Publicitatea standard si de tip barter a fost in crestere cu 13%, in timp ce mica publicitate a fost in scadere, comparativ cu aceeasi perioada din 2013. 10 sectoare de activitate cumuleaza 65% din totalul investitiilor in publicitate. Topul marcilor care au investit cel mai mult in publicitate s-a schimbat, pe primele locuri situandu-se in perioada monitorizata, Zdrovit si Lidl, in locul companiilor de telefonie Orange si Vodafone.

Studiul MIP permite analizarea campaniilor de publicitate derulate prin peste 200 dintre cele mai relevante publicatii nationale, locale si regionale, opt statii radio nationale, aproximativ 3.000 de site-uri web, precum si 13 cele mai importante companii de OOH, BRAT punand la dispozitia membrilor sai informatii complete in acest sens, care pot fi folosite pentru dezvoltarea propriilor produse.

Incepand cu luna iulie, BRAT a introdus in MIP acelasi arbore de clasificare a marcilor utilizat si la monitorizarea TV, precum si o noua interfata. Aceste schimbari permit beneficiarilor sa faca mai rapid si mai usor analize pentru cele cinci medii monitorizate, denumirile si clasificarile produselor, serviciilor, grupurilor de produse si ale sectorului de activitate fiind acum comune. MIP permite astfel analize ale investitiilor publicitare ale unui client, unei marca sau unui sector, analize de competitie sau de piata pe o clasificare comuna.

Prezentam in continuare principalele tendinte de pe piata de publicitate din Romania, din prima jumatate a anului 2014, asa cum reies ele din MIP.

Tendinte generale in piata investitiilor in publicitate

In primul semestru din 2014 au fost investite aproximativ 284 de milioane de Euro (valoare ratecard) in publicitate in mediile (presa scrisa, radio, online si OOH) monitorizate in studiul de Monitorizare a Investitiilor in Publicitate (MIP), realizat de BRAT.

Publicitatea standard/barter reprezinta aproximativ 78% din totalul volumului de publicitate, in timp ce promovarea de produse media (presa scrisa, site-uri web, statii radio sau tv) de tip self-promotion sau cross–promotion a inregistrat aproximativ 15%.

Citeste si:

Mica publicitate constituie aproximativ 2% din totalul semestrul I 2014, iar alte tipuri de publicitate (ex: parteneriatele media, campaniile pro-bono) au insumat aprox. 5%.

In ceea ce priveste volumele investite in publicitate pe fiecare mediu monitorizat, presa scrisa a avut 36% din totalul volumelor monitorizate, radioul – 38%, online-ul – 19%, iar OOH – 9%.

13% crestere pentru publicitatea standard/barter

Volumele totale de publicitate au inregistrat in semestrul I din 2014 o crestere per ansamblu de aproximativ 3% fata de aceeasi perioada din 2013.

Cresterea publicitatii standard/barter a fost de 13% in timp ce cea mai accentuata scadere a avut-o mica publicitate din presa scrisa.

Fata de semestrul 2 al anului 2013, se observa o scadere per total a volumelor de publicitate de aproximativ 8%. In cazul publicitatii standard, scaderea este de aproximativ 6%, in timp ce cea mai mare descrestere procentuala a iinregistrat-o tot mica publicitate (presa scrisa) - aproximativ 43%.