Agentiile de publicitate din Romania ar trebui sa copieze modelul Suediei, o tara mica, dar care a investit foarte mult in publicitate si cresterea educatiei in scoli, a declara pentru wall-street.ro, Adrian Botan, vicepresedinte pentru excelenta creativa in cadrul McCann Erickson pentru zona Europa Centrala si de Est.

In 2013, McCann Erickson Romania a castigat anul trecut trei premii Cannes Lions la Festivalul International de publicitate de la Cannes, cel mai important eveniment din domeniu, pentru Campania „Biblioteca digitala Vodafone” si opt premii in cadrul Festivalului Golden Drum din Slovenia, cel mai mare astfel de eveniment din Europa Centrala si de Est.

Botan conduce zona de creatie a McCann Erickson pentru 17 tari din regiunea CEE, printre acestea numarandu-se Rusia, Turcia, Polonia, Cehia, Ungaria si Romania.

Printre cei mai importanti clienti ai McCann Erickson Romania se numara The Coca-Cola Company, Nestlé, Vodafone, L’Oréal, MasterCard Europe, Heineken, Kandia Dulce, Dedeman si Caroli.

O noua divizie: shopper marketing

De asemenea, compania are cinci clienti internationali (printre care operatorul telecom Bite), acestia generand in jur de 30% din cifra de afaceri a companiei. In urma cu doi ani, McCann Erickson a avut o cifra de afaceri de circa 49,8 milioane de euro, insa in jur de 70-80% din business il reprezinta bugete de media. Grupul McCann Worldgroup Romania are afacerile de media si creatie inregistrate pe aceeasi companie, B.V. McCann Erickson.

Pentru anul acesta, managementul este interesat sa atraga clienti din domenii precum banci, asigurari si auto.

„Anul trecut piata a fost stabila, dar in 2014 o sa sa creasca pe digital si shopper marketing. De exemplu, in cazul nostru in jur de 90% dintre campanii pornesc acum din digital. De asemenea, in 2013 am facut o investitie si am lansat o divizie de shopper marketing care este condusa de Alina Nitu. Si asteptam clienti. Creativ a fost un an mai bun decat altii pentru toata piata, pentru ca au fost castigate premii la Golden Drum, dar si la Eurobest. Iar treaba asta arata ca ROM a ambitionat lumea in piata. De exemplu, cand am vazut ideea pe care a avut-o GMP pentru campania <<Why don’t you come over>> ne-am gandit ca era ideea la care trebuie sa ne gandim si noi pentru ROM. Trebuie ca pe viitor sa ne valorificam mai mult gandurile locale pentru ca acum cand mergi in strainatate la festivaluri si spui ca vii din Romania, oamenii deja spun: <<Daaa…Romania!>>”, afirma Botan.

Intre cele mai creative tari din Europa Centrala si de Est, conduse de Adrian Botan, se numara Polonia, Cehia si Romania, tara noastra castigand an de an numeroase premii la Golden Drum, in Slovenia, cel mai important festival de creatie publicitara din CEE.

„Noi suntem peste potentialul nostru economic. Daca te uiti la Golden Drum suntem in top trei mereu fara sa fim in top 3 piete ca venituri. Nu este ceva ce se intampla intr-un an, ci an de an. La nivel european, cred ca cele mai puternice tari in privinta creativitatii sunt Germania si Franta, iar pe locul al treilea ar fi Suedia, o tara mica, dar cu o cultura extraordinara. Ei au inventat stilul sec de a face publicitate. Cel putin in zona digitala sunt piata cea mai dezvoltata ca si creativitate. Noi am putea copia modelul scandinav si am putea lua exemplul Suediei, o tara mica, dar cu investitii mai mari in scoli”, afirma Botan.

Avem nevoie de cativa ani si de crestere economica pentru a deveni "Argentina Europei"

In urma cu doi ani si jumatate, Adrian Botan, poate cel mai premiat publicitar din Romania, spunea ca si-ar dori ca tara noastra sa devina un fel de „Argentina a Europei”.

„Ne-ar mai trebui cativa ani ca sa poate vedea acest lucru. Noi avem deschidere, dar mai trebuie sa creasca si economia si sa se ambitioneze si alte agentii din piata. Din pacate, anul acesta piata a dat inapoi. De asemenea, ar fi frumos sa se intoarca si creativii care au plecat in anii anteriori in alte tari”, afirma Botan.

Printre acestia se numara Mihai Coliban care acum este director de creatie la BBDO Moscova, Ema Prisca (director de creatie la Windfor Communication, in Georgia), Mihai Botarel (Associate Creative Director la Dentsu in New York).

Mai greu sa angajezi entry-level

El adauga ca situatia economica, dar mai ales scaderea nivelului educatiei a influentat masiv recrutarea angajatilor in publicitate.

„Ar trebui sa ne uitam la tari care sunt o pepiniera de talente, care au scoli mai bune, sisteme universitare mai bune. Pentru ca acest lucru se vede in recrutare. In urma cu cativa ani, cererea era mai mare, dar si oferta era mai mare. Acum este mai greu sa angajezi entry-level. Pe masura ce piata devine mai competitiva, trebuie sa iti alegi foarte bine oamenii”, explica Adrian Botan, un creativ cu 17 ani de experienta in publicitate, dintre care 16 petrecuti in cadrul McCann Erickson Romania.

Angajatii McCann Erickson Romania au in medie 26-27 de ani.

Sfaturi pentru tinerii care vor sa lucreze in publicitate:

1. Sa stie cu se mananca publicitatea, sa citeasca, sa aiba o baza teoretica. Talentul nu este doar ceva cu care te nasti, in publicitate este vorba de un talent muncit.
2. Ar fi ideal sa aiba un portofoliu pe care sa si-l faca undeva in scoala sau intr-o agentie. Trebuie sa dezvolte mici campanii pentru a avea o baza de discutie cand vin la interviu. La noi se comenteaza mai mult decat se face. De exemplu, la un moment dat existau „Olimpiadele comunicarii”. Era un eveniment care ii obliga pe studenti sa faca campanii. Asa inveti sa faci o campanie si sa o vinzi. Multora le place jobul, dar mai mult cum suna, nu neaparat ce inseamna.
3. Sa fie pasionati pentru ca nu reusesti daca nu ai pasiune. Publicitatea este un domeniu care cere foarte mult timp, care inseamna cercetare. Este vorba de foarte multa munca suplimentara si cred ca foarte putini dintre cei care vor sa lucreze sunt pregatiti din punct de vedere.
4. Sa fie pregatiti sa li se respinga ideile. Trebuie sa fii rezistent si sa ai curaj sa poti discuta despre ideile pe care le ai. De exemplu, cred ca cei care sunt studenti la arte sunt putin mai pregatiti decat ceilalti. Cand eram student la arhitectura, primul lucru pe care l-am invatat nu a fost sa desenez, ci sa ma expun, sa arat ce am creat. Daca nu ai puterea sa spui o prostie, te cenzurezi si poti pierde.

McCann Erickson face parte din McCann Worldgroup Romania, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare la nivel local, alaturi de agentia de digital MRM Worldwide Romania, agentia de media Universal McCann, cea de marketing experiential Momentum si de cea de relatii publice McCannPR.
Reteaua globala MRM Worldwide face parte din McCann WorldGroup si are 64 de birouri in 37 de tari.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri