Informatia a fost facuta publica in timpul discutiilor din sedinta de joi a CNA, la care au fost prezenti mai multi reprezentanti ai companiei de telecomunicatii RCS&RDS. Potrivit documentatiei primite de membrii CNA, RCS&RDS a solicitat modificarea structurii televiziunilor pe care le detine, prin includerea unui procent de 20% publicitate care va consta in promovarea produselor si serviciilor de programe din portofoliul companiei.

RCS&RDS vrea sa difuzeze un procent de 20% publicitate

Compania RCS&RDS detine un numar de 13 televiziuni autorizate, dintre care 6 cu difuzare prin satelit si 7 cu difuzare prin retele de comunicatii electronice. In prezent, televiziunea de stiri Digi 24 (si statiile locale aferente de la Timisoara, Oradea, Iasi, Craiova si Constanta) nu difuzeaza publicitate, potrivit grilei de aprobate de CNA. Insa, acum, RCS&RDS vrea sa difuzeze un procent de 20% publicitate, fapt pentru care vrea sa diminueze programele de informare de la 60% la 50%, programele educative, culturale si religioase de la 30% la 25%, iar programele de divertisment de la 10 la 5%, potrivit Mediafax.

De asemenea, RCS&RDS a solicitat CNA ca televiziunea locala Digi 24 Galati - care nu emite inca, aflandu-se in procedura de autorizare - sa difuzeze 20% din grila sa publicitate, atunci cand va fi lansata.

Pe de alta parte, RCS&RDS a solicitat CNA difuzarea de publicitate si pe televiziunea de filme Digi Film 1 (care are si un canal secundar Digi Film 2 premium), dar si pentru televiziunile de documentare Digi Life (canal secundar Life channel), Digi World (canal secundar World Channel) si Digi Animal World (canal secundar Animal World Channel).

Mai multa publicitate la televiziunile de sport

Conform intentiilor RCS&RDS, toate aceste televiziuni isi vor reduce procentul de filme difuzate, respectiv de documentare difuzate de la 100% la 80% si vor difuza publicitate 20%. Totodata, RCS&RDS a solicitat CNA cresterea procentului de publicitate de la televiziunile Digi Sport (canale secundare Digi Sport 1, Digi Sport 2, Digi Sport 3 si Digi Sport Plus), de la 2,50% la 20%, mentinerea procentului de programe de informare (15%) si reducerea programelor de divertisment si a altor tipuri de programe (de la 82,50% la 65%). Televiziunile Digi Sport au introdus pentru prima data publicitate pe 2 iunie 2011, respectiv un procent de 2,50%.

Toate aceste solicitari privind introducerea difuzarii de publicitate pe toate televiziunile sale, inclusiv pe postul de stiri Digi 24, au fost facute de RCS&RDS pe 3 februarie. A doua zi, pe 4 februarie, CNA a publicat pe site-ul propriu noua lista "must carry" (care stabileste televiziunile obligatorii la retransmisie pentru toti cablistii din Romania, in anul 2014). Pe aceasta lista, la pozitia 13 se afla si televiziunea Digi 24.

Ce spune CNA

CNA nu a luat inca in discutie, in sedinta de joi, aceste solicitari ale societatii RCS&RDS. In schimb, CNA a discutat in sedinta de joi cu reprezentantii RCS&RDS cu privire la situatia televiziunii Digi 24, care nu este retransmisa de unii dintre cablistii din Romania.

RCS&RDS a transmis CNA si o adresa prin care a solicitat anularea/ revocarea actelor administrative prin care Consiliul a aprobat modificarile de grile de programe ale UPC si Romtelecom fara includerea programului Digi 24, fapt care, in opinia RCS&RDS, incalca articolul 82 din Legea audiovizualului.

Citeste si:

RCS&RDS spune in adresa ca face aceasta solicitare "avand in vedere faptul ca, in sedintele din 20 martie si 25 martie, CNA a aprobat modificarea grilelor de programe ale principalilor distribuitori de servicii audiovizuale, in speta UPC si Romtelecom, fara includerea programului «must carry» Digi 24" si "avand in vedere faptul ca programul Digi 24 se afla pe locul 13 in lista «must carry» valabila in cursul acestui an".

De asemenea, RCS&RDS a solicitat aprobarea acestor grile de programe numai cu includerea programului "must carry" Digi 24, in conformitate cu articolul 82 din Legea audiovizualului. In plus, RCS&RDS a solicitat CNA sa repuna pe ordinea de zi si sa rediscute modul in care distribuitorii de servicii de programe respecta principiul "must carry" cu privire la introducerea in structura serviciilor lor de programe, atat in sistemul analogic, cat si in sistemul digital, a televiziunii Digi 24.

Abonatii Romtelecom nu vor putea sa vizioneze programele difuzate de Digi 24

Consiliul National al Audiovizualului a aprobat, in sedinta din 25 martie, grilele de cablu ale companiei de telecomunicatii Romtelecom (analogic si digital), in care nu se regaseste Digi 24, televiziunea de stiri a companiei de telecomunicatii concurente RCS&RDS. Acest lucru inseamna ca abonatii Romtelecom nu vor putea sa vizioneze programele difuzate de Digi 24.

Totodata, in 25 martie, CNA a aprobat si grila unei alte societati de cablu - N.C.S. Telnet Catv SRL din Moinesti, judetul Bacau -, care nu include si Digi 24. Deciziile au fost luate cu opt voturi "pentru" (Lorand Turos, Monica Gubernat, Viorel Vasile Buda, Laura Georgescu, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Rasvan Popescu si Radu Calin Cristea) si doua "impotriva" (Florin Gabrea si Narcisa Iorga) in cazul grilelor de cablu ale Romtelecom (analogic si digital).

Pe de alta parte, in sedinta din 20 martie, Romtelecom a primit si aprobarea Consiliului de modificare a grilei sale in reteaua IPTV, tot fara televiziunea Digi 24. In aceeasi sedinta din 20 martie, CNA a aprobat si grilele de cablu ale UPC Romania, in care nu se regaseste Digi 24.