Ratingul este menit sa dea investitorilor siguranta necesara atunci cind doresc sa-si plaseze banii intr-o anumita afacere. El tine cumva loc de garantie, acordind un anumit calificativ unei companii, oferindu-i astfel credibilitate in fata investitorului. „Din pacate, in Romania nu exista o agentie de rating, poate si pentru ca in tara noastra piata nu este inca suficient de dezvoltata“, afirma Valentin Cudric – Corporate Finance Director – EFG EuroBank Finance S.A.

Pasii

Primul pas in obtinerea ratingului este selectarea uneia dintre cele trei agentii de rating din lume (Standard&Poor's, Fitch si Moody's.), care sa vina sa faca studiul si sa emita un rating, care va fi reactualizat si in anul urmator in functie de datele financiare ale companiei. Obtinerea ratingului pentru o companie este influentata de ratingul de tara, peste care se intimpla destul de rar sa se treaca, de ratingul sectorului de activitate (imobiliarul si domeniul constructiilor fiind vazute, in general, ca sectoare riscante), de evolutia financiara a companiei respective, de calitatea managementului si de strategia de dezvoltare a acesteia. De regula, companiile primesc o data cu ratingul un fel de eticheta, care uneori poate aduce beneficii sau nu in functie de modul cum este perceputa de investitori.

„Dupa parerea mea, un rating este adresat persoanelor sofisticate, unei minoritati din lumea financiara care cunoaste acest standard si extrage invatamintele. Este un fel de cod al bunelor maniere, dar poate fi periculos pentru ca, daca esti etichetat intr-un anume fel, de exemplu la un standard B minus, sa nu cumva sa sperii actionarii sau clientii“, zice Dan Ioan Popp (foto), presedintele Impact. Nicaieri in lume nu exista o agentie de reglementare care sa autorizeze oficial agentiile de rating. De aceea e greu ca o agentie de rating nou infiintata sa poata concura cu cele trei mari agentii care deja si-au creat un renume: Standard &Poor's, Fitch si Moody's.

Cum e in Romania

In tara noastra exista totusi citeva entitati puternice, care reusesc sa absoarba credite sau imprumuturi care au rating. Una dintre acestea este chiar municipalitatea Bucurestiului, care are rating si mai sint alte 15-20 de societati foarte puternice, de genul CFR Marfa, Petrom, Rompetrol, care apeleaza la sume de sute de milioane de euro, atrase de pe pietele internationale pentru derularea unor afaceri de mare anvergura.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4605&art=211&cHash=c29bec5261