Piata autohtona a publicatiilor gratuite este din ce in ce mai diversificata si destul de ampla, aproximativ 180 astfel de publicatii existand la ora actuala in Romania. Intrebarea care se pune pregnant este insa daca ele vor pune monopol pe piata autohtona a publicatiilor platibile, mai ales ca avem exemplul suedezilor, unde, la mai bine de 10 ani de la aparitia primului cotidian gratuit, distribuit in mijloacele de transport in comun, ziarele de acest tip au ajuns a fi cele mai citite. Incet dar sigur, ele s-au impus la New York, Madrid, Paris si Stockholm, piata autohtona fiind si ea din ce in ce mai “amenintata” de presa gratuita.

Ne bucuram cand gasim locurile cele mai atractive pentru o plimbare sau aflam unde si cat trebuie sa platim pentru o sedinta de vibromasaj, unde putem sa vedem un stand-up comedy sau ne informam asupra locului unde ne putem petrece un weekend placut cu prietenii. Pentru asta s-au “nascut” revistele “24-FUN”, “Zile si Nopti” si “Sapte Seri”. Chit ca apeleaza la un rebrand sau ca isi largesc aria de distributie, tirajele acestora cresc pe zi ce trece mai ales datorita dezvoltarii retelei nationale, nu numai ca numar de copii ci si in ochii advertiserilor.

Anul trecut, in iunie, “B-24-FUN”, actuala “24-FUN” avea nu mai putin de 50.000 de exemplare numai in Bucuresti, in timp ce “Sapte Seri” avea un tiraj de aparitie de 60.000 de exemplare in capitala. In prezent, in plus fata de zona Bucurestiului, revista are un tiraj de peste 120,000 de exemplare in tara si 60,000 in Bulgaria, editia de Sofia.

In cazul revistei “Zile si Nopti”, care are dezvoltata deja o retea nationala de 14 editii, la ora actuala fiind cea mai mare din tara, “distributia se face in 29 de orase, intr-un tiraj bilunar de 195.000 exemplare, saptamanal pentru Timisoara si bilunar pentru celelalte orase. Intentia reprezentantilor afacerii 'Zile si Nopti' este aparitia, pana la sfarsitul acestui an a altor patru editii, tirajul urmand astfel a creasca pana la aproximativ 250.000 de exemplare”, a precizat pentru Wall-Street Tiberiu Anghel, general manager al revistei.

''Gratuit'' pe 800.000 de euro

Cat despre profit, daca unele inca nu beneficiaza de unul, cum este cazul cotidianului gratuit “Compact”, aparut recent pe piata, lucrurile incep abia de acum sa ia amploare. Desi investitia de lansare a publicatiei a fost de 200.000 de euro, ”inca nu putem vorbi despre profit. Avem 20 de jurnalisti dintr-o echipa de 30, scoatem in print si distribuim 150.000 copii pe zi. Acest lucru nu este gratuit si necesita timp pana sa devina profitabil. Dar daca ne uitam la tari precum Elvetia sau Italia, vom vedea ca publicatii similare au devenit profitabile dupa 3-5 ani, dar au devenit rapid cele mai mari publicatii din tara dupa numarul de cititori si cateva dintre ele au devenit vaca de muls”, declara pentru Wall-Street Marco Stettler, director executiv al cotidianului “Compact”.

Si totusi, pentru a va face o idee asupra castigurilor din aceasta afacere gratuita, este bine sa mentionam ca pe anul 2005, cifra de afaceri a revistei “Zile si Nopti” a fost de aproximativ 800.000 euro, estimarile pentru anul 2006 fiind dintre cele mai pozitive, preconizand ca vor fi cresteri de 40-45%. Si revista "Sapte Seri" a inregistrat anul trecut venituri de 1,7 milioane de euro, pentru anul acesta estimandu-se cresteri semnificative.

De unde acesti bani? Raspunsul este simplu: publicitate! Cu cat cititorii devin mai interesati de o publicatie gratuita, care pe deasupra isi extinde aria de distributie, advertiserii devin preocupati de investitii in afacere. Daca in general, in media investesc tot trusturile media sau societatile de investitii financiare, exista si cazuri particulare, ca in cazul publicatiei “Zile si Nopti”.

“Cu toate ca suntem asociati cu o firma foarte mare de distributie, 'Gabi’s & Papa Reale', am preferat sa dezvoltam afacerea sanatos. Nu am angajat oameni ci am vandut francize micilor agentii de publicitate care-si dezvolta o afacere bazata pe revista Zile si Nopti”, sintetizeaza Tiberiu Anghel.

Agentiile de publicitate au fost receptive la aparitia pe piata a cotidianului “Compact”, asta fiindca duceau lipsa unei publicatii care sa se adreseze unui public cu media de varsta de pana la 35 de ani si pe care sa-l fidelizeze. “Asteptam sa primim bani din publicitate care erau pana acum cheltuiti pe outdoor sau media electronice”.

Ca principali investitori in acest business sunt de la nume importante pana la mici brand-uri dintr-o varietate de sectoare: de la AAA Autos la Vodafone. „Compact atrage banii din publicitate din segmente care sunt focusate pe tineri, asa cum sunt hypermarketurile, mall-urile, operatorii de telefonie, IT, masini, servicii financiare, educatie, la fel si calatorii, entertainement & going out”, precizeaza Stettler.

Independent vs. trustizat

Citeste si:

“Faptul ca Ringier Romania a publicat 'Compact' reprezinta un urias avantaj. Beneficiem de experienta publicistica nationala si internationala, avem suport pe toate nivelurile, am inceput cu o infrastructura grozava si nu in ultimul rand ne putem optimiza oferta luand in considerare celelalte publicatii ale noastre din Romania”, precizeaza pentru Wall-Street Marco Stettler.

Reprezentantul "Compact" nu considera ca efectul cresterii lor va fi unul de canibalizare asupra altor publicatii, chiar si din trust, cum ar fi “Libertatea”. Si totusi, daca ar fi existat cu adevarat, de la aparitia noastra pe piata, un efect cat de mic de canibalizare, nu este mai bine sa te canibalizezi pe tine insuti decat sa o faca altcineva inaintea ta?”, completeaza Stettler.

Alta “trustizata” este revista “24-FUN”, care initial a fost localizata doar in Bucuresti, extinzandu-si mai apoi reteaua in Cluj, Timisoara, Arad, Brasov, Iasi si Constanta. Evolutia ei a fost una de mare amploare, mai ales ca publicul a fost atras de continutul propriu al revistei: comentarii, recenzii, sfaturi, jurnale ale personalitatilor din varii domenii de activitate. Daca acum cinci ani, „B-24-FUN” era doar o lista cu locatii si meniuri, actualul „24-FUN” a devenit o sursa de informatie valida, „cel mai tare ghid din Romania”, dupa cum se autoproclama in logo-ul lor.

Publicatiile de corporatie au evoluat, anul trecut unele ajungind la 180.000 de copii pe luna, cum este cazul ghidului HBO sau a revistei de film HBO. Ghidul a crescut de doua ori in ceea ce priveste tirajul din 2002 pina in 2005. Revista „Blu“, de la Sensiblu, a crescut cu peste 50.000 de numere din toamna anului 2004, cind s-a lansat pe piata, pina in iunie 2005.

In afara unui trust dar cu o conceptie inovatoare, „Zile si Nopti” „editeaza in sistem de franciza de peste 6 ani si a reusit, prin acest sistem, sa dezvolte in fiecare din cele 14 editii si 29 de orase cate o afacere bazata pe revista noastra”, afirma Anghel. La nivel de publicitate nationala, revista isi mentine relatiile cu agentiile de publicitate prin firma francizorului, Zile si Nopti Media Shop.

Cu toate acestea Anghel sustine ca apartenenta la un trust poate atrage volume mari de publicitate nationala prin pachete media, „dar din pacate aceste publicatii nu sunt acordate la piata locala iar pe termen lung acest lucru se va simti. In plus, atata timp cat nu apartinem unui grup de presa putem sa ne promovam prin toate canalele media si sa avem relatii de afaceri cu toata media. Un trust din pacate se promovaeaza doar prin canalele lui media si isi restrange astfel mijloacele”, completeaza Tiberiu Anghel.

Cea mai mare amploare pe harta publicatiilor gratuite a fost luata in SUA, cand publicatiile independente s-au dezvoltat pentru a contesta suprematia „celor mari”, dar esecul lor a fost unul drastic, pentru ca in scurt timp au deveni „fituici” vizualizate doar pentru programul TV. Dupa dezvoltarea celei mai mari retele de asemenea ziare din lume, Metro International, se vehicula pregnant ideea ca presa gratuita va inlocui cotidianele traditionale, care se bazeaza pe tiraj.

Metro International a inceput cu o publicatie gratuita in 1995, iar acum editeaza peste 59 de editii in 83 de orase, fiind unul dintre cele mai mari cotidiane gratuite din lume. Alte reusite pe acest segment au fost inregistrate in Spania, unde aproape jumatate din ziarele tarii sunt gratuite, iar tirajul cel mai mare il are un astfel de cotidian. Succesul similar inregistrat si in Franta a declansat proteste violente ale sindicatelor jurnalistilor inca din 2003, marile publicatii temandu-se de pierderi considerabile.

Invazia publicatiilor gratuite incepe de la UE

Totusi este mai bine sa fim prevazatori in ceea ce priveste segmentul publicatiilor gratuite in Romania, asta pentru ca esecul publicatiei “Metrobus” a lasat un gust amar, la inceputul acestui deceniu, temerarilor care au lansat un cotidian gratuit, distribuit in autobuze si metrou. Asteptam insa integrarea in Uniunea Europeana, pentru a observa involutia sau dimpotriva a acestui tip de publicatii pe piata autohtona de media.

Daca unii sustin faptul ca odata ce publicul este bine targetat, advertaiserii devin interesati de investitii si promovare a publicatiilor gratuite, si ca asta se va intampla automat dupa integrarea in UE, altii sunt mai sceptici: “Dezvoltarea presei gratuite nu are legatura cu integrarea in UE. Elvetia de exemplu nu este in UE si are doua publicatii gratuite de succes in timp ce Germania, una dintre cele mai importante piete in UE, nu rae o publicatie gratuita gen 'Compact', spune Stettler pentru Wall-Street.