in teroare. Pentru cinci minute. Grupul Warner Bros. a donat o parte din incasari familiilor victimelor, a retras din circulatie trailerul filmului "Gangster Squad", care prezenta un schimb de focuri de arma intr-un cinematograf, si a decalat lansarea acestui film, pentru a suprima scena vizata si pentru a filma cateva scene noi. Insa, in vara din 2013, totul a fost dat uitarii, iar acelasi studio a lansat "Man of Steel", ce prezinta un Superman atat de violent incat site-ul buzzfeed s-a amuzat cerandu-i unui expert in catastrofe sa estimeze costul pagubelor pe care le-ar provoca batalia finala din acest lungmetraj daca aceasta s-ar derula la New York. Bilantul este coplesitor: 129.000 de morti, 250.000 de disparuti si aproape 1 milion de raniti.

Inca de atunci, NRA denunta cu tarie ipocrizia Hollywoodului: Jamie Foxx aparea in spotul "Enough" ("Ajunge!"), inregistrat dupa masacrul din Newtown, care cere o mai buna reglementare a regimului armelor de foc; o saptamana mai tarziu, acelasi actor putea fi vazut pe afisul filmului "Djano Unchained", unul dintre cele mai violente filme ale anului.

Dupa fiecare masacru american, NRA si Hollywoodul incep sa se acuze reciproc si sa se ascunda in spatelui celui de-al doilea si a celui de-al treilea amendament din Constitutia americana.

Scenariul este deja bine rodat. In spatele acestui antagonism de suprafata, in realitate exista o comuniune de interese intre cele doua tabere: intr-un anumit fel, ambele vand arme. Atunci cand Wayne LaPierre, vicepresedintele excutiv al NRA, spune ca "singurul fel de a stopa un raufacator care are o arma este de a i se opune altcineva tot cu o arma", opozantii lui i-au spus ca se crede intr-un film cu Arnold Schwarzenegger. Dupa masacrul din Newtown, in timp ce filmul "Masacrul din Texas 3D/ Texas Chainsaw 3D" se instala confortabil pe primul loc in box office-ul nord-american, vicepresedintele Joe Biden s-a intalnit cu reprezentantii industriei de divertisment. Operatiunea a reamintit imediat de evenimentele de dupa 11 septembrie cand, inca o data, Hollywoodul a fost aratat cu degetul: atentatele au semanat cu scene din filme precum "Minciuni adevarate/ True Lies" si "Greu de ucis". Intr-o prima faza, studiourile hollywoodiene au parut ca se caiesc, amanand lansarea filmului "Collateral Damage" si stergand prin programe digitale imaginile cu Turnurile Gemene din filmul "Zoolander".

Anumiti scenaristi chiar si-au oferit serviciile Pentagonului pentru a concepe scenariile unor posibile atacuri teroriste, semanand putin cu personajul jucat de Robert Redford in "Cele trei zile ale condorului", in care protagonistul citeste romane de spionaj in cautarea unor idei noi si a unor semnificatii ascunse. Insa acele rezolutii au fost repede uitate.

Masacrele recente au obligat Hollywoodul sa isi faca o introspectie sincera. Cel de la Newtown, in special, din cauza celor 26 de morti, din care 20 erau copii. Multi dintre actori sunt si ei parinti. Singura problema este ca violenta pare sa fie viagra box office-ului american. Blockbusterurile marilor studiouri, realizate cu bugete uriase, se numara printre cele mai bune produse de export ale Americii.