"Desi in Romania se poate produce mult si la o calitate foarte buna, exista problema distributiei. Exista numai 260 de librarii in toata tara. Tirajele din Romania sunt in continuare sub cele din Ungaria, iar acest lucru nu este cauzat de faptul ca in Romania nu se produce carte, ci de faptul ca, pe de o parte, reteaua de distributie este restransa si, pe de alta parte, romanii nu considera inca lectura o necesitate, ci doar un hobby", a declarat directorul Litera, compania care anul acesta implineste 25 de ani de existenta.

Piata de carte din Romania se afla intre 40 si 60 de milioane de euro, cu mult sub vecinii unguri, care ajung la 200-250 de milioane de euro, chiar daca populatia lor este de patru ori mai mica decat a noastra. Spre exemplu, in Ungaria si Germania, unde piata de carte atinge 7 miliarde de euro) oamenii considera ca educatia si cultura stau la baza dezvoltarii personale si sociale, ceea ce ajuta la cresterea pietei de carte.

Citeste si:

"Germania si Franta sunt din nou modele de urmat. Speram ca in cativa ani sa ajungem si noi la nivelul francezilor: 70% dintre ei citesc cel putin o carte intr-un an, fata de romani, care ating numai 20%. Diferenta majora dintre pietele straine si cea autohtona consta in faptul ca primele au programe de incurajare a lecturii sustinute de stat sau ca realizeaza proiecte inovative, precum tirajele speciale pentru diverse companii", completeaza directorul executiv Litera (foto). El estimeaza ca Litera va incheia anul cu o cifra de afaceri de 12-13 milioane de euro, in crestere cu 20%-30% fata de 2014.

Totusi, ce citesc romanii cel mai mult? Dictionarele se vand foarte bine

Cele mai mari vanzari in grupul editorial Litera sunt la cartile de beletristica, cartile pentru copii si cartile practice. De asemenea, dictionarele se vand in continuare "foarte bine". "Chiar daca exista alternative online, romanii prefera sa aiba in casa acest instrument de lucru tiparit. Dictionar universal ilustrat al limbii romane, in 12 volume, sau Marele dictionar vizual sunt volume cu foarte mare succes in Romania", spune Marin Vidrascu. Si manualele si auxiliarele scolare reprezinta un segment cu potential, insa necesita "foarte multa atentie" din partea companiei pentru a fi dezvoltat, considera directorul Litera.

Vidrascu imparte cititorii romani in cititorii pasionati, buni cunoscatori ai pietei de carte, pe care ii intalnescte cu precadere la targuri, si in cititorii de ocazie, care iau decizia de cumparare fie pe moment sau pentru ca le-a fost recomandat un anumit titlu, dar care nu urmaresc un plan de lectura. "De exemplu, tinerii se axeaza pe carti care le ofera sprijin la inceputul carierei, carti de dezvoltare personala sau de cultura generala, cum sunt cele din colectiile IQ230 sau Bestseller, care au aparut in urma analizarii cerintelor publicului tanar", explica directorul executiv Litera.

Grupul Litera implineste, anul acesta, 25 de ani de activitate. De la infiintare si pana acum, Litera a editat 4.300 de titluri, intr-un tiraj total de 48 de milioane de exemplare.

Sursa foto: Carte/Shutterstock.com