Marta Usurelu are o experienta de aproape 20 de ani in presa scrisa, iar de 5 ani este actionarul revistei Biz. Citeste in interviul de mai jos perspectiva ei privind viitorul presei scrise dar si online din Romania, ce asteapta cititorii dar si ce efecte adverse ar putea avea asupra industriei titlurile exagerate din presa tabloida si nu numai.

Wall-Street.ro: Care consideri ca ar fi sansele de revenire a presei printate, in Romania? Pe ce ar trebui publisherii sa puna accent pentru a asista cel putin la o modica revigorare?

Marta Usurelu: Depinde la ce ne referim cand vorbim de revenire. Revenire la bugetele de dinainte de 2008 – 2009? Revenire pe crestere? Revenire la efervescenta cu care se deschideau titluri si la entuziasmul advertiserilor de a se promova in print? Daca ne gandim la toate acestea, este de la sine inteles ca nu mai poate fi vorba de asa ceva.

Revenire la calitate? Si aceasta e discutabila deoarece, presa romananeasca, si, aici as vrea sa ma refer in special la cea de business, nu a avut si nici nu are profunzimea, experienta si nici traditia titlurilor mari din strainatate, cum ar fi de pilda, The Economist sau Harvard Business Review, ca sa dau doar doua exemple. In loc sa ne gandim la o revenire, mai bine ne concentram pe ce putem face mai bine, in contextul actual.

Singura cale prin care o publicatie mai poate rezista in print este numai prin continut. Un continut care explica, mai mult decat informeaza, un continut care merge in profunzime, dincolo de senzationalul unei stiri de moment, un continut care deschide minti si orizonturi, un continut care se vrea citit cap coada si care nu invita sa sari din link in link pana cand uiti de unde ai pornit. In plus, cred ca textul tiparit pe hartie implica o mai mare atentie si responsabilitate. Odata ce ai trimis ceva in tipar nu mai exista “edit post” sau “delete”, de aceea jurnalistii formati in presa scrisa sunt poate un pic mai atenti la ceea ce exprima, sunt ceva mai minutiosi.

W-S.ro: Cum vezi presa scrisa din Romania in 3 ani de acum? Dar presa online?

Marta Usurelu: In termeni de amploare, bugete, titluri publicate, in Romania, ca de altfel peste tot in lume, raportul va fi cert in favoarea presei online. Asta nu inseamna ca peste trei ani va disparea presa scrisa. Vor fi tot mai putine titluri tiparite, insa sunt increzatoare ca vor rezista cele care merita cu adevarat, cele care stiu sa se reinventeze permanent, care tin pasul cu vremurile si cu tehnologia, dar care raman totodata fidele dorintei de a oferi continut valoros, relevant, autentic.

Cred ca vor supravietui numai publicatiile care isi respecta cititorii. In toata nebunia cauzata de bugete, este extrem de usor sa pici in capcana compromisurilor.

Trebuie insa pastrata o anumita masura, un standard sub care nu cobori, caci odata ce este sacrificat continutul, dispare insasi ratiunea de a pretinde ca faci jurnalism. In ceea ce priveste presa online, cred ca se vor mai aseza lucrurile fata de cum sunt acum: unele publicatii online vor disparea, altele vor creste si isi vor consolida autoritatea, vor deveni “voci” din ce in ce mai respectate. Aceasta din urma, cred ca este una dintre cele mai mari provocari cu care se confrunta acum presa online. In multitudinea de surse online, dupa ce depasesti un anumit prag de vizibilitate, ca sa te mentii pe termen lung in sfera de interes a publicului (si aici ma refer la publicul elevat, din zona de quality) trebuie sa demonstrezi ca esti o sursa de incredere, responsabila, capabila sa genereze continut original, nu doar un multiplicator de copy & paste si un generator de senzational cu “dati click aici”. Respectul se castiga in timp, cu multa munca si seriozitate, puncte in care presa, in special cea online, mai are inca ceva de lucru.

W-S.ro: Vedem din ce in ce mai multe titluri bombastice, chiar si in ziare considerate (in trecut) quality - ce efecte are acest lucru pe termen mediu/lung, in opinia ta?

Marta Usurelu: Pentru presa tabloida aceste titluri fac parte din esenta brandului si se traduc in vanzari. Pentru restul, nu gasesc nicio scuza. Iar pentru publicul doritor de presa de calitate, pot produce chiar efectul advers – un titlu care nu sustine continutul, in afara de un click in plus, nu produce nimic altceva decat iritare. E o diferenta intre un titlu bine ales, care invita la lectura si un titlu bombastic, care nu este nimic altceva decat o prima dovada de superficialitate si o forma suprema de insulta la adresa inteligentei celui care te citeste. Titlul este ca o promisiune pe care o faci cititorilor. Daca o incalci de la inceput cum sa mai construiesti o relatie pe termen lung? Cum sa mai vrei ca oamenii sa se intoarca sa te citeasca odata ce le-ai inselat asteptarile?

Citeste si:

W-S.ro: Care consideri ca sunt 3 ingrediente pe care orice/majoritatea antreprenorilor ar trebui sa le ia in calcul pentru a avea succes?

Marta Usurelu: Curajul, pentru ca trebuie sa iesi mult din zona de confort pentru a face un business antreprenorial. Tenacitatea, pentru ca te vei lovi permanent de obstacole si refuzuri, iar un esec nu trebuie sa insemne sfarsitul. Pasiunea, daca nu pui suflet in ceea ce faci, e greu sa-i convingi pe altii sa te ajute. Bonus : un dram de noroc!

W-S.ro: Ce greseli consideri ca fac antreprenorii romani? (mentalitate, finante etc.)

Marta Usurelu: Multi nu stiu sa faca un plan de afaceri serios si nici sa-si prezinte businessul potentialilor investitori. Apoi, credinta ca ei stiu cel mai bine cum se face ceva si refuzul de a accepta sfaturi de la altii. Ne cam lipseste aceasta cultura colaborativa, dar si deschiderea de a impartasi si altora experientele noastre. De aceea avem o zi de Antreprenoriat la Zilele Biz, unde poti afla direct de la cei care au construit businessuri de succes ce inseamna sa fii antreprenor in Romania.

W-S.ro: Daca ai putea modifica ceva la mediul antreprenorial din Romania, ce ai modifica si de ce?

Marta Usurelu: La noi nu s-a coagulat o comunitate a antreprenorilor, care sa sustina coerent interesele si punctele de vedere ale acestora in fata autoritatilor. Exista voci disparate si nu un cor articulat al antreprenorilor in dialogul cu guvernul si cu institutiile ale caror decizii au impact direct si decisiv asupra companiilor din Romania.

W-S.ro: Ce antreprenori romani ai remarcat in ultima perioada si ce iti place la ei?

Marta Usurelu: Emi Gal, care reuseste sa se impuna tot mai mult pe plan international cu Brainient, care dezvolta tehnologie pentru piata de video advertising. Iulian Stanciu, care are ambitia sa atinga cu eMag o cifra de afaceri de un miliard de euro si este implicat in paralel in mai multe businessuri.

Cum consideri ca va arata presa (business si non-business) din Romania peste 3-4 ani? wall-street.ro te incurajeaza sa iti spui opinia.

Foto: Shutterstock / Electronic internet web