Comisia pentru Cultura din Senat a respins, pe 10 martie, solicitarea prin care fostul presedinte Traian Basescu cerea reexaminarea legii care stabileste ca achizitionarea de spatiu publicitar televizat poate fi facuta de un intermediar exclusiv in numele si pe seama beneficiarului final.

Desi cererea de reexaminare a fost respinsa, membrii comisiei au adoptat o serie de amendamente la legislatia in vigoare in domeniul audiovizualului care nu mai permit agentiilor de publicitate "sa dicteze pe piata".

"Am respins solicitarea de reexaminare a presedintelui, dar, in acelasi timp, am introdus o serie de amendamente pe care ordonanta initiala si le-a propus, fara sa mai afectam libera concurenta si dreptul fiecarui agent economic de a-si alege modul in care actioneaza", mentiona la momentul respectiv presedintele Comisiei pentru Cultura a Senatului, Georgica Severin (PSD).
Potrivit acestuia, comisia a actionat in spiritul solicitat in cererea de reexaminare de a nu bloca libera concurenta, dar a introdus "o serie de elemente care nu mai permit agentiilor de publicitate sa dicteze pe piata".

"Prin introducerea contractelor tripartite am asigurat transparenta necesara si obligatorie pentru toate cele trei elemente ale circuitului: radiodifuzorul, agentia de publicitate si clientul", a mai spus social-democratul.
In acest context, International Advertising Association (IAA) Romania cere, intr-o scrisoare deschisa adresata lui Calin Popescu Tariceanu, presedintele Senatului Romaniei, lui Georgica Severin, presedintele Comisiei pentru Cultura si Media din Senatul Romaniei, dar si lui Viorel Arcas, presedintele Comisiei pentru Buget, Finante, Activitate Bancara si Piata de Capital din Senatul Romaniei, revenirea la amendamentul aprobat de Camera Deputatilor si avizat pozitiv de Comisia pentru Buget, Finante si Activitatea Bancara din Senatul Romaniei.

"Incepand cu aprilie 2013, aplicarea OUG 25/2013 a impus relatii contractuale directe intre televiziuni si clientii de publicitate, ignorand dreptul constitutional al companiilor de a-si alege liber partenerii contractuali. Ordonanta a dus la ingradirea dreptului clientilor si al televiziunilor de a opera prin intermediul agentiilor de media sau al regiilor, blocand accesul companiilor la rolul si serviciile cu valoare adaugata asigurate de acestea, eliminand, practic, institutia intermediarului din procesul de cumparare a publicitatii TV", se arata intr-un comunicat al IAA Romania.

De asemenea, "in urma apelurilor tuturor partilor afectate de aceasta ordonanta (clienti, agentii si institutii media) reprezentate de IAA Romania, dar si al altor asociatii non-guvernamentale si autoritati ale statului, in noiembrie 2014, Camera Deputatilor a adoptat OUG 25/2013 intr-o forma ce elimina o mare parte dintre efectele negative. Cu toate acestea, Comisia de Cultura si Media din Senat nu a mentinut forma adoptata de Camera Deputatilor, revenind la forma anterioara, restrictiva pentru piata libera, in pofida punctelor de vedere exprimate de industrie, dar si de unele autoritati de stat in cadrul procesului de consultare care a avut loc".

Efectele negative ale OUG 25/2013 pentru piata de publicitate

Astfel, IAA Romania doreste ca prin publicarea scrisorii deschise adresate Senatului Romaniei sa atraga atentia forului legislativ asupra faptului ca forma in care OUG 25/2013 va fi supusa votului in plen perpetueaza si amplifica efectele negative produse in ultimii doi ani, fiind in acelasi timp un exemplu periculos de interventie arbitrara a statului in functionarea unor domenii de activitate cu capital integral privat. "Prin acest ultim efort, speram ca Senatul Romaniei va lua act de pozitia si argumentele industriei de comunicare si va vota impotriva adoptarii OUG 25/2013 sau o va retrimite la Comisia pentru Cultura si Media pentru reluarea discutiilor si adoptarea ei intr-o forma capabila sa elimine efectele negative cu care ne confruntam", se mai arata in comunicat.

Citeste si:

"Industria de marketing si comunicare din Romania doreste sa traga un semnal de alarma in ceea ce priveste perpetuarea efectelor negative ale OUG 25/2013 prin prezentul amendament trimis spre aprobare plenului. De asemenea, exprimam indignarea industriei in legatura cu demersul consultativ intre Comisia pentru Cultura si Media a Senatului si reprezentantii industriei de marketing si comunicare din Romania. De asemenea, tinem sa precizam faptul ca, in urma unor analize anterioare, Camera Deputatilor a votat un amendament capabil sa opreasca efectele negative generate de OUG 25/2013 si sa garanteze in acelasi timp atingerea obiectivelor pe care si le-a propus Guvernul Romaniei si anume transparentizarea procesului de achizitionare a spatiului publicitar TV", se arata in scrisoarea deschisa.

Consiliul Director al IAA afirma ca, in aprilie 2013, cand s-a adoptat OUG 25/2013, "nimic nu justifica urgenta aplicarii acestor prevederi si nici interventia statului intr-un domeniu de afaceri cu capital integral privat ce opereaza de 25 de ani in baza unui set de practici la standarde recunoscute international".

IAA mai spune ca, in ultimii doi ani, s-au confirmat efectele negative previzionate. Astfel, cifra de afaceri a agentiilor a scazut cu 39% in 2014 fata de 2013. "Birocratia si costurile de operare au crescut atat pentru clienti, cat si pentru televiziuni, locurile de munca din agentii si regiile de media s-au redus, incasarile din impozite si TVA catre bugetul de stat au scazut. Din cauza imposibilitatii regiilor de a factura local catre clienti, statul a incasat cu aproximativ 3 milioane de euro mai putin pe an, taxa de cinematografie estimata la 4 milioane de euro pe an trebuie colectata de la 300 de clienti in loc de 20 de agentii, iar statiile TV nu au devenit profitabile in marea lor majoritate", se mai arata in scrisoarea deschisa.

Forma aprobata prin vot in Camera Deputatilor, in urma cererii de reexaminare, nu a fost mentinuta de Comisia pentru Cultura si Media a Senatului, "iar noua forma, desi, aparent, nu interzice relatia «prin intermediar», reintroduce toate efectele negative ale OUG asa cum este aplicata in prezent, oferind in plus un drept «de veto» statiilor TV", potrivit documentului.

"De asemenea, mentionam ca forma prezenta a amendamentului a fost redactata in pofida procesului consultativ complex, cu implicare a reprezentantilor industriei - clienti, agentii, statii TV, dar si a autoritatilor Consiliul Concurentei, CNA si Ministerul Comunicatiilor -, in cadrul caruia, in vasta majoritate, reprezentantii sus mentionati au prezentat efectele negative ale OUG si au sustinut respingerea OUG sau aprobarea amendamentului din Camera Deputatilor", mai precizeaza IAA in scrisoarea deschisa.
Pe 16 iulie 2013, fostul sef al statului a cerut reexaminarea legii privind aprobarea OUG 25/2013, care stabileste ca achizitionarea de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final, Traian Basescu spunand ca ordonanta este o "ingerinta nejustificata" in activitatea comerciala a radiodifuzorilor.

Totodata, prin legea aflata la promulgare se introducea o noua reglementare cu privire la spoturile publicitare si de teleshopping izolate, altele decat cele difuzate in cadrul transmisiilor sportive.
"In ceea ce priveste achizitionarea de spatiu publicitar televizat, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 25/2013 prevede la Art. I pct. 1 introducerea unui nou articol, respectiv Art. 29 indice 1 in Legea audiovizualului nr. 504/ 2002, prin care se reglementeaza acest domeniu. Astfel, se prevede ca «(1) Orice achizitionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate. (…) (5) Orice act juridic incheiat cu incalcarea dispozitiilor prezentului articol este nul». In conditiile in care unul dintre principiile constitutionale pe care se intemeiaza statul este libertatea economica, iar economia Romaniei se bazeaza pe libera initiativa si concurenta, consideram ca nu se justifica asemenea dispozitii care sunt de natura sa ingradeasca libertatea radiodifuzorilor de a vinde asa cum doresc propriul spatiu publicitar, conform intereselor legitime ale acestora", afirma Basescu, in cererea de reexaminare.
Potrivit fostului sef de stat, prin noile dispozitii se ajunge, practic, la eliminarea dreptului televiziunilor de a angaja si a plati serviciile unui agent pentru vanzarea spatiului lor publicitar, ca si posibilitatea de a vinde in regim angro acest spatiu.