Print-ul si Radio au atras fiecare cate 6% din bugetele de advertising, in timp ce alte medii au atras 9%.

Dupa scaderi continue, din 2009, ale pietei de media advertising, bugetele nete s-au stabilizat in 2013 si este de asteptat ca acestea sa ramana la niveluri similare si anul acesta. Intreaga piata de publicitate s-a ridicat in 2013 la circa 305 milioane de euro, urmand sa creasca anul acesta cu doar 1 milion de euro, pana la 306 milioane.

Investitiile de publicitate in TV au ramas constante in 2013 fata de 2012, si vor ramane la valori similare si anul acesta, la circa 193 mil. de euro. Print-ul a urmat trendul ultimilor ani, scazand in 2013 cu 3 milioane de euro, pana la 19 milioane de euro. Anul acesta piata va scadea pana la 17 milioane de euro.

Investitiile de publicitate in Radio au ramas constante in 2013 fata de 2012, la o valoare de circa 19 milioane de euro, urmand sa se reduca cu 1 milion de euro anul acesta.

Publicitatea OOH (out of home – n.r.) continua sa scada, de asemenea, urmand ca in 2014 sa aiba un declin de 1 milion de euro, pana la 27 de milioane.

Internetul este singurul mediu care va inregistra crestere, de la 46 de milioane de euro estimarea in 2013, la 50 de milioane de euro anul acesta. Aceasta suma include si investitiile in Google si Facebook, adica peste jumatate din valoare.

Piata de advertising TV

In primul trimestru al anului, ProTV a ramas lider de piata (pondere de 18,4%), cu un punct procentual crestere in audienta pe intreaga zi si 3 puncte procentuale crestere in Prime Time. CME si Intact Group vor continua batalia pentru leadership si in 2014, Antena 1 avand o cota de piata de 14,2% in 2013.

Per total, televiziunea detine 63% din piata totala de advertising, in scadere cu 1 punct procentual fata de 2012.

Profilul privitorilor indica faptul ca Prima TV, Kanal D si Antena 1 au preponderent audienta feminina, in timp ce Pro TV reflecta o audienta egala intre sexe. Kanal D atrage audienta in special din orasele mici si medii, comparat cu celelalte canale care atrag audiente in special din orase medii si mari.

Citeste si:

Romanii petrec inca mult timp in fata televizoarelor, media fiind de 5,7 ore/zi (18-49 de ani, zone urbane).

Piata de online advertising

Piata de online advertising din Romania va creste anul acesta cu 8% fata de 2013, pana la o valoare de circa 50 de milioane de euro, conform celui mai recent studiu Media Fact Book.

Suma include investitiile in retele sociale si Google. Exceptand acestea, piata de online advertising din Romania s-a ridicat in 2013 la circa 22 de milioane de euro. Adaungand investitiile companiilor in Google si retele sociale, mai ales Facebook, piata s-a ridicat la o suma de 46,2 milioane de euro.

Conform Media Fact Book, circa 53% dintre gospodarii sunt conectate la Internet. Video advertising-ul a castigat mult teren, mai ales de la lansarea locala a YouTube; Facebook ramane cea mai importanta retea sociala, cu peste 7 milioane de utilizatori in Romania.

"Avand in vedere cresterea apetitului consumatorilor pentru continut vizual, estimam ca online video advertising-ul va creste consistent in 2014". In paralel insa, display advertising-ul va scadea, 2013 marcand primul an in care acest tip de publicitate a scazut sub ponderea de 50% din totalul bugetelor, reteaua Google detinand 41% din total - tot sprijinita de YouTube. Display-ul s-a situat in 2013 la 48% din piata.

"Romania inca duce lipsa de canale video on demand, oferta fiind foarte limitata. Lipsesc giganti precum Hulu, Netflix sau Google Play Movies, desi cererea locala pentru astfel de servicii este, in mod clar, in crestere, si retelele actuale pot sustine aceste canale".

Piata de print

Venituri din advertising pe segmentul de print au scazut continuu (si) in 2013, presa scrisa fiind depasita de articolele online - practic mare parte din continutul de pe print poate fi accesat online, mai rapid, mai comod. Mai mult, retele de distributie au intrat in faliment in 2013, impiedicand revenirea acestui sector. Scaderea circulatiei ziarelor si revistelor a dus, inevitabil, la scaderea audientei si deci a veniturilor din publicitate.

Tabloidele, ziare de scandal, au ramas preferatele romanilor si cele care genereaza cele mai mari venituri pentru publisheri. In incercarea de a creste profitabilitatea, unii publisheri au ales sa se ocupe de vanzarea de publicitate intern (Adevarul Holding), iar altii pur si simplu sa inchida titluri (Mediafax Group), in timp ce alti jucatori au fuzionat (Burda si Sanoma Hearst).

Advertising la radio

Radio a avut un an de stagnare in ceea ce priveste veniturile generate din advertising, genreand venituri similare cu 2012, de 19 milioane de euro. A fost un an in care retelele de radio au incercat ori sa isi consolideze pozitia ori sa castige cota de piata prin campanii de marketing agresiva, evenimente, concerte si pachete radio+social media.

In 2013, audienta radio a fost similara cu cea din 2012, atat in Bucuresti cat si in alte zone urbane. Weekendurile au adus cresteri importante ale audientei, de 3,4% la nivel urban si de 2,7% in Bucuresti, in special datorita turismului de final de saptamana.

Si in 2013, cei mai multi au ascultat radio acasa (71,1%), cu o crestere importanta a timpului de ascultare al radio-ului in masini (34,3% asculta in masini la radio).

Top investitori

Principalele categorii de investitori au ramas similare cu cele din 2012, liderii fiind sectorul telecom, cosmetice/igiena si produse medicale. Principalul retailer care a investit in advertising a fost Lidl. Categoria de ElectroIT a intrat in top 10, inlocuind Masinile.

Foto: Shutterstock

Sursa foto: Barbati uitandu-se la billboard: Shutterstock