Stelian Tanase, presedintele-director general al SRTv, a declarat, luni, ca TVR se afla "intr-o situatie financiara extrem de critica", iar conducerea Televiziunii Romane a transmis catre autoritatile statului, inclusiv ANAF, "propuneri de solutii la problemele grave ale televiziunii".

Stelian Tanase a reactionat dupa ce Adrian Bucur, membru al Consiliului de Administratie (CA) al Societatii Romane de Televiziune (SRTv), a declarat luni ca a decis sa faca un apel public, intrucat situatia TVR este disperata, televiziunea publica avand penalitati la fisc de aproximativ 9 milioane de euro pe an. Astfel, Stelian Tanase confirma situatia critica in care se afla TVR, scrie Mediafax.

"TVR se afla, intr-adevar, intr-o situatie financiara extrem de critica. In aceasta perioada foarte dificila, conducereaTVR a fost nevoita sa prioritizeze cheltuielile in functie de interesul telespectatorilor, conform misiunii publice a Televiziunii Romane. In contextul datoriilor imense pe care le are TVR, solutia actualei conduceri a fost sa rezilieze contractele emisiunilor scumpe si sa incerce sa reduca cheltuielile de productie. In acest sezon, Televiziunea Romana functioneaza cu grile de programe mult mai ieftine fata de anii trecuti", spune Stelian Tanase.

Potrivit lui Stelian Tanase, conducerea TVR incearca sa redeschida dialogul cu autoritatile statului pentru redresarea Televiziunii Romane.

"Mai mult, conducerea TVR a transmis catre autoritatile statului, inclusiv ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala, n.r.), propuneri de solutii la problemele grave ale Televiziunii. Facem eforturi uriase pentru a redeschide dialogul cu aceste autoritati, fara sprijinul carora redresarea institutiei nu este posibila. TVR isi asuma toate obligatiile de plata si asteapta raspunsuri pentru a identifica parghii de implementare a solutiilor propuse", mai spune Stelian Tanase.

Pe de alta parte, Adrian Bucur, membru in CA al TVR, a spus ca a decis sa faca un apel public referitor la situatia "din ce in ce mai grava" a televiziunii publice. El a precizat ca a intrat in posesia unor documente, potrivit carora Televiziunea Romana are penalitati catre bugetul de stat de 23.000 - 24.000 de euro pe zi.

"Situatia televiziunii publice este din ce in ce mai grava. Am intrat in posesia unor cifre care sperie pe orice om normal la cap, 23.000 - 24.000 de euro pe zi, in total, 9 milioane de euro pe an reprezinta penalitatile catre fisc si asta se intampla dupa reesalonare. In aprilie, cand TVR nu a platit rata convenita in memorandum (memorandumul cu Guvernul, n.r.) la fisc, aceste penalitati s-au recalculat si asa ajung ele la aceasta cifra, de 23 - 24.000 de euro pe zi. Iar aceste penalitati curg lunar. In prezent, datoria la bugetul de stat a televiziunii publice depaseste 100 de milioane de euro, nemaipunand la socoteala si datoriile comerciale. Si ele reprezinta alte cateva zeci de mii", a spus Adrian Bucur.

El a precizat ca prima cauza a "pierderii esalonarii" pe o perioada de sapte ani pe care TVR a avut-o cu fiscul ar fi reprezentat-o o decizie luata de fostul presedinte-director general al SRTv, Claudiu Saftoiu, la finalul mandatului sau, in octombrie 2013, "cand televiziunea publica a ales sa nu plateasca datoriile la stat si a investit banii in mega-productii", a spus Adrian Bucur, facand referire la grila de programe a TVR de la momentul respectiv, care a inclus, intre altele, "transmisii din Statele Unite", dar si "show-ul bugetofag al Andreei Marin".

"Ultima rata, daca e sa sarim peste timp, a fost in aprilie, cand era presata televiziunea sa decida daca transmite sau nu Campionatul Mondial de Fotbal. Atunci s-a platit la EBU (European Broadcasting Union, n.r.) in detrimentul bugetului de stat", a spus Bucur.

El a precizat ca problema este aceea ca in continuare se fac achizitii "care nu justifica nici macar o minima performanta". "Vorbesc de raportul cost/rating si iau in calcul doar achizitia nesfarsita de filme, de la filme eu banuiesc cu dedicatie si mai ales pe sport, unde e o gaura neagra dintotdeauna. Si mai banuiesc ca sunt persoane in managementul executiv direct cointeresate in efectuarea acestor achizitii", a spus Adrian Bucur.

El nu a precizat la ce persoane din managementul executiv face referire, insa a spus ca el crede ca astfel de persoane se pot regasi in Comitetul Director al TVR. Intrebat daca TVR a pierdut esalonarea datoriilor sale la fisc la finalul mandatului lui Claudiu Saftoiu sau in mandatul lui Stelian Tanase, actualul presedinte-director general al SRTv, Adrian Bucur a spus ca din mandatul lui Tanase nu se mai platesc in mod consecvent "ratele la fisc".

"La sfarsitul lunii martie-aprilie practic televiziunea publica, in mandatul domnului Tanase, a inceput sa nu mai plateasca cu consecventa ratele la fisc", a spus Adrian Bucur.

El a mai spus ca memorandumul in baza caruia ar fi trebuit sa functioneze TVR de la finalul anului 2012 prevedea nu doar esalonarea pe sapte ani a datoriilor televiziunii publice la bugetul de stat, ci si faptul ca televiziunea publica trebuia sa difuzeze in jur de 50 de programe, show-uri, emisiuni. "In continuare noi mergem pe 80 de productii", a spus Bucur.

Adrian Bucur a precizat ca, din calitatea sa de membru al CA al TVR, a solicitat acces la aceste informatii, insa acestea nu i-au fost puse la dispozitie. El nu a precizat insa cine sunt persoanele care nu i-au pus la dispozitie aceste documente.

"Cred ca e nemultumirea noastra a tuturor. Din simpla mea calitate de membru al Consiliului de Administratie, am cerut de nenumarate ori acces la aceste informatii, sa vin cu solutii, dar inutil. In primul rand, am fost refuzat. Legea spune ca, in calitate de membru al CA, ai acces nelimitat la aceste informatii. Accesul mi-a fost refuzat in mod repetat si nu doar mie. Dar situatia este atat de disperata incat am ales sa fac un apel public pe aceasta cale", a mai spus Adrian Bucur.

TVR avea la sfarsitul lui 2013 datorii fiscale de 510,8 milioane de lei, in timp ce datoriile comerciale erau de 161,3 milioane de lei, televiziunea datorand cei mai multi bani la European Broadcasting Union, la Centrul National al Cinematografiei si la organisme de colectare a drepturilor de autor, potrivit raportului de activitate al televiziunii publice pe anul trecut.

Potrivit raportului de activitate al TVR pe anul trecut, TVR are cele mai multe datorii la stat. Astfel, datoria fiscala inregistrata pe 31 decembrie 2013, in suma totala de 510.895.269 de lei, a fost esalonata la plata pe sapte ani de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF).

In 2013, managementul Televiziunii Romane a luat masurile necesare aplicarii Programului de redresare economica a SRTv si platii datoriei reesalonate catre bugetul de stat, conform Memorandumului elaborat de Ministerul Finantelor Publice. Ca urmare a aplicarii acestui program de redresare, in 2013 s-a inregistrat o imbunatatire a situatiei financiare, iar Televiziunea Romana a reusit sa plateasca o parte dintre datorii, astfel incat pierderea acumulata a inceput sa se diminueze, se mai spune in raport.

Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »