Campania electorala in audiovizual a inceput vineri, la ora 00.00, iar posturile de radio si TV vor oferi, in urmatoarele patru saptamani, spatii gratuite in emisiunile lor pentru candidatii la presedintie, insa regulile impuse de CNA sunt foarte stricte in aceasta perioada.

Campania electorala pe posturile de radio si de televiziune publice si private a inceput vineri, la ora 00.00, si se va incheia pe 1 noiembrie, ora 7.00, in conditiile in care primul tur de scrutin al alegerilor prezidentiale se va desfasura pe 2 noiembrie. "Echitate", "echilibru" si "impartialitate" sunt principiile generale pe care CNA le impune televiziunilor si radiourilor in aceasta campanie, pentru ca alegatorii sa-si formeze opinii corecte despre candidatii la functia de presedinte al Romaniei. Pentru acesti candidati, accesul la serviciile publice si private de radio si televiziune este egal si gratuit.

Campania pentru prezidentiale in audiovizual "in cifre"

Campania pentru alegerea presedintelui Romaniei inseamna implicarea a 307 televiziuni si radiouri, care si-au anuntat oficial intentia la CNA ca o vor reflecta in emisiuni specifice.

Printre televiziunile care vor difuza emisiuni electorale se numara Antena 3, statiile locale ale Antena 1, B1 TV, Kanal D, Prima TV (statia centrala, de la Bucuresti, si statiile locale), Digi 24 (statia centrala si cele locale), Realitatea TV (statia centrala si statiile locale), The Money Channel, Romania TV, Nasul TV, Neptun TV, Look TV, Look Plus si Societatea Romana de Televiziune (statiile centrale si studiourile regionale).

Intre posturile de radio care si-au declarat intentia de difuzare a unor emisiuni electorale se numara Europa FM, RFI Romania, Realitatea FM (statia centrala si cele locale) si posturile Societatii Romane de Radiodifuziune. Toate aceste posturi de televiziune si radio vor fi monitorizate de specialistii CNA pe toata perioada campaniei electorale. Consiliul va monitoriza si alti radiodifuzori, prin sondaj si daca va primi reclamatii.

Tipurile de emisiuni electorale pe care televiziunile si radiourile au voie sa le difuzeze in campanie

In timpul campaniei electorale, programele politice ale candidatilor, opiniile si mesajele cu continut electoral pot fi prezentate numai in emisiuni de promovare electorala, in emisiuni de dezbatere electorala si in emisiuni informative.

Emisiunile de promovare electorala sunt cele in care candidatii isi prezinta si promoveaza programele politice, activitatile de campanie electorala ori propria candidatura. Acestea vor fi identificate ca atare, in cazul posturilor de radio, si, respectiv, semnalate prin marcajul «promovare electorala», afisat in mod vizibil pe toata durata difuzarii, in cazul posturilor de televiziune.

Emisiunile de dezbatere electorala sunt acelea in care radiodifuzorii pun in discutie programele electorale si temele de interes public legate de campania electorala, cu participarea candidatilor si/sau a reprezentantilor lor, precum si a jurnalistilor, analistilor, consultantilor politici si altor invitati.

Pe de alta parte, emisiunile informative sunt acelea in care activitatile de campanie ale candidatilor sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, impartialitate si informare corecta a publicului. Radiodifuzorii pot prezenta in cadrul emisiunilor informative si interventii facute in direct de catre candidati.

Mitingurile si intalnirile cu electoratul, prin prisma audiovizualului

Difuzarea in direct si inregistrata a mitingurilor si intalnirilor electorale, a conferintelor de presa si a altor activitati de campanie ale candidatilor este considerata emisiune de promovare electorala. Materialele audiovizuale electorale, altele decat spoturile electorale, puse la dispozitia radiodifuzorilor de candidati pot fi difuzate numai in emisiunile de promovare electorala.

Obligatiile realizatorilor, prezentatorilor si moderatorilor emisiunilor electorale in campanie

Radiodifuzorii sunt obligati sa precizeze calitatea in care se exprima persoanele invitate in emisiuni, cum ar fi: candidat, reprezentant al candidatului, al unui partid politic, aliante politice, electorale care sustin candidati, jurnalist, analist, comentator, consultant politic etc.

De asemenea, radiodifuzorii sunt obligati sa asigure, in emisiunile electorale, reflectarea desfasurarii campaniei electorale, cu respectarea urmatoarelor principii: echitate - toti candidatii trebuie sa aiba posibilitatea de a se face cunoscuti electoratului; echilibru in prezentarea activitatilor de campanie ale candidatilor; impartialitate - tratarea tuturor candidatilor in mod obiectiv si echidistant.

Realizatorii, prezentatorii si moderatorii dezbaterilor electorale au si urmatoarele obligatii: sa asigure mentinerea dezbaterii in sfera tematicii electorale; sa intervina atunci cand invitatii incalca, prin comportament si exprimare, regulile audiovizualului (in cazul in care invitatii nu se conformeaza solicitarilor, moderatorul poate decide intreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, dupa caz); sa solicite dovezi explicite atunci cand participantii aduc acuzatii cu incidenta penala sau morala unor contracandidati, astfel incat publicul sa isi poata forma o opinie corecta.

Totodata, radiodifuzorii au obligatia sa se asigure ca in emisiunile de promovare electorala, precum si in continutul spoturilor si al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispozitia acestora de catre candidati sunt respectate urmatoarele conditii: sa nu fie pusa in pericol ordinea constitutionala, ordinea publica, siguranta persoanelor si a bunurilor; sa nu incite la ura pe considerente de convingeri politice, rasa, religie, etnie, nationalitate, sex sau orientare sexuala si nici la violenta; sa nu contina afirmatii sau imagini care pot aduce atingere demnitatii umane, onoarei, vietii particulare a persoanei, dreptului la propria imagine ori care sunt contrare bunelor moravuri; sa nu contina acuzatii cu incidenta penala sau morala la adresa altor candidati, fara a fi insotite de dovezi pertinente prezentate in mod explicit.

In cazul in care, in emisiunile de dezbateri, candidatii, reprezentantii acestora si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati nu se prezinta, radiodifuzorii nu vor reporta timpul de antena respectiv. Radiodifuzorii au obligatia sa difuzeze emisiunea cu cei care s-au prezentat, pe durata programata initial. In cazul in care absentii isi motiveaza neparticiparea la emisiune, radiodifuzorii au obligatia sa prezinte, in cadrul respectivei emisiuni, si motivatia acestora.

Obligatiile candidatilor si reprezentantilor acestora in campanie

In perioada campaniei electorale, candidatii si reprezentantii acestora, precum si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati nu pot fi producatori, realizatori si moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici si privati.

Candidatii, reprezentantii acestora si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati si care detin functii in institutii si/sau autoritati publice pot avea interventii, in direct sau inregistrate, si in alte emisiuni decat cele electorale, strict in probleme legate de exercitarea functiei lor. In aceste situatii, radiodifuzorii au obligatia sa ia masuri pentru asigurarea echidistantei si a pluralismului de opinii.

Difuzarea spoturilor electorale in campania pentru alegerea presedintelui Romaniei

Posturile radio-TV publice si private pot difuza spoturi electorale, care indeamna electoratul sa voteze un anumit candidat numai in cadrul emisiunilor de promovare electorala si in cele de dezbatere electorala, cu respectarea mai multor conditii.

Astfel, spoturile electorale vor fi difuzate numai insotite de un marcaj corespunzator si nu pot avea o durata mai mare de 30 de secunde. Acestea trebuie sa fie de asemenea asumate in mod explicit, prin prezentare si continut, de catre candidati.

Difuzarea spoturilor electorale trebuie sa asigure tuturor candidatilor conditii egale de acces, iar in emisiunile de promovare nu pot fi inserate spoturi ale unor candidati in intervalele alocate altor candidati. In cadrul emisiunilor de dezbatere pot fi difuzate numai spoturi electorale ale candidatilor prezenti in emisiunile respective.

Spoturile electorale nu constituie comunicare comerciala audiovizuala, in sensul dispozitiilor legale, iar difuzarea lor este gratuita. Totodata, in perioada campaniei electorale, cu exceptia spoturilor electorale, este interzisa difuzarea oricaror forme de comunicare comerciala audiovizuala sau noncomerciala ce contine referiri la candidati sau la reprezentantii acestora si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati.

Difuzarea sondajelor de opinie, televoturilor si anchetelor cu continut electoral

Cu 48 de ore inainte de ziua votarii este interzisa prezentarea de sondaje de opinie, televoturi si anchete cu continut electoral facute pe strada. De asemenea, in ziua votarii este interzisa prezentarea sondajelor realizate la iesirea de la urne, inainte de incheierea votarii.

Cu 24 de ore inainte de inceperea votarii si pana la inchiderea urnelor sunt interzise difuzarea oricaror mesaje si comentarii cu continut electoral, a emisiunilor si spoturilor electorale, precum si invitarea sau prezentarea in programe a candidatilor si a reprezentantilor acestora si ai partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care sustin candidati.

Dreptul la replica si rectificare in campanie

Persoanele ale caror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea in cadrul unei emisiuni electorale a unor fapte neadevarate, respectiv a unor informatii inexacte beneficiaza de drept la replica, respectiv la rectificare.

Televiziunile si radiourile au si in acest caz obligatii, printre care sa decida acordarea sau neacordarea dreptului solicitat, in cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitari formulate in scris. In situatia in care solicitarea se refera la o emisiune difuzata in ultima zi de campanie electorala, decizia trebuie luata in cel mult 12 ore de la primirea solicitarii. De asemenea, radiodifuzorii trebuie sa comunice solicitantului telefonic si/sau in scris, decizia luata. In cazul neacordarii dreptului solicitat, motivele trebuie sa fie comunicate solicitantului si Consiliului National al Audiovizualului.

In plus, posturile radio-TV trebuie sa difuzeze, in cazul in care decide acordarea dreptului solicitat, rectificarea sau replica in cel mult 48 de ore de la primirea solicitarii. In situatia in care emisiunea care face obiectul sesizarii a fost difuzata in ultima zi de campanie electorala, rectificarea sau replica se difuzeaza in preziua votarii. Totodata, radiodifuzorii trebuie sa difuzeze, in cazul in care Consiliul National al Audiovizualului da castig de cauza solicitantului, replica sau rectificarea in termenul si in conditiile comunicate radiodifuzorului.

In preziua votarii, radiodifuzorii trebuie sa prevada in program, imediat dupa emisiunea informativa de seara, un spatiu de emisie pentru difuzarea rectificarilor si a replicilor ca urmare a sesizarilor care se refera la emisiunile difuzate in ultima zi de campanie electorala.

Legislatia in baza careia este organizata campania pentru prezidentiale in audiovizual

Campania electorala prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfasoara si in conditiile stabilite de Legea numarul 370/2004 pentru alegerea presedintelui Romaniei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de Legea audiovizualului numarul 504/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, de Codul de reglementare a continutului audiovizual, dar si de Decizia CNA numarul 528 din 11.09.2014 privind regulile de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea presedintelui Romaniei.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri